کد خبر: 928113
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
جدیدترین جنگ روانی آمریکا علیه ایران
روز چهارشنبه ۴ مهر قرار است جلسه شورای امنیت سازمان ملل با ریاست آمریکا برگزار شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده که شخصا در این اجلاس به عنوان رئیس حضور خواهد یافت.

جوان آنلاین: شورای امنیت یکی از ارکان سازمان ملل است که ۵ عضو دائمی و ۱۰ عضو غیردائمی دارد. کشور‌های عضو غیردائم شورای امنیت هر دو سال یکبار تغییر می‌کنند و برخلاف ۵ عضو دائم از حق وتو برخوردار نیستند.

ریاست بر جلسات شورای امنیت، به صورت دوره‌ای میان ۱۵ عضو آن (اعم از اعضای دائم یا موقت) تقسیم می‌شود. از ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) ریاست دوره‌ای و چرخشی شورای امنیت سازمان ملل به مدت یکماه به آمریکا رسیده است.

سرکرده بین‌المللی تروریست‌ها در کرسی ریاست شورای امنیت!
روز چهارشنبه – ۴ مهر- قرار است جلسه شورای امنیت سازمان ملل با ریاست آمریکا برگزار شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده که شخصا در این اجلاس به عنوان رئیس حضور خواهد یافت.

ناهماهنگی یا تقسیم کار ؟!
اما در این میان یک اتفاق قابل تامل رخ داده است؛ اتفاقی که محافل رسانه‌ای در غرب از آن تعبیر به ناهماهنگی در هیئت حاکمه آمریکا کرده‌اند؛ اما در اصل به نظر می‌رسد اتفاق مزبور بیش از آنکه یک ناهماهنگی باشد، یک تقسیم کار از سوی مقامات آمریکایی است.

اتفاق مزبور از این قرار است که پس از اعلام ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورای امنیت و تنظیم جلسه روز چهارشنبه – ۴ مهر- شورای امنیت با ریاست آمریکا، ترامپ طی توئیتی اعلام کرد که خودش در این جلسه به عنوان رئیس حضور می‌یابد؛ وی سپس تصریح کرد که دستور کار جلسه هم با محوریت ایران خواهد بود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد که هدف از تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست آمریکا در اواخر ماه سپتامبر، بررسی نحوه اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

حق قانونی ایران برای حضور در جلسه شورای امنیت
آیین‌نامه داخلی شورای امنیت که توسط اعضای دائمی شورا تصویب شده است، تصریح دارد که نماینده کشوری که موضوع جلسه به آن اختصاص دارد، حق اظهارنظر و ایراد لایحه دفاعیه دارد. بر همین اساس، رویترز نیز گزارش داده است که ایران می‌تواند برای سخنرانی در نشست ۲۶ سپتامبر- ۴ مهر- شورای امنیت سازمان ملل، در هفته‌ای که نشست سالیانه مجمع عمومی برگزار می‌شود، درخواست بدهد.

کدام مقام ایرانی در جلسه فردای شورای امنیت حضور خواهد یافت؟
بر همین اساس پس از اظهارات «ترامپ» و «نیکی هیلی» ناظر بر اختصاص جلسه شورای امنیت به موضوع ایران، در برخی محافل رسانه‌ای غربی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال حضور رئیس‌جمهور ایران یا وزیر خارجه این کشور در جلسه شورای امنیت و دفاع از مواضع ایران توسط آن‌ها مطرح شد.

تغییر موضع آمریکایی‌ها
حق قانونی مقامات ایران برای حضور و سخنرانی در جلسه شورای امنیت که قرار است با محوریت کشورمان باشد، آمریکایی‌ها را واداشت تا دستور کار جلسه شورای امنیت را تغییر دهند و با پیش کشیدن یک موضوع کلی اعلام کنند که دستورکار جلسه ۲۶ سپتامبر شورای امنیت، مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و علاوه بر ایران در مورد کشور‌های دیگر هم بحث می‌شود.

در همین رابطه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» اعلام کرد: «ایران قطعا موضوع بحث نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا خواهد بود. اما نشست درباره مجموعه گسترده‌تر موضوعات منع اشاعه است».

این سخنان پمپئو در تضاد آشکار با اظهارات ترامپ و هیلی بود و در محافل سیاسی و رسانه‌ای اینگونه تعبیر شد که در هیئت حاکمه آمریکا پیرامون دستور جلسه شورای امنیت، ناهماهنگی وجود دارد.

نظر نهایی آمریکایی‌ها؟!
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این رابطه ادامه داشت تا اینکه روز جمعه – ۳۰ شهریور- ترامپ طی توئیتی صراحتا اعلام کرد که موضوع جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت که به ریاست وی برگزار خواهد شد، ایران است.

اگر توئیت اخیر ترامپ را نظر نهایی آمریکایی‌ها بدانیم، بنابراین جلسه روز چهارشنبه (۴ مهر، ۲۶ سپتامبر) شورای امنیت سازمان ملل، با موضوع ایران برگزار خواهد شد و در آنصورت طبق آیین نامه داخلی شورای امنیت، نماینده ایران نیز در هر سطحی – اعم از رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، دیپلمات – می‌تواند در جلسه شورای امنیت به تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی بپردازد؛ امری که قطعا خوشایند آمریکایی‌ها نخواهد بود.

احتمال بالای آچمز شدن آمریکا در جلسه شورای امنیت
اگر آمریکا در جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت، ایران را متهم به نقض قطعنامه‌های این شورا کند، یحتمل از نماینده ایران این پاسخ را خواهد شنید که واشنگتن با خروج از برجام به آشکارترین شکل ممکن، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

با توجه به اینکه ۴ عضو دائم دیگر شورای امنیت (روسیه – چین – فرانسه- انگلیس) هم در گروه ۱+۴ حامی برجام هستند، در آنصورت آمریکایی‌ها در جلسه روز چهارشنبه آچمز خواهند شد.

وقاحت آمریکایی‌ها
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همین رابطه در حساب توئیتری خود نوشت: «شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آن را نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند. اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت موضوعی را که برای ۷۰ سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده‌اند متهم کند؛ وقاحت!»

اما موضوع تغییر موضع آمریکایی‌ها در قبال دستور کار جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت را باید در چارچوب جنگ روانی کاخ سفید علیه ایران ارزیابی کرد. همچنین به اذعان سیاستمداران و صاحبنظران آمریکایی حضور ترامپ در شورای امنیت هیچ توجیه استراتژیکی ندارد و او صرفا می‌خواهد به دلیل اینکه اوباما تنها رئیس‌جمهور آمریکا بوده که جلسه‌ای از شورای امنیت را اداره کرده، او هم چنین کاری کرده باشد.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار