کد خبر: 928112
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
قیمت گوشت مرغ که روند صعودی داشت و تا کیلویی ۳۰۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب ۸۲۰۰ تومانی فروخته می‌شد، دو هفته‌ای است که روندش معکوس و نزولی شده که علت آن افزایش تولید است. اما با وجود اینکه افزایش عرضه باعث افت قیمت شده، هنوز این محصول حدود هزار تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار فروخته می‌شود.
جوان آ‌نلاین:‌ با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه‌های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش حداکثر ۸۱۷۵ تومان تعیین کرد اما این محصول همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و به بیش از ۱۱ هزار تومان رسید که ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت مصوب بود. البته با گذشت زمان قیمت این محصول مقداری کاهش یافت و به حدود ۱۰ هزار تومان رسید که مرغداران علت این کاهش قیمت را عرضه مرغ‌های درجه سه توسط دلالان عنوان کردند؛ چراکه به گفته آنها قیمت واقعی مرغ کیلویی ۱۱ هزار تومان است چون بازار خوراک مرغ توسط دلالان اداره می‌شود و با قیمت‌های متغییر و افزایشی برای مرغداران تامین می‌شود.

اکنون در پی ادامه روند کاهشی قیمت این محصول پروتئینی پر مصرف، قیمت به طور متوسط به کیلویی ۹۵۰۰ تومان رسیده است و طبق آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی در تهران قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نسبت به ماه قبلش ۶.۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که طبق همین آمار در هفته منتهی به ۹ شهریور، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نسبت به هفته قبل از آن ۲.۳ درصد و نسبت به مرداد ماه ۱۷.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

هزار تومان فاصله تا نرخ مصوب

بر اساس گزارش میدانی ایسنا، اکنون روند نزولی قیمت مرغ ادامه یافته و در تعطیلات پایان هفته قبل که مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش تقاضا بود، هر کیلوگرم مرغ حدود ۹۵۰۰ تومان فروخته شد و در حال حاضر نیز قیمت‌ها مقداری کمتر شده اما هنوز حدود هزار تومان از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بیشتر است.

در این میان فروشندگان می‌گویند برخلاف گوشت قرمز، قیمت گوشت مرغ روزانه تعیین می‌شود و عرف بازار این است که فروشندگان حدود ۱۰۰۰ تومان سود روی قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ اضافه کنند. همچنین به گفته آنها کشتار مرغ در تهران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران‌تر از کشتار در شهرستان‌هاست، چراکه کیفیت گوشت مرغ عرضه شده در تهران بالاتر است.

افزایش تولید مرغ قیمت را شکست

در این زمینه محمد یوسفی - رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی - در گفت‌وگو با ایسنا، کاهش قیمت گوشت مرغ را به دلیل افزایش تولید و کاهش تقاضا در دهه اول محرم عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت مرغ تا حدود ۱۱ هزار تومان، مرغداران را به جوجه‌ریزی بیشتر تشویق کرد و تولید بیشتر در شرایطی که تقاضا کاهش یافته بود باعث شد مرغ ارزان شود، چراکه در دهه اول محرم مصرف گوشت قرمز بیشتر از مرغ است.

وی افزود: همیشه در دهه اول محرم تقاضا برای مصرف گوشت مرغ کاهش می‌یابد و امسال با توجه افزایش جوجه‌ریزی و در نتیجه افزایش عرضه در بازار، قیمت مرغ کاهش پیدا کرد.

به گفته یوسفی، روند نزولی قیمت گوشت مرغ تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

جوجه یکروزه ارزان شد

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین با اشاره به کاهش ۸۰۰ تومانی قیمت هر قطعه جوجه گفت: باید بین تولید جوجه یکروزه، عرضه آن و قیمت نهاده‌های تولید تعادل ایجاد شود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید بازار خوراک طیور را تنظیم کند.

به گفته یوسفی، مشکلات تهیه نهاده‌های تولید همچنان برای مرغداران وجود دارد و با وجود اینکه خوراک طیور جزو کالاهای اساسی است و ارز دولتی به آن اختصاص یافته، گران‌تر از قیمت معقول به تولیدکنندگان عرضه می‌شود.

چرا مرغ کشتارگاه‌های تهران گران‌تر است؟

یوسفی در ادامه علت تفاوت قیمت بین مرغ کشتار تهران و شهرستان‌ها را فاصله زمانی کوتاه‌تر بین کشتار و عرضه مرغ در بازار دانست و تصریح کرد: کیفیت کار برخی کشتارگاه‌ها نیز بالاتر است که لزوما این کشتارگاه‌ها در تهران نیستند و بستگی به تشخیص خریداران دارد که کشتار کدام برند را بهتر بدانند.

 

منبع: ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
هر چقدر ارزون شه بازم گرونه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار