کد خبر: 928108
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
یک خبرگزاری غربی ضمن اشاره به نزدیک‌شدن زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به اقدامات اتحادیه اروپا در حمایت و حفاظت از توافق هسته‌ای ایران پرداخته است.

جوان آنلاین: یک مقام ارشد آمریکایی در نشستی در واشنگتن پس از اعلام خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در ماه می، به دیپلمات‌های اروپایی گفت که تلاش‌های آنها برای نجات توافق هسته‌ای از طریق حمایت از سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در جمهوری اسلامی، بی‌فایده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مقام آمریکایی در این نشست گفت: شما نمی‌توانید توافق هسته‌ای ایران را نجات دهید.

در شرایطی که کمتر از 6 هفته زمان تا اعمال دور بعدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی مانده است، دیپلمات‌های اروپایی اذعان می‌کنند که حق با آن مقام آمریکایی بوده است.

دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند که اتحادیه اروپا در طراحی یک سپر حقوقی و قانونی عملی و کاربردی برای شرکت‌های اروپایی فعال در ایران و حمایت از توافق هسته‌ای ناکام بوده است.

اتحادیه اروپا به‌جای تلاش برای طراحی یک سیستم مالی بدون وابستگی به سیستم مالی آمریکا، سعی کرده است با روسیه و چین همکاری کند تا حداقل نشان دهد به‌دنبال راهکارهایی است تا به تهران تضمین دهد منافع حاصل از فروش نفت را همچنان به‌دست خواهد آورد تا از این طریق حسن روحانی رئیس جمهور ایران دلیلی برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای داشته باشد.

این گزارش افزود: مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا امسال به 2 میلیارد یورو در ماه رسیده است ولی انتظار می‌رود با خارج شدن شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران و کاهش شدید صادرات نفت ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا، مبادلات تجاری تهران و بروکسل نیز با کاهش شدیدی روبه‌رو شود.

تاکنون شرکت‌های بزرگ اروپایی مثل پژو، رنو، دویچه تلکام و ایرباس از بازار ایران خارج شده‌اند. شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک نیز از توقف همکاری با ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا خبر داده است.

ترامپ مدعی بود که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که بزرگترین دستاورد سیاسی باراک اوباما بود، نتوانسته است برنامه موشک بالستیک ایران را متوقف کند و همین طور فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال 2025 میلادی همچنان ادامه خواهد یافت. ترامپ ادعا کرده است که توافق هسته‌ای نتوانسته است مانعی برای ایفای نقش ایران در یمن و سوریه شود.

بریتانیا، آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند که لغو توافق هسته‌ای تأثیری در برطرف شدن نگرانی‌های امنیتی آمریکا ندارد و به‌عوض موجب تشدید بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران را از ماه اوت آغاز کرده است. اتحادیه اروپا سعی کرده است تا مجازات‌ها و تحریم‌های آمریکا را از طریق راه‌اندازی خطوط مالی مبتنی بر یورو و احیای قانون انسداد در حمایت از شرکت‌های اروپایی، بی‌اثر کند.

دیپلمات‌ها بر این باورند که این اقدامات نتوانسته است شرکت‌های اروپایی را مطمئن کند که در مقابل تحریم‌ها و مجازات‌های احتمالی آمریکا از سوی اتحادیه اروپا حمایت خواهند شد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: اگر تصمیم دارید با دشمن ایالات متحده همکاری تجاری داشته باشید، دیگر نمی‌توانید با ایالات متحده کار کنید. شما دیگر به سیستم مالی آمریکا دسترسی نخواهید داشت.

مقام‌های سیاسی آمریکایی در اروپا بر این باورند که اروپایی‌ها به‌تدریج در حال قبول کردن این واقعیت هستند که اتحادیه اروپا نتوانسته است از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کند.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: زمانی که تحریم‌ها واقعاً از اواخر امسال آغاز شود، وضعیت سخت‌تر خواهد شد چرا که ما گزینه‌های کافی را روی میز نخواهیم داشت.

کمیسیون اروپا نیز ایده‌ای را برای بانک‌های مرکزی اروپایی مطرح کرد تا پول نفت ایران را به‌طور مستقیم و با دور زدن سیستم مالی آمریکا پرداخت کنند، ولی 2 دیپلمات در این باره گفتند: تاکنون اثبات شده است که این مسئله از نظر سیاسی برای بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آلمان حساسیت زیادی دارد.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در لوکزامبورگ نیز پیشنهاد اعطای وام به شرکت‌های اروپایی در ایران را رد کرده است. اکنون برلین، لندن، پاریس و بروکسل در حال همکاری هستند تا یک سیستم بهتر را برای مبادلات مالی با ایران طراحی کنند، سیستمی که مسکو در دوران جنگ سرد برای مبادله نفت ایران با کالاهای ایرانی بدون انتقال پول از آن استفاده کرد. کشورهای آسیایی مثل هند نیز می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.

ولی یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده در این باره گفت: این سیستم بسیار پیچیده است و تصور می‌کنم این سیستم در یک مسیر بسیار محدود کارایی خواهد داشت.

اتحادیه اروپا ظاهراً به‌دنبال راهکارهای بلندمدت‌تری برای مقابله با سیاست‌های آمریکا است. خزانه‌داری آمریکا عملاً با سیاست‌های خود اتحادیه اروپا را به‌گروگان گرفته است.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد داده است تا جایگاه یورو به‌عنوان یک ارز معتبر جهانی ارتقا یابد تا دلار آمریکا را به‌چالش بکشد و احتمالاً در آینده قیمت جهانی نفت نیز با یورو تعیین و مشخص شود. ولی اقتصاددانان بر این باورند که چین هم سال‌های سال است به‌دنبال افزایش و ارتقای جایگاه یوان خود در بازارهای جهانی است ولی تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

کمیسیون اروپا در حال انجام مذاکراتی با ژاپن برای جلوگیری از تدابیر و اقدامات آمریکا است ولی توکیو ظاهراً قصد دارد واردات نفت از ایران را تا اواسط اکتبر متوقف کند.

آمریکا همچنین تلاش زیادی را آغاز کرده است تا دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی موسوم به سوئیفت را قطع کند. گرچه آمریکا اکثریت لازم در هیئت مدیره سوئیفت را در اختیار ندارد ولی دولت ترامپ می‌تواند بانک‌های بزرگ عضو سوئیفت را تهدید کند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در ماه اوت خواستار ایجاد یک سوئیفت اروپایی مستقل از واشنگتن شد ولی مقام‌های رسمی بر این باورند که این راه‌حل نیز یک راهکار بلندمدت است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار