کد خبر: 928101
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
روسیه پس از حادثه سقوط هواپیمای خود بر فراز مدیترانه که اسرائیل را مسوول آن معرفی کرد و گفته بود که مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسوولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد، دیروز دوشنبه اعلام کرد ظرف دو هفته آینده سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» دراختیار سوریه قرارمی‌دهد.
جوان آنلاین: روسیه پس از حادثه سقوط هواپیمای خود بر فراز مدیترانه که اسرائیل را مسوول آن معرفی کرد و گفته بود که مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسوولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد، دیروز دوشنبه اعلام کرد ظرف دو هفته آینده سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» دراختیار سوریه قرارمی‌دهد. وزیر دفاع روسیه این موضوع را فرمانی از سوی رییس‌جمهوری این کشور برای تقویت پدافند هوایی سوریه برشمرد.

دوشنبه‌شب گذشته بود که یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین ۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه، در حین گشت‌زنی بر فراز دریای مدیترانه، از صفحه رادار محو شد. غربی‌ها گفتند که این هواپیما با آتش ضدهوایی ارتش سوریه ساقط شده است. این اتفاق در هنگام حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و همزمان با پاسخ سنگین آتش‌بارهای ارتش سوریه به جنگنده‌های ناقض حریم هوایی این کشور رخ داد.
وزارت دفاع روسیه یک روز پس از این حادثه اعلام کرد که این کار «در نتیجه اقدامات غیرمسوولانه نیروهای اسراییل» رخ داده و چون روس‌ها تنها یک دقیقه پیش از حمله به ارتش سوریه، از تصمیم صهیونیست‌ها مطلع شده‌اند، وقت کافی برای دور ماندن از میدان درگیری نداشته‌اند، در نتیجه مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسوولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد.
فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه 
به منظور ارائه گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای روس حین این حمله به مسکو رفت و با فرمانده نیروی هوایی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد اما مسکو پس از دریافت این گزارش، ضمن رد آن، خواستار برگزاری تحقیقاتی جدید درباره این حادثه شد که منجر به کشته شدن 15‌سرنشین شده بود.

مسکو: مسوولیت سقوط هواپیما 
بر عهده تل‌آویو است
گزارش وزارت دفاع روسیه از نحوه سرنگونی هواپیمای ایلوشن ۲۰ این کشور در سوریه، بیان‌گر مسوولیت رژیم صهیونیستی در این رخداد است.
وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گزارش نهایی خود را از ارزیابی نحوه سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایلوشین-20» این کشور در استان «لاذقیه» سوریه ارائه کرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در جریان یک نشست خبری گفت تل‌آویو پیش از حادثه به مسکو اطلاعات غلط داده و با این کار روسیه را «فریب» داده است، به همین دلیل مسوولیت این حادثه به‌طور کامل بر عهده تل‌آویو است.
او که در برابر یک نمایشگر، اطلاعات «دقیقه به دقیقه» از روند وقوع حادثه را تشریح می‌کرد، گفت جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی از هواپیمای شناسایی روس به‌عنوان سپر استفاده کرده و موجب شده‌اند که آتش پدافند ارتش سوریه این هواپیما را هدف قرار دهد.
روسیه که پس از این حادثه عنوان کرده بود مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسوولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد، دیروز دوشنبه در یک تصمیمی گفت: کشور روسیه ظرف دو هفته آینده سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» 
در اختیار سوریه قرار می‌دهد.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع دیروز دوشنبه رسماً اعلام کرد که این کشور سوریه را به سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» مجهز می‌کند. به گفته وزیر دفاع روسیه، این سامانه که قبلاً ظاهراً به درخواست رژیم صهیونیستی تحویل آن به تعویق افتاده بود، ظرف دو هفته آینده در اختیار سوریه قرار می‌گیرد.
بنابر گزارش شبکه «راشاتودی»، شویگو در بیانیه‌ای که قرائت کرد، به موضوع سرنگونی هواپیمای «ایلوشن-20» روسیه در حمله هوایی اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی به سوریه نیز پرداخت و گفت: تنها یک دقیقه قبل از انجام این حملات فرمانده نیروی هوایی اسرائیل با فرمانده نیروهای روسیه در سوریه از طریق خط تلفن اضطراری تماس گرفت. مختصات این جنگنده‌ها اعلام نشد و صرفاً گفته شد که نیروی هوایی اسرائیل قصد انجام مأموریتی در شمال سوریه را دارد در حالی که در این حمله هوایی، غرب سوریه هدف گرفته شد و به همین دلیل هواپیمای ایلوشن «Il-20 » ما نتوانست در صحت و امنیت به آشیانه بازگردند و در مسیر حملات پدافند هوایی سوریه قرار گرفت.
وزیر دفاع روسیه ادامه داد: اعضای تیم اسرائیلی به خوبی از اوضاع در منطقه با خبر بودند و از هواپیمای روسی به‌عنوان سپر در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کردند که در نتیجه 15‌نفر از نیروهای نظامی ما در این حادثه کشته شدند و همین مسأله نیز ما را وادار کرد تا اقدامات مناسبی را در واکنش به این اقدام اسرائیل اتخاذ کنیم تا امنیت نیروهای نظامی روسیه را که در حال مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه هستند ارتقاء بخشیم.
شویگو همچنین تأکید کرد: همان‌طور که رییس‌جمهوری روسیه فرمان داده است، وزارت دفاع روسیه اقدامات زیر را برای تقویت پدافند هوایی سوریه لحاظ خواهد کرد.
فرمانده ارشد نظامی روسیه ادامه داد: در مرحله نخست، ظرف دو هفته آینده، روسیه سامانه مدرن پدافند هوایی «اس-300» را به سوریه منتقل خواهد کرد. این سامانه قادر است اهداف را در فاصله ۲۵۰‌کیلومتری هدف قرار دهد و همزمان چندین هدف را نشانه بگیرد. این سیستم جدید به میزان قابل توجهی قابلیت‌های هوایی سوریه را افزایش می‌دهد.
وی افزود: در سال‌2013 میلادی ما آمادگی داشتیم که این سامانه را به سوریه منتقل کنیم و نیروهای متخصص سوریه نیز برای استفاده از این دستگاه تحت آموزش قرار گرفتند اما اسرائیل از ما خواسته بود تا این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم و ما نیز این کار را کردیم اما حالا اوضاع تغییر کرده است و این امر کاملاً قانونی است.
پیش از این، نشریه «کامرسانت» به نقل از یک مقام ارشد نظامی نوشته بود که احتمال دارد روسیه بالاخره قرارداد سال‌۲۰۱۰ را اجرایی و سوریه را به سامانه اس-۳۰۰ مجهز کند.

کرملین:اس 300 
برای مواجه شدن با کشور ثالثی نیست
این نشریه در گزارشی در مورد ساقط شدن هواپیمای «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، نوشت که مسکو در حال بررسی چندین گزینه برای پاسخگویی به این حادثه است. بنا بر این گزارش، یکی از این گزینه‌ها، تحویل سامانه اس-۳۰۰ به سوریه با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی است.
به گفته کارشناسان، این یک بازدارندگی جدی در برابر نیروی هوایی اسرائیل خواهد بود تا از حمله به سوریه خودداری کند. در صورت استقرار سامانه حریم هوایی سوریه نه فقط با سامانه‌های قدیمی، بلکه با نسخه بسیار توانمند اس-۳۰۰ پوشش داده می‌شود.
از سویی دیگر، روسیا الیوم با انتشار این خبر به نقل از وزارت دفاع روسیه به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در خصوص تحویل اس 300 به سوریه هم پاسخ داد و نوشت؛ تحویل اس 300 به سوریه را در راستای حمایت نظامی از اهداف خود می‌دانیم و این تصمیم برای مواجه شدن با کشور ثالثی نیست.

کور شدن رادار جنگنده‌های مهاجم به سوریه
گفته می‌شود، درمرحله دوم، کمک‌های نظامی روسیه به سوریه، فرماندهی و مرکز کنترل نیروی هوایی سوریه به سامانه کنترل خودکار روسی مجهز خواهند شد. تا کنون این سامانه تنها در اختیار نیروهای روسیه قرار گرفته بود. با وجود این سامانه جدید، فرماندهی پدافند هوایی سوریه قادر خواهد بود تا هدایت مرکزی تمام عملیات نیروی هوایی را برعهده بگیرد و اهداف را به طور مؤثر مشخص کند. از همه مهم‌تر، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه هم‌اکنون قادرند تا تمام هواپیماهای روسی را به درستی در منطقه شناسایی کنند.
علاوه بر این، در مرحله سوم این حمایت‌ها، روسیه در منطقه دریای مدیترانه، محدوده منتهی به سوریه، از سامانه‌های الکترونیکی مقابله‌ای استفاده خواهد کرد و تمام سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی را که قصد حمله به سوریه داشته باشند، کور می‌کند.
تحویل اس-۳۰۰ سه ماه زمان می‌برد و این سامانه در کنار دیگر سامانه‌هایی همچون،«پنتسیر-اس» در ارتفاع‌ها و بردهای مختلف عمل خواهد کرد. تحویل سامانه دفاعی به سوریه در تقریباً تمام رسانه‌های اصلی روسیه با استقبال مواجه شده و کارشناسان روس این اقدام را پاسخی مناسب به رفتار رژیم صهیونیستی در سوریه تلقی کرده‌اند. دمشق و مسکو در سال‌۲۰۱۰ قراردادی چند میلیارد دلاری برای استقرار سامانه اس-۳۰۰ در سوریه امضا کردند، اما این قرارداد به دلیل درخواست تل‌آویو هرگز وارد فاز اجرایی نشد. رژیم صهیونیستی نگران است که استقرار اس-۳۰۰ در سوریه آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیلی در منطقه را محدود کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار