کد خبر: 928037
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
بیانیه 53 مقام سابق و چهره سیاست خارجی امریکا
ترامپ تا چند روز دیگر شخصاً بر کرسی ریاست شورای امنیت خواهد نشست؛ نشستی که او امیدوار است از آن، به عنوان اهرمی برای تشدید فشار‌ها بر ایران استفاده کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا هم گفته که کشورش فشار‌ها را علیه ایران تا زمان تغییر رفتار ادامه می‌دهد. در چنین اوضاع و احوالی، 53 دیپلمات، مقام سابق و چهره سرشناس سیاست خارجی امریکا که نام‌هایی مانند مادلین آلبرایت، نیکلاس برنز، رابرت اینهورن و جان لیمبرت در میان آن‌ها دیده می‌شوند، در بیانیه‌ای گفته‌اند که خروج از برجام، هیچ یک از اهداف امریکا را برآورده نکرده و صرف تحریم‌ها، باعث نخواهد شد که ایران به میز مذاکره برگردد.
ترامپ تا چند روز دیگر شخصاً بر كرسی ریاست شورای امنیت خواهد نشست؛ نشستی كه او امیدوار است از آن، به عنوان اهرمی برای تشدید فشار‌‌‌ها بر ایران استفاده كند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا هم گفته كه كشورش فشار‌‌‌ها را علیه ایران تا زمان تغییر رفتار ادامه می‌دهد. در چنین اوضاع و احوالی، 53 دیپلمات، مقام سابق و چهره سرشناس سیاست خارجی امریکا كه نام‌‌‌هایی مانند مادلین آلبرایت، نیكلاس برنز، رابرت اینهورن و جان لیمبرت در میان آنها دیده می‌شوند، در بیانیه‌ای گفته‌اند كه خروج از برجام، هیچ یك از اهداف امریکا را برآورده نكرده و صرف تحریم‌ها، باعث نخواهد شد كه ایران به میز مذاكره برگردد.
به گزارش «جوان»، این 53 مقام امریکایی در این بیانیه كه با عنوان «ارزیابی استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران‌» به تاریخ سپتامبر 2018 منتشر شده، آورده‌اند:« استراتژی دولت ترامپ این است كه با اعمال حداكثر فشار اقتصادی، سیاسی و نظامی‌، اگر باعث سقوط رژیم نشود، [دست‌كم] رفتار و تهدید ایران را دگرگون كند.» ‌آنها با این حال گفته‌اند كه چون این استراتژی در هیچ كدام از مطالبات دوازده‌گانه خودش، گزینه‌ای برای تعامل دیپلماتیك در نظر نگرفته، ایران را مقابل گزینه «تسلیم یا جنگ‌» قرار می‌دهد.
آنها گفته‌اند كه خروج از توافق هسته‌ای هیچ یك از اهداف امریکا را برآورده نكرده و به ترامپ توصیه كرده‌اند كه یك استراتژی شش‌وجهی شامل «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در بلند مدت»،«جلوگیری از تکثیر و آزمایش موشك‌های بالستیك»، «آزادسازی شهروندان امریکایی در ایران»،‌« توقف حمایت از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی»، «جلوگیری از حمایت از شورشیان یمن و عقب كشیدن نیروهای ایران از سوریه و عراق‌» و «كاهش تهدید ایران علیه اسرائیل و سعودی‌» را در دستور كار قرار دهد. این 53 نفر كه نام آشنایان دیگری مانند جوزف نای، پل اونیل، توماس پیكرینگ، ریچارد نفیو، گری سیك و جیم والش در میان آنها هستند، می‌گویند كه تحریم‌‌‌ها به تنهایی اهداف امریکا را برآورده نخواهد كرد و تأكید می‌كنند :‌ «تحریم‌های ثانویه در تضعیف اقتصاد ایران مؤثرند ولی امریکا را با متحدین و شركایش رو در رو می‌كنند و در نتیجه امریکا را در موضع نقض توافقات تجاری قرار می‌دهند كه دلار را تضعیف می‌كند.» آنها می‌گویند كه تحریم‌های امریکا به لحاظ تاریخی نتوانسته‌اند رفتار كشور‌‌‌هایی را كه امریکا بر آنها تحریم اعمال كرده تغییر دهند. آنها نوشته‌اند كه افزایش فشار بر ایران، منجر به متحد شدن جناح‌های سیاسی در ایران می‌شود، تندروهای ایران را تقویت و هدف بلندمدت امریکا برای دستیابی به ایرانی كمتر تهاجمی را از بین می‌برد. این 53 نفر در بخش‌های پایانی بیانیه خود نكته مهمی را هم به طور تلویحی فاش كرده‌اند که نشان می‌دهد دست‌كم یك ارزیابی اطلاعاتی در امریکا وجود دارد كه معتقد است ایران كنونی ضربه‌پذیری‌‌‌هایی دارد كه می‌تواند در نهایت منجر به تغییر رژیم شود. آنها هرچند به صراحت به چنین ارزیابی‌ای اشاره نمی‌كنند ولی هشدار داده‌اند:‌ «سیاست پیشنهاد شده به دولت امریکا برای تغییر رژیم در ایران منعكس‌كننده تفكری آرزوپردازانه و تفسیری غلط از [گزارش های] اطلاعاتی درباره ایران است.»
بولتون: فشارهای‌مان را ادامه می‌دهیم
نامه این 53 نفر در شرایطی نوشته شده كه دولت امریكا همچنان به سیاست فشار بر ایران به ویژه از طریق نشست كنونی سازمان ملل ادامه می‌دهد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تأکید بر اینکه برجام، بد‌‌‌ترین توافق دیپلماتیک تاریخ امریکا بوده، گفته که تحریم‌‌‌‌ها و فشار‌‌‌ها علیه ایران تا زمان تغییر رفتار این کشور ادامه خواهد یافت. به گزارش فارس، «جان بولتون» در مصاحبه با برنامه «فاکس و فرندز‌» شبکه فاکس‌نیوز گفته است «ما تحریم‌‌‌‌ها را علیه ایران بازگرداندیم و تحریم‌های بیشتری هم در ماه نوامبر [13 آبان] در راه هستند و ما تحریم‌های دیگری را هم برای اعمال علیه این کشور پیدا خواهیم کرد تا به حکومت ایران برای تغییر دادن رفتارش فشار بیاوریم البته نه فقط تغییر رفتار در برنامه هسته‌ای بلکه تغییر در برنامه موشک بالستیک‌ و اقدامات نظامی‌شان در اقصی‌نقاط خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) در عراق سوریه، لبنان و یمن». در این برنامه، از مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره حمله تروریستی در اهواز هم سؤال شد. بولتون در پاسخ به این سؤال ابتدا مدعی شد که به «لطف دولت اوباما 150میلیارد دلار گیرشان[ایران] آمد که قطعاً از آن برای اقدامات تروریستی و برنامه هسته‌ای‌شان استفاده کردند.» ‌این مقام ارشد امریکایی سپس به اقدام غیرقانونی واشنگتن در خروج از توافق برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران اشاره کرد. وی ادامه داد: «اما حالا [به دنبال خروج امریکا از برجام] آنها در یک موقعیت بسیار سخت و خطرناک در سوریه قرار دارند، همین هفته قبل سوریه‌ای‌‌‌‌ها هواپیمای روسیه را بعد از اینکه اسرائیل به سراغ نیروهای ایرانی در سوریه رفت، ساقط کردند. اسرائیل فقط در تلاش برای دفاع از خود است اما حالا روسیه اسرائیل را مسئول ساقط شدن هواپیمایش می‌داند. شما متوجه مشکل هستید که همیشه امریکا، مسئول است، اسرائیل مسئول است اما هیچ وقت ایران یا روسیه مسئول نیستند. شما می‌توانید متوجه بشوید که چه چیزی در تصویری که ارائه می‌شود، اشتباه است». بولتون در این مصاحبه، ادعای پیشین مقام‌های واشنگتن را درباره آنچه که «اعتراض‌‌‌‌ها در ایران‌» خوانده‌اند تکرار کرد و مدعی شد که این «اعتراض‌ها» در صورتی که امریکا از برجام خارج نمی‌شد، صورت نمی‌گرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند،مرگ بر آمریکا و کدخدا پرستان داخلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار