کد خبر: 928023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه جوان:
پس از ماه‌ها وعده و وعید، پیش‌فروش ۵۳ هزار محصول ایران خودرو از امروز به مدت یک هفته، در هشت مدل آغاز می‌شود. متقاضیان خودرو‌های ۳۰ تا ۴۶ میلیون تومانی یک هفته سرکار می‌مانند تا شاید موفق به ثبت‌نام و صاحب خودرویی با قیمت نامعلوم شوند. زمان تحویل نیز از بهمن ۹۷ تا آبان ۹۸ پیش‌بینی شده‌است؛ به شرطی که ایران خودرو بدقولی نکرده و خودرو‌ها را در موعد مقرر تحویل دهد. دبیر انجمن خودروسازان و سایر کارشناسان خودرویی معتقدند که این ثبت‌نام‌ها هیچ تأثیری بر آرامش بازار و کاهش قیمت خودرو ندارد.
بهناز قاسمي
پس از ماه‌ها وعده و وعید، پیش‌فروش ۵۳ هزار محصول ایران خودرو از امروز به مدت یک هفته، در هشت مدل آغاز می‌شود. متقاضیان خودرو‌های ۳۰ تا ۴۶ میلیون تومانی یک هفته سرکار می‌مانند تا شاید موفق به ثبت‌نام و صاحب خودرویی با قیمت نامعلوم شوند. زمان تحویل نیز از بهمن ۹۷ تا آبان ۹۸ پیش‌بینی شده‌است؛ به شرطی که ایران خودرو بدقولی نکرده و خودرو‌ها را در موعد مقرر تحویل دهد. دبیر انجمن خودروسازان و سایر کارشناسان خودرویی معتقدند که این ثبت‌نام‌ها هیچ تأثیری بر آرامش بازار و کاهش قیمت خودرو ندارد.
این‌بار ماراتن برای ثبت‌نام در پیش‌فروش خودرو به گروه خودروسازی ایران خودرو رسیده‌است. ماراتنی که قرار است به جای یک روز، یک هفته طول بکشد، تا شاید یک دستگاه از ۵۳ هزار خودروی پیش‌فروشی، به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. ایران‌خودرو نیز مانند سایپا، قیمت نهایی خودرو‌های پیش ثبت‌نامی را اعلام نکرده و تسویه قیمت خودرو را به تاریخ تحویل آن با قیمت روز موکول کرده‌است. روز گذشته شرکت ایران‌خودرو، شرایط فروش محصولات مهر ماه این شرکت را اعلام کرد. براساس این بخشنامه زمان شروع ثبت‌نام روز سه‌شنبه سوم مهرماه ۱۰ صبح آغاز و تا دوشنبه ۹ مهر ماه انجام می‌شود. خودرو‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، سمند ال ایکس، سورن‌ای ال ایکس، رانا، دنا و وانت آریسان در این پیش‌فروش قابل‌عرضه است. این شرکت محدودیت‌هایی را نیز برای پیش ثبت‌نام پیش‌بینی کرده‌است؛ مانند محدود کردن ثبت‌نام برای خودرو اولی‌ها یا افراد فاقد خودرو و دارای گواهینامه، نمایندگی‌های فروش نیز اجازه ورود به سایت و ثبت‌نام را ندارند.
انجمن خودروسازان: این پیش‌فروش‌ها تأثیر چندانی بر بازار ندارند
در این خصوص دبیر انجمن خودروسازان که سال‌هاست برای آزاد‌سازی قیمت خودرو رایزنی می‌کند، در گفت و گو با «جوان» می‌گوید: این پیش‌فروش شاید در مدت کوتاه قیمت‌ها را کاهش دهد، اما تأثیری در وضعیت قیمت بازار ندارد. احمد نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه تنها راه آرامش بازار خودرو، فروش در حاشیه بازار است، می‌گوید: اگر دولت با فروش خودروسازان در حاشیه بازار موافقت کند، قیمت‌ها لجام‌گسیخته گران نمی‌شوند. همچنین زمانی این پیش فروش‌ها بر بازار اثر دارد که ایران خودرو مثلاً خودرو پژو ۲۰۶ را ظرف یک هفته با قیمت بازار یا تخفیف ۵ درصدی عرضه کند. در غیر این صورت، اینکه خودرو ثبت‌نام کنیم و زمان تحویل آن نیز نامعلوم باشد، آن هم با قیمت دولتی نامعلوم، هیچ تأثیری بر بازار نخواهد داشت؛ جز اینکه سود خودروساز به جیب دلال برود.
وی در پاسخ به اینکه مگر قرار نبود خودروسازان قیمت حاشیه بازار را کنترل کنند، می‌افزاید: خیر. چنین قراری نداشتیم، این قرار را رئیس شورای رقابت گذاشته که ما با او دعوا داریم.
خاکساری: ۸۰ میلیون را دلال کرده‌اند
علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه دولتمردان هیچ علاقه‌ای برای رفع مشکلات صنعت خودرو ندارند، در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید: دولت با این سیاست‌های قدیمی و نخ‌نما،۸۰ میلیون ایرانی را به دلال تبدیل کرده‌است. تا زمانی که قطعه‌سازان به همراه مدیران خودروسازی و معاونین وزارت صنعت دورهم، پشت در‌های بسته تصمیم‌گیری کنند، این صنعت روزبه روز به نابودی کشیده می‌شود. وی نیز معتقد است که پیش‌فروش‌ها تأثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت؛ چراکه وعده یک ساله برای تحویل خودرو‌هایی که در بازار آزاد بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان معامله می‌شوند و روزبه‌روز قیمت‌ها در بازار انحصاری صنعت داخلی روبه افزایش است، چه کمکی می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد؟
خاکساری از خودرو‌های صفر کیلومتری که با کیفیت بسیار پایین، اما با قیمت گران در ماه‌های نخست امسال تحویل مشتریان شده خبر می‌دهد و می‌افزاید:‌ای کاش خودرو‌هایی که با یک سال خواب سرمایه، به مردم تحویل می‌دهند، با کیفیت باشد، نه اینکه خریدار از همان روز‌های نخست، روزگارش در نمایندگی‌های مجاز خودروسازی‌ها بگذرد. وی اظهار می‌دارد:نمونه‌هایی سراغ دارم که تمام قطعات خودرو و حتی سیم‌کشی داخل آن را تعویض کرده‌اند، اما همچنان مشکل فنی خودرو مشخص نشده‌است و به رغم وعده خودروساز به تعویض خودرو، با بهانه‌جویی از تعویض خودرو نیز طفره می‌روند. حال خودتان قضاوت کنید آیا ۵۳ هزار دستگاه خودرو با قیمت و زمان نامشخص می‌تواند گرهی از هزاران گره این صنعت باز کند؟
بازار خودرو‌های داخلی و خارجی
خراب و راکد است
همچنین دبیر سابق اتحادیه فروشندگان خودرو با تأیید نظرات خاکساری و نعمت‌بخش مبنی بر اینکه این پیش‌فروش‌ها تأثیری بر کاهش یا ثبات قیمت‌ها در بازار ندارد، می‌گوید: تجربه پیش‌فروش‌های قبل نشان می‌دهد که این خودرو‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و خودروساز با جذب نقدینگی مردم مشکلات مالی بنگاه خودرا رفع می‌کند و به مرور زمان خودرو‌ها را با قیمت روز تحویل می‌دهد، خدا را چه دیدید، شاید لابی کردند و قیمت خودرو آزاد شد و بیشتر سود کردند.
حسین اردوخانی در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌افزاید: در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو‌های داخلی و خارجی کساد و خراب است و قیمت‌ها تصنعی با افزایش قیمت دلار گران می‌شود، اما هیچ مشتری وجود ندارد. وی تأکید می‌کند: در بخش خودرو‌های خارجی گاهی این خودرو‌ها با ملک معاوضه می‌شود یا به صورت قسطی و چکی خرید و فروش می‌شود، اما هیچ اطمینانی از پاس شدن چک‌ها و پرداخت اقساط وجود ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
از مافیای خودرو حمایت نشود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار