کد خبر: 927949
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
با ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فرصت ۶۰ روزه مدیران مشمول برای ترک پست آغاز شد
محسن هاشمی: منتظر نظر وزیر کشور درباره وضعیت افشانی در شهرداری پایتخت هستیم
محسن پورعرب
جوان آنلاین: پس از مدت‌ها حرف و حدیث سرانجام روز گذشته قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد، بر همین اساس افرادی که مشمول این قانون می‌شوند ۶۰ روز فرصت خواهند داشت ترک پست کنند. در ماه‌های گذشته با مطرح شدن این قانون و تصویب آن در مجلس، اظهارات متفاوتی درباره سرنوشت برخی مدیران مطرح شده است که مهم‌ترین آن حول محور ماندن یا رفتن «محمدعلی افشانی» شهردار تهران متمرکز شده است. افشانی که پس از استعفای محمدعلی نجفی با رای اکثریت اعضای شورای شهر پنجم روی کار آمد، دومین شهردار پایتخت در یک سال گذشته بوده است. با این حال، طبق قانون، افشانی باید از شهرداری پایتخت خداحافظی کند. جالب اینجاست که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر بتازگی با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور با ارائه دلایلی خواستار ماندن وی در شهرداری شده است. با این شرایط حضور افشانی در شهرداری تهران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. نامه‌نگاری هاشمی با وزیر کشور در حالی است که برخی نمایندگان مجلس معتقدند این قانون مشمول حال شهردار تهران نیز خواهد شد و افشانی باید از شهرداری برود. در همین باره، چندی پیش عزت‌الله یوسفیان‌ملا، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: تمام سازمان‌هایی که تصمیمات آن‌ها در دیوان عدالت اداری قابل طرح باشد، اعم از اینکه بودجه مستقل مانند شهرداری‌ها داشته یا نداشته باشند، دولتی به حساب می‌آیند، البته شهرداری‌ها اگرچه بودجه مستقل دارند، اما از اعتبارات دولتی در بخش ارزش افزوده و بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند، بنابراین شهرداری یک نهاد دولتی به حساب می‌آید، بنابراین قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران نیز می‌شود.

تأکید نمایندگان مجلس بر رفتن افشانی
اظهارات یوسفیان‌ملا در حالی است که علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز چندی پیش بر رفتن افشانی از شهرداری تاکید داشت و گفته بود: شهرداری تهران هیچ راهی جز اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ندارد و این نهاد نمی‌تواند قانون را تفسیر به نظر شخصی کند. سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون مجلس هم نظرش بر رفتن افشانی است. وی در این‌باره گفت: قانون تصویب شده قابل تفسیر نیست. صرف‌نظر از اینکه شهردار تهران چه شخصی است، با توجه به اظهارنظر‌های نمایندگان مجلس می‌توان اذعان داشت قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران کلانشهر‌ها از جمله شهرداری تهران نیز می‌شود. به این موارد باید اظهارات اصغر سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون شورا‌های مجلس را هم اضافه کرد. وی معتقد است: «اینکه شهرداری تهران با طرح برخی موضوعات به دنبال بهانه‌گیری است به هیچ عنوان قابل قبول نیست. شهرداری تهران بهتر است به جای بهانه‌گیری و طرح دلایل به نفع خود در جلوگیری از اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، از به‌کارگیری یک فرد جوان در جایگاه شهردار پایتخت استقبال کند».

استدلال‌های هاشمی برای ماندن افشانی
شنبه گذشته، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای به وزیر کشور استدلال‌های حقوقی اجماعی اعضای شورای شهر مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت شهردار پایتخت را تشریح کرد. وی در بخشی از این نامه آورده است: «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهردار» مصوب سال ۱۳۷۵ در ماده ۷۱ خود به صراحت اولین وظیفه شورای اسلامی شهر را انتخاب شهردار برای مدت ۴ سال بیان داشته است و در تبصره ۳ نیز پیش‌بینی شده است که شورای شهر بر اساس ضوابط و شرایط احراز صلاحیت شهرداران، این وظیفه را انجام می‌دهد و پس از تشخیص دارا بودن شرایط از سوی وزیر کشور، حکم شهردار از سوی وی صادر می‌شود». هاشمی در ادامه اظهار داشته: «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» مصوب ۱۳۹۵ در تبصره ۵ خود به صراحت قوانینی را که به موجب آن نسخ می‌شود بیان داشته که هیچ‌گونه اشاره‌ای به ماده ۷۱ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهردار» سال ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن نکرده است. همچنین یک سال بعد از تصویب قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» مصوب ۱۳۹۵ یعنی در سال ۱۳۹۶ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهردار» دوباره اصلاح شده و ماده ۷۱ که فرآیند و شرایط انتخاب شهردار را بیان کرده، بدون کم و کاست در ماده ۸۰ بیان می‌شود که این خود حاکی از اراده صریح قانونگذار بر بقای این ماده است؛ بنابراین با توجه به مراتب فوق هیچ‌گونه تردیدی در اعتبار ماده ۸۰ این قانون به‌عنوان مخصصی بر «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» باقی نمی‌ماند».

وقت قانون‌مداری
تقسیر قانون توسط نمایندگان مجلس از سویی و استدلال‌های هاشمی، رئیس شورا در مقابل این اظهارات، دوگانه متفاوتی را برای آینده مدیریتی پایتخت رقم زده است. تاکید نمایندگان مجلس در حالی است که این افراد به عنوان نمایندگان مردم در جریان تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حضور داشته‌اند و به تصویب این قانون رای داده‌اند، بنابراین پافشاری محسن هاشمی و نامه‌نگاریش با وزیر کشور در این شرایط به نوعی بی‌اعتنایی به مصوبه مجلس است. به هر روی باید منتظر بود و دید وزیر کشور در پاسخ به نامه هاشمی آیا مصوبه مجلس را در نظر خواهد گرفت یا وی نیز تفسیر خاصی از قانون درباره شهردار پایتخت خواهد داشت؟

منتظر نظر وزیر کشور در باره افشانی هستیم
رئیس شورای شهر تهران گفت: در باره منع به‌کارگیری بازنشستگان و رفتن یا ماندن افشانی در شهرداری تهران منتظر نظر وزیر کشور هستیم. محسن هاشمی در حاشیه هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، اظهار داشت: بنده با وزیر کشور درباره حضور افشانی در شهرداری تهران به‌رغم قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مکاتباتی داشتم و وزیر نیز معتقد است مرّ قانون باید اجرا شود و بنابر این وزیر کشور از دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری استعلام‌های لازم را درباره حضور افشانی در شهرداری تهران می‌گیرد که اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، استفساریه خواهند گرفت. هاشمی افزود: درباره ماندن یا رفتن افشانی از شهرداری تهران منتظر نظر وزیر کشور هستیم. رئیس شورای شهر تهران گفت: فکر نمی‌کنم افشانی نظری غیرقانونی درباره ماندن در شهرداری تهران داشته باشد و بار‌ها اعلام کرده تا زمانی که شهردار است به کار خود ادامه می‌دهد. وی بیان داشت: ما موارد را در شهرداری تهران رسمی می‌کنیم و نمی‌گذاریم شهر در دورانی که شهردار نداشته باشد دچار مشکل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار