کد خبر: 927847
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
در حالی که دولت قیمت پهنای باند را برای اپراتورها٣٠‌درصد ارزان‌تر کرده، اما این شرکت‌ها کاربران را مجبور به خرید اینترنت گران می‌کنند. اپراتور‌های تلفن همراه، در حالی به فکر جذب مشترکان هستند و از کوچک‌ترین ضعف رقیب برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند که خودشان در عین حال و همزمان کمر به سوءاستفاده از مشترکان بسته‌اند. موضوعی که باعث شده تا برخی مشترکان خواهان پاسخگویی این اپراتور‌ها باشند. میزان حجم و بازه قیمتی به همراه نحوه فروش اپلیکیشن‌ها نیز در انحصار این اپراتورهاست. اینجا هم کاربران جز آنکه دنباله‌رو این شرکت‌ها باشند، راه دیگری ندارند.
عليرضا سزاوار
در حالی که دولت قیمت پهنای باند را برای اپراتورها٣٠‌درصد ارزان‌تر کرده، اما این شرکت‌ها کاربران را مجبور به خرید اینترنت گران می‌کنند. اپراتور‌های تلفن همراه، در حالی به فکر جذب مشترکان هستند و از کوچک‌ترین ضعف رقیب برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند که خودشان در عین حال و همزمان کمر به سوءاستفاده از مشترکان بسته‌اند. موضوعی که باعث شده تا برخی مشترکان خواهان پاسخگویی این اپراتور‌ها باشند. میزان حجم و بازه قیمتی به همراه نحوه فروش اپلیکیشن‌ها نیز در انحصار این اپراتورهاست. اینجا هم کاربران جز آنکه دنباله‌رو این شرکت‌ها باشند، راه دیگری ندارند.
ایرانسل و همراه اول معتقد هستند که سقف و کف قیمت را رعایت و قانون آن‌ها را مجبور نکرده است که بسته‌های ارزان بدهند. آن‌ها معتقدند که بسته‌های ارزان و جذاب در واقع نوعی بازاریابی بوده و ملزم نبوده‌اند که قیمت‌ها را در همان سطح نگه دارند.
تعرفه متغیر غیرقانونی است
مدتی قبل معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأکید کرده بود: «اپراتور‌ها در قیمت‌گذاری بسته‌های اینترنت، کاربران را مجبور به خرید اینترنت شبانه در کنار روزانه نکنند.»
به گفته حسین فلاح‌جوشقانی «اپراتور‌ها نباید با اینترنت رایگان شبانه آن‌ها را به شب زنده‌داری تشویق کنند.»
معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم معتقد است که «ارائه بسته‌های اینترنت ترکیبی شبانه و روزانه با تعرفه متغیر غیرقانونی است و تعرفه همه ساعات شبانه‌روز باید یکسان باشد.»
با وجود این، مشکل از وقتی شروع شد که اپراتور‌ها قیمت بسته پرمصرف ماهانه را افزایش دادند و مدل‌های جذاب و ارزان را از سبد طرح‌هایشان حذف کردند. از سوی دیگر، ایرانسل هم تغییراتی در بسته‌های خود ایجاد کرد. به این ترتیب مشترکانی که فقط نیاز به ترافیک روزانه دارند، به اجبار هرماه باید ترافیک شبانه نیز بخرند و بدون اینکه استفاده کنند، آن را از دست بدهند.
وعده پرماجرا
از طرف دیگر، ایرانسل از حجم بسته‌های پرطرفدارتر خود کم کرد تا اینطور به نظر برسد که هر دو اپراتور با استفاده از انحصار خود قصد رقابت ندارند و شرایط را به‌گونه‌ای پیش بردند که مشترکانشان مجبور باشند، تن به بسته‌های گرانقیمت با حجم پایین بدهند. هزینه بالای اینترنت در کشورمان رو به افزایش است و به رغم وعده‌های فراوان دولتمردان، ظاهراً قرار نیست، ترمز رشدش کشیده شود.
از جمله این وعده‌ها، وعده‌ای بود که وزیر جوان کابینه پیش از نشستن بر کرسی هدایت وزارت ارتباطات می‌داد؛ اینکه فروش اینترنت را دستخوش تغییراتی اساسی و بنیادین خواهد کرد و مقابل سودجویی‌های شرکت‌های فروشنده اینترنت را خواهد گرفت؛ وعده‌ای که «اینترنت غیرحجمی» محصول آن بود.
در نهایت حذف اینترنت حجمی و فروش اینترنت بر حسب ترافیک که جهرمی بر آن تأکید داشت، از سوی سخنگوی وزارت ارتباطات تکذیب و رد شد. هر چند که اگر اینترنت غیرحجمی هم عرضه می‌شد، مشکلاتی دیگر را برای کاربران به همراه داشت. در اینترنت غیرحجمی شبکه انتقال کشور نیاز به توسعه داشت، کاربران کم‌مصرف هم در این روش هزینه بیشتری باید می‌پرداختند و از همه مهم‌تر انحصار اپراتور‌ها موجب شد که هرکدام دیدگاه خاص خود را نسبت به «حجم اینترنت» داشته باشند و به کاربران پاسخگو نباشند.
روند اپراتور‌ها برخلاف روند جهانی
مشتریان ایرانسل به اینکه این اپراتور بیش از ۵۰ بسته متعدد اینترنت دارد، اما یک بسته به صرفه یک‌ماهه برای مصرف مشترکان معمولی ندارند، انتقاد دارند. تمامی بسته‌های یک‌ماهه ایرانسل شبانه از ٢ تا ٧ صبح است و ارزان‌ترین بسته‌ای که بتوان به‌عنوان بسته ماهانه استفاده کرد، ۵/۳ گیگ با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای دو هفته است که هزینه یک‌ماه آن ٣٣‌هزار تومان می‌شود.
با وجود این، اپراتور رایتل همچنان توانسته مخاطبان خود را راضی نگه دارد. این اپراتور اگرچه به اندازه همراه اول و ایرانسل کاربر ندارد، اما هنوز تغییراتی در بسته‌های اینترنتی خود ایجاد نکرده و ترجیح داده است، برخلاف همراه اول و ایرانسل با همان روند سابق به مشترکان خود خدمات ارائه کند.
با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، اپراتور‌های تلفن همراه باید برای جذب مشترک تلاش بیشتری در جهت ارائه بسته‌های جذاب اینترنتی داشته باشند، اما به دلایل مختلف اپراتور‌ها نگاه پاسخگویی به مشترکان خود ندارند.
این اتفاق در حالی رخ داد که اکنون بحث فروش پهن باند در دنیا به سمت رایگان شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشور‌ها در حال کاهش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار