کد خبر: 927731
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
نماینده مردم تبریز مطرح کرد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس کشمکش‌های میان میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان اوقاف را از جمله مشکلات سر راه حفظ خانه‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: ارائه طرح ازسوی میراث فرهنگی و تصویب قانون در مجلس به منظور حل اختلافات میان دستگاه‌ها ضروری است.

محمداسماعیل سعیدی تهیه طرح حمایت از مالکان بناهای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی را ضروری دانست و  اظهار داشت: بناهای تاریخی که مالک خصوصی داشته یا اکنون به دست وارث رسیده‌اند مشکلات عدیده‌ای دارند به همین دلیل  ضروری است سازمان میراث فرهنگی برای حل این مشکل طرحی ارائه دهد یا از مجلس بخواهد با تصویب قانون موانع را از سر راه بردارد.

مالکان بناهای تاریخی نمی‌توانند به طور شخصی ملک‌های خود را بازسازی کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات آن‎‌ها مخارج حفاظت‌شان است، به همین دلیل ترغیب مالک به نگهداری این بناها نیازمند حمایت مادی و معنوی دولت است، به چند عامل دیگر عدم بازسازی بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: ابتدا اینکه مالکان بناها و خانه‌های تاریخی نمی‌توانند به طور شخصی ملک‌های خود را بازسازی کرده یا تغییر کاربری دهند چراکه سازمان میراث فرهنگی مانع آنها می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان میراث به مالکان می‌گوید؛ از آنجا که این بنا ثبت ملی شده یا قدمت تاریخی موثقی دارند، باید طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی به چنین کاری اقدام کنید اما در مقابل حمایت لازم از آنها نمی‌شود.

در نظر گرفتن تسهیلات، وام‌های بلاعوض و بدون بهره برای مالکان بناهای شخصی، معافیت از عوارض شهرداری و... از جمله اقداماتی است که می‌توان در  راستای حمایت از خانه‌های تاریخی انجام داد.

کشمکش‌های میان میراث فرهنگی و شهرداری و سازمان اوقاف از جمله مشکلات سر راه حفظ خانه‌های تاریخی

این نماینده مجلس با بیان اینکه در نظر گرفتن تسهیلات، وام‌های بلاعوض و بدون بهره برای مالکان بناهای شخصی، معافیت از عوارض شهرداری و... از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای حمایت از خانه‌های تاریخی انجام داد، تصریح کرد: اختلاف‌ها و کشمکش‌های میان "میراث فرهنگی و شهرداری"، "میراث فرهنگی و سازمان اوقاف" از دیگر مشکلات سر راه حفظ این آثار است و این اختلافات منجر به وارد آمدن خسارت‌های بسیاری به میراث تاریخی شده است در واقع نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها آسیب بسیاری به دنبال دارد.

بروکراسی اداری مزمن سد دیگر بر مقابل بازسازی خانه‌های تاریخی

سعیدی، بروکراسی اداری مزمن که سیستم اداری به آن گرفتار شده را سد دیگر بر مقابل راه این مهم عنوان کرد و افزود: سازمان‌ها کارها را به یکدیگر پاس می‌دهند و این مسئله فرآیند کار را بسیار کُند و طاقت‌فرسا کرده است که در نهایت منجر به بی‌رغبتی مالکان به ادامه راه یا ریزش و نابودی بناها خواهد شد.

ضرورت تصویب قانون در مجلس به منظور حل اختلافات میان دستگاه‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین حذف بروکراسی‌های زائد، ارائه طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی و تصویب قانون در مجلس به منظور حل اختلافات میان دستگاه‌ها ضروری دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر