کد خبر: 927636
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
واکنش محمدرضا کائینی به ادعای صفایی فراهانی درباره حادثه سینما رکس آبادان
«خرِدیزه» حکایت برخی پشیمان شدگان از انقلاب و مطرودان نظام است که در پی آنند که از هر واقعه‌ای، کلوخی بسازند برای پرتاب به سوی پیشینه خویش.
به گزارش جوان آنلاین، محمد رضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، در واکنش به اظهارات اخیر صفایی فراهانی در گفت‌وگو با حسین دهباشی مبنی بر آتش زدن سینما رکس آبادان توسط انقلابیون نوشت:
 
درگذشته‌های نه چندان دور، درمیان انواع و اصنافِ چهارپایانِ باربر، گونه‌ای بود به نام «خرِدیزه». معروف بود که این تیره از الاغ، به رغم تمامیت خصال مثبتی که برای آن متصور است، یک عادت بد دارد، راضی است به پرتاب خود از ارتفاع و نهایتاً مرگ، به دلخوشی آنکه به صاحب خود ضرر بزند!
 
فی الحال حکایت برخی پشیمان شدگان از انقلاب و مطرودان نظام است که در پی آنند که از هر واقعه‌ای، کلوخی بسازند برای پرتاب به سوی پیشینه خویش. آخرین مورد از این فقره، اظهار لحیه محسن صفایی فراهانی است که: «انقلابیون آبادان، سینما را به آتش کشیدند، چون از دسته جُهالی بودند که بر ظلم شوریده‌اند!»
 
داستان سینما رکس اما، معادله چندان دشواری نیست. رژیم شاه از انجام این کار سود می‌برد، چون درصدد بود که مخالفان خود را در ستیز با سینما و ابتذال آن نشان دهد، اما انقلابیون از چه روی باید به چنین کاری دست یازند؟ که ادعای شاه را عملاً اثبات کنند؟ که بگویند ما هنر ستیز و کشتارگریم؟
 
بحث وقتی به اینجا می‌رسد، پای استدلال این جماعت چوبین می‌شود وسخن شان گنگ، و در می‌آیند که عده‌ای از انقلابیونِ جاهل، نابلد و بی‌تدبیر چنین کردند! پس از آن به نشان، به چه کسانی اشارت می‌کنند؟ چهره هایی، چون کیاوش ورشیدیان و... الخ! ِآیا مردم آبادان و در مقیاس کلی‌تر خوزستان، اینان را به چنین صفاتی می‌شناسند؟ یا بالعکس، هرچه در عرصه دین و مبارزه آموخته‌اند را مرهون ایشان می‌دانند؟
 
برخی دیگر بدین تشبث کرده‌اند که انقلابیون سینما را آتش زدند تا مردم خوزستان را به حرکت علیه شاه تحریک کنند و این خطه را از خمود و خاموشی به درآورند! بلافاصله این پرسش می‌آید که اقدام به چنین کاری، آگاهی و انقلاب می‌آفریند یا برعکس دعاوی شاه را بر هنرستیری و تحجر انقلابیون اثبات می‌کند؟ و اساساً در نگاهی کلی تر آیا جهل می‌تواند بر ظلم پیروز شود؟ پیروزی بر ظلم، از آن نظر که هوشمند وساختارگراست، به عقل و درایتی بیش از آن نیازمند است و آیا این همه از جهل بر می‌آید؟ آیا صفایی فراهانی و همگنان او حاضرند بپذیرند که چهل سال دستیار جهل بوده‌اند تا امروزه در قامت دگراندیش و دگرخواه مورد پذیرش قرار گیرند؟ آیا مخاطبان این جماعت، به بلاهتی که مقتضای چنین پذیرشی است، تن در خواهند داد؟
 
پ.ن. اول: آنچه از محسن صفایی فراهانی در این وجیزه منقول آمد، برگرفته از گفت‌وشنود جدید حسین دهباشی با او در برنامه خشت خام است.
 
پ.ن. دوم: هدف ما در این مختصر، پژوهشی تاریخی در باب واقعه آتش سوزی سینما رکس آبادان نبود که این مجالی موسع می‌طلبد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار