کد خبر: 927584
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
پرونده عملکرد «عباس آخوندی» در وزارت راه‌وشهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم از جهات گوناگونی قابل مطالعه است. با این وجود شاید بهتر باشد ابتدا به مرور پرونده او در پیش از رسیدن به وزارت بپردازیم.
حسن رضایی
جوان آنلاین: پرونده عملکرد «عباس آخوندی» در وزارت راه‌وشهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم از جهات گوناگونی قابل مطالعه است. با این وجود شاید بهتر باشد ابتدا به مرور پرونده او در پیش از رسیدن به وزارت بپردازیم. آخوندی را از این نظر می‌توان یکی از موثرترین افراد حوزه مسکن در مقطع پس از انقلاب اسلامی دانست. او علاوه بر آنکه در دولت سازندگی، وزیر مسکن و شهرسازی بوده است، از سال ۸۹ تاکنون عضو شورای مرکزی نظام مهندسی بوده، در مقطعی ریاست بنیاد مسکن را عهده‌دار بوده و حالا ۶ سال است در دولت روحانی مجددا وزیر راه‌وشهرسازی شده است. شاید پیرو همین سابقه طولانی او در حوزه مسکن بود که در جریان جلسه رای اعتماد به خود در ابتدای دولت یازدهم گفته بود: «من اولین فردی بودم که طرح مسکن‌مهر را وارد نظام برنامه ریزی کشور کردم». او البته کمی پس از گرفتن رای اعتماد، بتدریج نظرش را تغییر داد و مسکن‌مهر را «مزخرف»، «فاجعه‌آفرین»، «شهربرانداز» و «پوپولیستی» دانست.

آخوندی می‌گفت: مسکن‌مهر، «قفس‌های انسانی» است و اقتصاد ایران را از ریل خارج کرده است؛ و سرانجام مدعی شد: «مسکن مهر بزرگ‌ترین مداخله و شکست دولت در حوزه مسکن در تاریخ ایران بود». تغییر مواضع وزیر راه‌وشهرسازی البته منحصر در حوزه مسکن نیست. او در میدان سیاست هم در حالی که سال ۷۶ در ستاد باجناقش ناطق‌نوری و مقابل اصلاح طلبان فعال بود، ۱۲ سال بعد در ۸۸ به سمت اصلاح طلبان رفت و این‌بار در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی مسؤولیت گرفت. آخوندی در دولت یازدهم پس از گوشزد کردن معایب بسیار مسکن‌مهر، به نمایندگان مجلس قول داد طرحی با عنوان مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند. طرحی که ظاهرا هنوز قرار نیست ما شاهد افتتاح نخستین واحد آن هم باشیم.

این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن می‌گویند با توجه به جمعیت قریب ۱۴ میلیونی جوانان در آستانه ازدواج، برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مسکن در سال‌های آینده، تولید یک میلیون مسکن در هر سال ضروری است! آخوندی، اما می‌گوید مسکن به اندازه کافی داریم و قریب ۶/۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، لذا نیازی به ساخت مسکن توسط دولت نیست. بر همین اساس، مجلس قانونی را برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب کرده و اجرای آن را به وزارت راه‌وشهرسازی سپرده است. با وجود گذشت چند سال از نهایی و ابلاغ شدن این قانون، اما وزارت آخوندی هنوز سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را راه‌اندازی نکرده است. آخوندی البته بابت ساخت خانه برای مردم توسط دولت هم خیال همه را راحت کرده، می‌گوید: «اجرای مسکن اساساً توسط دولت نباید صورت گیرد بنابراین باید به فکر راهکار‌های جدید باشیم، از جمله اینکه شهرداری‌ها، حساب ۱۰۰ امام و خیران مسکن‌ساز را فعال کنیم».

چنانکه یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌نویسد، آخوندی بیش از آنکه درگیر کار اجرایی باشد، مشغول نظریه‌پردازی و نوشتن مقالات سیاسی در رسانه‌ها بوده است. وزیر راه‌وشهرسازی در یکی از همین اظهارنظر‌ها ریشه این تفکر را که «اجرای مسکن اساساً توسط دولت نباید صورت گیرد» بخوبی عیان کرده، با تمجید از الگوی اقتصاد سرمایه‌داری می‌گوید: «لیبرالیسم برای توسعه به میدان آمده است... اخلاق حرفه‌ای نتیجه لیبرالیسم است و علیه سوداگری قیام می‌کند». مطابق دیدگاه‌های اقتصاد سرمایه‌داری، دولت مهم‌ترین وظیفه خود را حمایت و حراست از ابرسرمایه‌داران تعریف می‌کند و با شعار فریبنده کوچک کردن دولت، بتدریج هدایت منابع ملی را از تامین خدمات عمومی و اجتماعی، به سمت حفاظت از منافع طبقه‌های اجتماعی پرنفوذ و تریلیاردر‌ها می‌برد و مردم را به خیریه‌ها و خیریه‌ها را به مردم می‌سپارد!

در همین فضا، معاون جناب آخوندی گفته است ۶۱ درصد مردم اجاره‌نشین هستند. سوال اینکه آیا چنانکه آخوندی می‌گوید دولت در تامین سرپناه برای این اقشار هیچ وظیفه‌ای ندارد؟ مگر نه اینکه همین افراد، ولی نعمت اصلی امثال عباس آخوندی هستند و امثال او برای برداشتن بار زندگی از دوش آن‌ها نباید سر از پا بشناسند؟ امام می‌گفتند: «ما هنوز هم چوب اعتماد‌های فراوان خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‌خوریم؛ تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد!»، ولی حالا وزیر مملکت راست راست از لیبرالیسم دفاع می‌کند. وزیری که معتقد است تامین خانه برای مردم، وظیفه او نیست!

مرکز پژوهش‌های مجلس که از قضا مدیریت آن با یکی از حامیان دولت است، بهمن‌ماه ۹۶ در گزارشی، ۲۰ تکلیف اجرایی وزارت راه طبق اساسنامه آن را فهرست کرده، به بررسی عملکرد عباس آخوندی در هر کدام از این ۲۰ حوزه پرداخته است. نکته تکان‌دهنده گزارش این است که کارنامه جناب وزیر چنان پر از خالی بوده که در مقابل هر ۲۰ ردیف وظایف قانونی وی، جمله «قابل رصد نیست» درج شده است! این نهاد تخصصی، در نهایت در جمع‌بندی گزارش عملکرد عباس آخوندی، صراحتاً اعلام کرده وی در ۴ سال نخست وزارتش، هیچ‌یک از تکالیف قانونی وزارت راه‌وشهرسازی را انجام نداده است. مجلس، اما تاکنون ۳ بار با استیضاح همین فرد مخالفت کرده است! آخوندی اخیرا نیز انتشار خبر تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح خود را هم‌افزایی رسانه‌ها با آمریکا (!) برای فشار به دولت در این شرایط حساس نامیده است! این در حالی است که احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس از ارسال نامه جمعی از نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر می‌دهد که در آن گفته‌اند: «اگر آخوندی را برکنار نکنید وی را استیضاح می‌کنیم». من با آخوندی حرفی ندارم، ولی به نمایندگان می‌گویم باور کنید ما به لطف آرای مکرر شما، به آخوندی عادت کرده‌ایم، اگر قرار است باز تنها آبروی مجلس را ببرید، استیضاح لازم نیست، به تعطیلات‌تان برسید!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار