کد خبر: 927559
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
معاون دانشجویی دانشگاه کردستان خبر داد
معاون دانشجویی دانشگاه کردستان گفت: دغدغه خوابگاه برای دانشجویان دختر، هم از سمت دانشگاه و هم از سمت خانواده‌ها بیشتر است در حوزه اسکان دانشجویان دختر مشکلی نداریم و تمام تلاش خود را برای اسکان 100 درصدی آنها داریم.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، با آغاز سال تحصیلی جدید، پای چند میلیون دانشجو به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف باز می‌شود؛ دانشجویانی که با هزار امید و آرزو پا به محیطی می‌گذارند که نقش مهمی را در آینده آنها بازی می‌کند.

بجز جماعتی که بومی دانشگاه محل تحصیلشان هستند، گذر عده زیادی هم به خوابگاه‌های دانشجویی می‌افتد، دانشجوهایی که باید روزهای درس و دانشگاه را در شهر و دیار دیگر و دور از خانواده بگذرانند، زیر سقف فضایی که هزار اما و اگر درباره‌اش وجود دارد؛‌ از کمبود ظرفیت گرفته تا سازگاری با هم اتاقی‌ها و افسردگی و... موضوعاتی که هرکدام به تنهایی می‌تواند به دغدغه خانواده‌هایی که دانشجوی خوابگاهی دارند، تبدیل شود.

سال‌های دور از خانه را در خوابگاه همه تجربه نمی‌کنند سال‌هایی با رنگ و بوی خوشی و ناخوشی، سال‌هایی که برای گذراندن آن، کوله‌پشتی خاطرات و مهربانی‌های خانه را برمی‌داری و به شهری دیگر می‌روی تا آن را این بار با خاطرات دوستان و هم‌خانه‌هایی پر کنی که همانند تو از خانواده خود جدا شده‌اند و برای آینده‌ای بهتر و کسب تحصیلات عالی، رنج دوری را به جان خریده‌اند.

مساله خوابگاه آنقدر مهم است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری هنگام انتخاب رشته اولویت‌بندی رشته تحصیلی و محل تحصیلشان را بر مبنای داشتن خوابگاه تنطیم می‌کنند و این موضوع برای دانشجویان دختر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

دغدغه خوابگاه بیش از دانشجویان، خانواده‌های آنها را درگیر می‌کند خانواده‌هایی که فرزندانشان را به امید طی‌کردن مدارج تحصیلی راهی شهر دیگری کرده‌اند، اینکه آیا دانشگاهی که در آن قبول شده‌ام خوابگاه دارد؟ به جدیدالورودها خوابگاه می‌دهد؟ شرایط اعطای خوابگاه چیست؟ هزینه خوابگاه ترمی چند است؟ قوانین و مقررات خوابگاه چگونه است؟ و سوالاتی از این دست، این روزها فکر خیلی از دانشجویان و خانواده‌های آنها را مشغول به خود کرده است.

دانشگاه کردستان اولین و تنها دانشگاه دولتی سطح استان کردستان است که هرساله بار عظیمی از سروسامان دادن و اسکان دانشجویان غیربومی را بر دوش می‌کشد.

دانشگاه کردستان در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال 97 در بخش شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام کرده است که در این دانشگاه فقط به 50 درصد از پذیرفته‌شدگان برتر (براساس رتبه آزمون) دوره روزانه، در صورت دارا بودن سایر شرایط و کسب امتیازات لازم، خوابگاه تعلق می‌گیرد و دانشگاه در قبال سایر دانشجویان برای اعطای خوابگاه تعهدی ندارد و همچنین به دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) امکانات رفاهی نظیر خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

دانشگاه کردستان متعهد به اسکان ۵۰ درصد رتبه‌های برتر در هر رشته است

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان در خصوص جزییات شرایط اسکان دانشجویان جدیدالورود می‌گوید: با توجه به مفاد مندرج در دفترچه راهنمای آزمون دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کارشناسی در سال تحصیلی 98-97، دانشگاه کردستان متعهد به اسکان ۵۰ درصد رتبه‌های برتر در هر رشته است و خوشبختانه ظرفیت خوابگاه‌های دولتی دانشگاه کردستان پاسخگوی این میزان تعهد است.

عثمان عزیزی افزود: از آنجایی که بقیه دانشجویانی که خوابگاه به آنها تعلق نمی‌گیرد مجبور هستند بیرون از دانشگاه از منازل استیجاری استفاده کنند و همین منازل به لحاظ مالی و سایر موارد با معضلات و مشکلاتی همراه است بنابراین حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه کردستان همواره تلاش کرده است تا کسری خوابگاه مورد نیاز را با بهره‌گیری از ساختمان‌های استیجاری تحت نظارت دانشگاه تأمین کند.

دانشگاه کردستان ظرفیت اسکان 4500 دانشجو دارد

به گفته وی، دانشگاه کردستان دارای ۱۵ باب خوابگاه دولتی ( ملکی) بوده که با اجاره سه ساختمان از ارگان‌های دولتی، در حال حاضر 18 بلوک ساختمانی به منظور اسکان دانشجویان غیربومی دارد که دارای ظرفیتی بالغ بر 4 هزار و 500 نفر است.

عزیزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی مقطع ارشد و دکتری به وقت اعلام شد، دانشگاه کردستان تمام دانشجویان مقطع ارشد و دکتری که درخواست خوابگاه داده بودند را در خوابگاه‌های خود اسکان داد، یعنی تمام دانشجویان چه دختر و چه پسر در مقطع ارشد و دکتری اسکان داده شده‌اند.

وی گفت: چون چند روز پیش پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون کارشناسی اعلام شد و درخواست خوابگاه برای این دانشجویان تا 28 شهریور ادامه داشت بنابراین آمار دقیقی از دانشجویان غیربومی که خواستار دریافت خوابگاه هستند و ما منتظر هستیم که آمار اصلی مشخص شود.

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است و با توجه به اینکه دغدغه خوابگاه برای دانشجویان دختر، هم از سمت دانشگاه و هم از سمت خانواده‌ها بیشتر است در حوزه اسکان دانشجویان دختر مشکلی نداریم و تمام تلاش خود را برای اسکان 100 درصدی آنها داریم، اما برای دانشجویان پسر شرایط متفاوت است و طبق آنچه که در دفترچه راهنمای آزمون دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کارشناسی در سال تحصیلی 98-97 آمده است دانشگاه کردستان متعهد به اسکان ۵۰ درصد رتبه‌های برتر در هر رشته است، اما باز هم بستگی به تعداد درخواست‌ها دارد و امیدواریم بتوانیم اکثریت و یا کل دانشجویان پسر را نیز اسکان دهیم.

تمام خوابگاه‌های دانشگاه کردستان آماده پذیرش دانشجویان است

عزیزی افزود: سه خوابگاه دانشجویی در دست ساخت داریم که متاسفانه درحال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی با مشکلاتی روبرو است که امیدواریم برای مهر سال آینده تمام این خوابگاه‌ها آماده پذیرش دانشجو باشد.

وی عنوان کرد: البته به منظور رفاه حال دانشجویان در تابستان امسال اقدام به بهسازی، تعمیر و تجهیز اکثر واحدهای خوابگاهی دانشگاه کردستان کرده‌ایم و از امروز تمام خوابگاه‌های دانشگاه کردستان آماده پذیرش و اسکان تمام دانشجویان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر