کد خبر: 927545
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
همزمان با روز ملی شعر و ادب، از فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد شهریار به قلم استاد ابوالفضل علیمحمدی در تبریز رونمایی شد.

همزمان با آئین بزرگداشت استاد شهریار در مقبره الشعرای تبریز، از کتاب «فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد شهریار» به قلم ابوالفضل علیمحمدی رونمایی شد.

ابوالفضل علیمحمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ‌، هنر و ادب آذربایجان و رییس انجمن ادبی تبریز در این مراسم با اشاره به جایگاه ادبی استاد شهریار در داخل و خارج کشور، اظهار داشت: وزنه بسیار سنگینی از دیوان استاد شهریار را اشعار دینی و عاشورایی وی به خود اختصاص داده است.

رییس انجمن ادبی تبریز با بیان این‌که این امر نشان دهنده ذهن، زبان و روح معنوی و دینی استاد شهریار است، اظهار داشت: تاثیرگذاری اشعار عاشورایی و دینی شهریار بسیار بالا بوده چرا که اغلب شاعران تاریخ را روایت می کنند ولی شهریار تنها روایت گر تاریخ نیست بلکه خود را در بطن و متن واقعه میبیند.

علیمحمدی ادامه داد: شهریار با سیر و سلوک خاص خود وقایع تاریخ و صحنه عاشورا را چنان روایت می‌کند که گویا خودش در صحنه است و شنونده را با خود همراه می کند.

گفتنی است آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و آیین گلباران مقبره‌الشعرای تبریز با حضور مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، استاد حسام‌الدین سراج خواننده‌ی نام آشنای کشور،‌ آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، میکائیل نظری مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و جمعی از شعرا و ادبا برگزار شد.

در این آیین استاد حسام‌الدین سراج اشعاری از عمان سامانی را قرائت کرد .

سخنرانی دکتر ابراهیم اقبالی، هادی بهجت‌تبریزی،‌ مهندس شادبه و اجرای ابتهال با موضوع محرم و شعرخوانی شعرای استان از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

محمدحسین بهجت تبریزی در سال ١٢٨٥ هجری شمسی در خشکناب بستان آباد دیده به جهان گشود.

شاخص‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می رود.

این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ٩٠ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

استاد شهریار در سرودن گونه های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت.

وی در ٢٧ شهریور ١٣٦٧ هجری شمسی چشم از جهان فرو بست و در ادبیات ایران و آذربایجان ابدی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر