کد خبر: 927418
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در محرم امسال سره از ناسره مشخص خواهد شد، گفت: بحث مذاکره امام حسین(ع) یکی از همان ناسره‌ها است و کسانی که آن را مطرح می کنند، به دنبال تحریف عاشورا هستند.

جوان آنلاین: عماد افروغ کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و درس‌های این قیام برای شرایط فعلی، اظهار داشت: می‌توان بین آنچه در انقلاب اسلامی تا امروز و بین ظهور اسلام تا عاشورا گذشت، مقایسه کرد؛ فضای دوران قیام حضرت اباعبدالله(ع) ریشه در نوع رفتارها و سیاست‌های معاویه که به دوران یزید هم تسری پیدا کرده بود، داشت.

وی افزود: بی توجهی به عمل، خلق و خوی اشرافی‌گری، فساد، تبعیض، ظلم، رواج حرام‌خواری از جمله این سیاست‌ها بود که منجر به قیام امام حسین(ع) شد. در آن دوران بحث اسلام علیه اسلام مطرح است؛ چراکه پوسته‌ای از اسلام حاکم شده و همه این فسادها به نام اسلام صورت می گرفت.

افروغ ادامه داد: نفاق، دورویی، ترس، فریب و تظاهرگرایی سکه رایج آن دوران است که نمونه آن را در نوع رفتار کوفیان با امام حسین می‌بینیم. یکی دیگر از ویژگی‌های دوران قیام حضرت اباعبدالله(ع) ابهام و دودلی است؛ ابهام‌افکنی‌ها توسط دستگاه معاویه صورت می گرفت و حتی در دورانی، بسیاری از یاران امیرالمومنین(ع) در ابهام قرار می گیرند که حق با چه کسی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آن دوران تطمیع و دنیاگرایی رواج پیدا کرده بود، «بیعت اجباری» را یکی دیگر از بدعت‌های دستگاه اموی برشمرد و گفت: عاشورا یکی از تجلی‌های مقاومت‌ و افشاگری‌های ده ساله امام حسین (ع) است؛ امام داعیه «حکومت به ما هو حکومت» نداشت، بلکه داعیه اصلاح امت را داشت.

وی در مقایسه بین قیام حسینی و انقلاب اسلامی، تصریح کرد: الان هم ما یک انقلاب اسلامی داریم که سه شعار اصلی «آزادی، عدالت و اخلاق» دارد و به تاسی از اسلام ناب و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با همان شعارها، اهداف و صفات اتفاق افتاد.

افروغ عنوان کرد: اما امروز نشر تظاهرها در کشور، غارت بیت‌المال، بسط فساد و فحشا، مصلحت‌اندیشی‌های کاذب، خلط هدف و وسیله، نبود گوش شنوا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و قفل‌شدگی فردی و ساختاری را داریم. بین ساخت سیاسی و قانون اساسی ما ناسازگاری وجود دارد و بین ساخت سیاسی و شعارهای انقلاب اسلامی ما الزاما هماهنگی وجود ندارد.

عده‌ای که به دروغ به انقلاب روی آوردند، در حال زیر سوال بردن انقلاب هستند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای که به دروغ به انقلاب روی آوردند، در حال زیر سوال بردن انقلاب هستند، افزود: همانگونه که قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ثمرات زیاد و متداومی داشت و هرسال در ایام محرم و صفر احیا و بازسازی می‌شود، شخصا معتقدم که قیام حضرت اباعبدالله(ع) امسال کار خود را در ایران خواهد کرد تا سره از ناسره جدا شود و ناخالصی‌ها کنار رود، بنابراین ابهام ها زدوده می‌شود و عنصر انقلابی اصیل احیا خواهد شد.

وی گفت: غباری که ربطی به انقلاب اسلامی ندارد و خود را به انقلاب تحمیل کرده، کنار زده می شود و در واقع قسمت اصیل مطالبات انقلابی مردم با شور بیشتری عیان می‌شود. قسمت‌هایی که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد و باعث شده حق و باطل با هم ممزوج شود، باطل آن از بین می‌رود و بخش واقعی دغدغه‌های مردم که ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی دارد تشدید خواهد شد.

افروغ عنوان کرد: الان فضای تیره و تاری وجود دارد و معتقدم امید ناشی از انقلاب اسلامی به زودی بر ناامیدی‌هایی که هیچ وجهی ندارند غلبه پیدا خواهند کرد. این ملت در سابقه خود وفاداری به آرمان‌های قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را در انقلاب، جنگ تحمیلی و تقدیم شهدا نشان داده‌اند.

در رابطه گرگ و میشی نمی‌توان مذاکره کرد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریف و تفسیرهای غلطی نیز از عاشورا وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنهایی که می‌گویند امام حسین (ع) مذاکره کرد، باید در خصوص واژه مذاکره فکر کنند و یا به آراء فیلسوفان معروف مذاکره مراجعه کنند! یکی از کسانی که موضوع مذاکره را مطرح می‌کند، مک‌اینتایر است که می‌گوید گفتگو حداقل دو شرط دارد؛ یکی اینکه قطع مذاکره نباشد و دیگر اینکه سرکوب وجود نداشته باشد.

وی افزود: افرادی که از موضوع مذاکره ایران و آمریکا در این خصوص یاد می‌کنند، باید بدانند که در رابطه گرگ و میشی نمی‌توان مذاکره کرد؛ چراکه در مذاکره باید زمینه برابری وجود داشته باشد.

افروغ در پایان تاکید کرد: این هم یکی از همان ناسره‌هایی است که مطرح می‌شود و کسانی که بحث مذاکره امام حسین(ع) را مطرح می کنند، به دنبال تحریف عاشورا هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار