کد خبر: 927305
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
يادداشت
محمدرضا هاديلو

محمدرضاهاديلو

 

اواخر سال گذشته بود که اعلام شد در دومین اجلاس مجمع گفتگوی کشورهای آسیایي که در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا پیشنهاد و به تایید اعضاء رسید. اين خبر يعني جنب و جوش در همدان و به صدا درآمدن زنگ آماده باش براي تمام سازمان ها و نهادها بخصوص سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان. حالا و بعد از گذشت حدود شش ماه از سال جديد و اقدامات انجام شده در راستاي رويداد "همدان 2018" به خوبي مي توان حس کرد که سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري همدان تنها در اين ميدان بزرگ باقي مانده و بسياري از سازمان ها و نهادهايي که مي توانستند با قدرت و همت بيشتري در صحنه حضور داشته باشند، دست روي دست گذاشته و به بهانه کمبود اعتبارات هيچ نقشي در اين رويداد بزرگ بر عهده نگرفته اند.

رويداد "همدان 2018" فرصتي است تا اين استان را با یک هزار و 800 جاذبه توریستی برای نخستین بار در سطح بین‌المللی مطرح کند. اگرچه تک تک استانهاي ايران ویژگی خاص خود را دارند اما همدان به خاطر اينکه 500 سال امپراتوری داشته و 7 هزار سال قدمت، به عنوان يکي از بي نظيرترين نقاط دنيا در زمينه گردشگري به شمار مي آيد.

هگمتانه، آرامگاه بوعلی سینا، غار علیصدر، دهکده تفریحی گردشگری گنج‌نامه، آرامگاه باباطاهرعریان و گنبد علویان ازجمله بخشی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرار گرفته است.

کافيست سري به همداني بزنيم که حالا بايد جهاني شده باشد. شهري عظيم و تاريخي که نامش مي توانست ميليونها توريست را روانه اين نقطه از ايران کند. اما وقتي به ميزان کارهاي انجام شده و تبليغات صورت گرفته توجه مي کنيم متوجه مي شويم اگر فعاليت هاي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان را فاکتور بگيريم، بقيه سازمانها کار خاصي انجام نداده اند و شايد فقط برخي فعاليت ها و وظايف معمولشان را به نام "همدان 2018" ثبت کرده باشند.

نبايد فراموش کنيم که يک رويداد بين المللي، اقدامات و برنامه ريزي هاي بين المللي مي خواهد. وقتي عنوان مي شود در رويداد "همدان 2018" بیش از ۳۴ کشور آسیایی حضور خواهند داشت يعني بايد از تمام فرصت ها برای اشتغالزايي و رونق اقتصادی بهره برد و اين بهره وري با حرف و وعده و فرصت سوزي هرگز محقق نمي شود.

"همدان 2018 " را نبايد در حد و اندازه ورود چند گردشگر نگريست زيرا اين اتفاق ، یک رخداد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و حضور بیش از 34 کشور آسیایی و 500 عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری در این شرایط تحریم در یکی از شهرهای باستانی ایران از ابعاد مختلف اهميت موضوع را نشان مي دهد.

بهر حال تا کنون هر مسئولي در مورد اين رويداد حرف زده فقط از ضرورت حمایت دولت از ظرفیت‌های گردشگری همدان گفته و اين نشان مي دهد که دولت ، اين مهم را هنوز جدي نگرفته است. به همين دليل باز هم تاکيد مي شود که نباید این بار هم مثل بسیاری از دفعات قبل فرصت‎کشی کرد بلکه باید از این موقعیتي که به راحتی به دست نيامده در راستای ایجاد زیرساخت‌های حضور اکثريت گردشگر در همدان و دیگر شهرهای ایران و درآمدزایی و ایجاد اشتغال بهره برد بنابراین نگاه به موضوع باید از سطح استانی به سطح ملی ارتقاء یابد و نه تنها مسئولان استانی با تمام قوا وارد عمل شده و از طرف دولتي ها حمایت شوند و سازمان ميراث فرنگي و گردشگري استان همدان را در اين کارزار تنها نگذارند.

با اينکه ايران از نظر داشتن هتل‌های لوکس نمی‌تواند ادعایی در مقابل هتل‌های کشورهای پیشرفته داشته باشد اما امروزه توريست هاي زيادي هستند که تمایل دارند با سبک زندگی اصیل و سنتی، آداب و رسوم، غذاهای محلی و تمدن‌های کهن اقوام ديگر آشنا شوند. پس اگر باز هم کمبود اعتبارات بهانه اي براي از بين بردن فرصت ها شده، با کمي فکر و توجه ويژه به ظرفيت هاي موجود هم می‌توان با توسعه بوم‌گردی‌های کشور از اين موقعيت نهايت استفاده را برده و گردشگران زیادی جذب کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار