کد خبر: 927296
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بعد از ۱۷ سال توقف
صدای بوق و هیاهوی مسافران و رانندگان در شهر پیچیده است. روز و شب فرقی ندارد و عرض خیابان‌ها کفاف حجم انبوهی از ماشین‌ها را نمی‌دهند. از همین رو مسئولان احداث مترو را به عنوان دوای درد ترافیک شهری و مشکلات حمل و نقلی تبریز معرفی می‌کنند...
میترا شهبازی
صدای بوق و هیاهوی مسافران و رانندگان در شهر پیچیده است. روز و شب فرقی ندارد و عرض خیابان‌ها کفاف حجم انبوهی از ماشین‌ها را نمی‌دهند. از همین رو مسئولان احداث مترو را به عنوان دوای درد ترافیک شهری و مشکلات حمل و نقلی تبریز معرفی می‌کنند. طرحی که در سال ۸۰ مطالعات آن انجام شد و قرار بود بعد از هفت سال به مرحله بهره‌برداری برسد، اما حالا بعد از ۱۷ سال وقفه طولانی این پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شده و قرار است این گره کور به دست مهندسان سپاهی باز شود. اولین اقدام چشمگیر نیز طی هفته جاری با آغاز حفاری دستگاه دوم خط ۲ قطار شهری تبریز آغاز شده است.

هر دقیقه به اندازه یک ساعت می‌گذرد و نیم متری ماشین‌های مانده در ترافیک شهری تبریز جابه‌جا نمی‌شوند. همه جا پر شده است از هیاهوی صدای بوق ماشین‌ها و اعلام نارضایتی رانندگان و مسافرانی که با این حجم از ترافیک هرچقدر هم که زودتر از خانه بیرون بزنند، باز هم چاره‌ای جز دیر رسیدن به مقصد ندارند؛ معضلی که هر روز و هر روز در کلانشهر تبریز تکرار می‌شود. مسئولان تنها راه رفع آن را افتتاح کامل متروی استان می‌دانند. طرحی که پیشنهاد اولیه آن در سال ۶۹ مطرح شد و بعد از گذشت چندین سال بالاخره در ابتدای دهه ۸۰ عملیات احداث آن آغاز شد.
 
به‌رغم اینکه در ابتدای کلنگ‌زنی پروژه قرار بود بعد از هفت سال تبریزی‌ها صدای خوش سوت قطار شهری را بشنوند، اما این طرح همچون ماشین‌های شهروندان پشت ترافیک انبوهی از مشکلات قرار گرفت. یکی از هزار و یک مشکل عنوان شده هم تخصیص نگرفتن مناسب اعتبارات بود که با انتصاب مدیران ناکارآمد بر زمان عملیات احداث افزود. از همین رو امروز بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز صدای سوت قطار در تمام مسیر‌های در نظر گرفته شنیده نمی‌شود. البته در این بین اشاره به افتتاح و بهره‌برداری ناقص برخی از خطوط متروی شهری نیز ضروری است. موضوعی که در سال ۹۴ موجی از انتقادات را روانه این تصمیم مسئولان کرد و مردم از آن به عنوان مسافرگیری متروی تکمیل نشده به عنوان اولینی دیگر برای تبریز یاد می‌کنند.

انتقال روزانه ۴۰۰ مسافر

حالا بعد از فراز و نشیب بسیار برای عملیات احداث قطار شهری تبریز، کارشناسان معتقدند بالاخره کار به دست کاردان سپره شده است و قرار است تا پایان سال جاری صدای خوش حرکت قطار روی ریل مترو به گوش برسد. این پروژه بعد از واگذاری به دست مهندسان کارآزموده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اولین افتتاح را طی هفته جاری به خود دیده است. در این خصوص فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) می‌گوید: «مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه TBM به اتمام رسیده و شروع حفاری دستگاه دوم خط ۲ قطار شهری تبریز آغاز شده است.» سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی می‌افزاید: «عملیات حفاری با استفاده از دستگاه دوم متروی خط ۲ تبریز با بیش از ۲۲ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه شروع شده است.»

این فرمانده سپاه با اشاره به ضرورت تسریع عملیات حفاری بیان می‌کند: «این پروژه مهم و بزرگ یک پروژه ملی است که اهمیت راهبردی برای مردم تبریز دارد، از این رو همه تلاش می‌کنیم با استفاده از دستگاه دوم حفار مکانیزه TBM در تبریز پیشرفت فیزیکی مناسبی در این پروژه مهم داشته باشیم.» لازم به ذکر است که با توجه به اینکه شهر تبریز جزو کلانشهر‌های کشور شناخته می‌شود و رفت و آمد درون‌شهری برای رفاه حال مردم اهمیت بسیاری دارد، پیش‌بینی می‌شود اگر خط دوم مترو راه‌اندازی شود، حمل و نقل روزانه ۴۰۰ هزار نفر مسافر تسریع و تسهیل می‌شود.
 
البته فواید این طرح تنها به زیر زمین منتهی نمی‌شود و از حجم انبوهی از ماشین‌های سطح جاده هم می‌کاهد. البته در کنار اقدامات سپاه در خصوص انتخاب مهندسان توانا و فراهم کردن تجهیزات، لازم است همچنان استانداری و شهرداری تبریز نیز در راستای اختصاص اعتبارات لازم به‌موقع وارد عمل شوند. در این خصوص سردار عبداللهی می‌گوید: «اعتبار این پروژه با توجه به حجم کاری در مرحله اول بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و ۳۵۰ میلیون یورو است.» که تخصیص اعتبار و اجرای پروژه با همکاری همه مسئولان استانی امکانپذیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار