کد خبر: 927293
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سازمان‌ها نقشی در رویداد بزرگ گردشگری همدان ایفا نکردند
محمدرضا هادیلو
اواخر سال گذشته بود که اعلام شد در دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی کشور‌های آسیایی که در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شود و این موضوع به تأیید اعضا رسید. این خبر یعنی جنب و جوش در همدان و به صدا درآمدن زنگ آماده باش برای تمام سازمان‌ها و نهاد‌ها به‌خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان. حالا و بعد از گذشت حدود شش ماه از سال جدید و اقدامات انجام شده در راستای رویداد «همدان ۲۰۱۸» به خوبی می‌توان حس کرد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تنها در این میدان بزرگ باقی مانده و بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که می‌توانستند با قدرت و همت بیشتری در صحنه حضور داشته باشند، دست روی دست گذاشته و به بهانه کمبود اعتبارات هیچ نقشی در این رویداد بزرگ بر عهده نگرفته‌اند.
رویداد «همدان ۲۰۱۸» فرصتی است تا این استان را با یک هزار و ۸۰۰ جاذبه توریستی برای نخستین بار در سطح بین‌المللی مطرح کند. اگرچه تک تک استان‌های ایران ویژگی خاص خود را دارند، اما همدان به خاطر اینکه ۵۰۰ سال امپراتوری داشته و ۷ هزار سال قدمت، به عنوان یکی از بی‌نظیرترین نقاط دنیا در زمینه گردشگری به شمار می‌آید.
هگمتانه، آرامگاه بوعلی سینا، غار علیصدر، دهکده تفریحی گردشگری گنج‌نامه، آرامگاه باباطاهرعریان و گنبد علویان ازجمله بخشی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرار گرفته است.
کافیست سری به همدانی بزنیم که حالا باید جهانی شده باشد. شهری عظیم و تاریخی که نامش می‌توانست میلیون‌ها توریست را روانه این نقطه از ایران کند، اما وقتی به میزان کار‌های انجام شده و تبلیغات صورت گرفته توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم اگر فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را فاکتور بگیریم، بقیه سازمان‌ها کار خاصی انجام نداده‌اند و شاید فقط برخی فعالیت‌ها و وظایف معمولشان را به نام «همدان ۲۰۱۸» ثبت کرده باشند.
نباید فراموش کنیم که یک رویداد بین‌المللی، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی می‌خواهد. وقتی عنوان می‌شود در رویداد «همدان ۲۰۱۸» بیش از ۳۴ کشور آسیایی حضور خواهند داشت یعنی باید از تمام فرصت‌ها برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی بهره برد و این بهره‌وری با حرف و وعده و فرصت‌سوزی هرگز محقق نمی‌شود.
«همدان ۲۰۱۸» را نباید در حد و اندازه ورود چند گردشگر نگریست زیرا این اتفاق، یک رخداد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و حضور بیش از ۳۴ کشور آسیایی و ۵۰۰ عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری در این شرایط تحریم در یکی از شهر‌های باستانی ایران از ابعاد مختلف اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.
به هر حال تا کنون هر مسئولی در مورد این رویداد حرف زده فقط از ضرورت حمایت دولت از ظرفیت‌های گردشگری همدان گفته و این نشان می‌دهد که دولت، این مهم را هنوز جدی نگرفته است. به همین دلیل باز هم تأکید می‌شود که نباید این بار هم مثل بسیاری از دفعات قبل فرصت‎کشی کرد بلکه باید از این موقعیتی که به‌راحتی به دست نیامده در راستای ایجاد زیرساخت‌های حضور اکثریت گردشگر در همدان و دیگر شهر‌های ایران و درآمدزایی و ایجاد اشتغال بهره برد بنابراین نگاه به موضوع باید از سطح استانی به سطح ملی ارتقا یابد و مسئولان استانی با تمام قوا وارد عمل شده و از طرف دولتی‌ها حمایت شوند و سازمان میراث فرنگی و گردشگری استان همدان را در این کارزار تنها نگذارند.
با اینکه ایران از نظر داشتن هتل‌های لوکس نمی‌تواند ادعایی در مقابل هتل‌های کشور‌های پیشرفته داشته باشد، اما امروزه توریست‌های زیادی هستند که تمایل دارند با سبک زندگی اصیل و سنتی، آداب و رسوم، غذا‌های محلی و تمدن‌های کهن اقوام دیگر آشنا شوند. پس اگر باز هم کمبود اعتبارات بهانه‌ای برای از بین بردن فرصت‌ها شده، با کمی فکر و توجه ویژه به ظرفیت‌های موجود هم می‌توان با توسعه بوم‌گردی‌های کشور از این موقعیت نهایت استفاده را برد و گردشگران زیادی جذب کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار