کد خبر: 927229
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد:
دهقانی با بیان اینکه بیش از ۲ درصد علم دنیا توسط پژوهشگران و دانشگاه‌های ایرانی تولید می‌شود، گفت: ۲۲ درصد از سهم کل کشور‌های اسلامی با بالاترین میزان تولید از آن جمهوری اسلامی ایران است.

محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در خصوص آخرین وضعیت تولید علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران و رتبه آن در بین کشورهای دنیا گفت: در حال حاضر بیش از ۲ درصد علم دنیا توسط پژوهشگران و دانشگاه‌های ایرانی تولید می‌شود.

وی در توضیح بیشتر افزود: ۲۲ درصد سهم کل کشورهای اسلامی یعنی چیزی حدود یک چهارم آن توسط جمهوری اسلامی ایران آن هم با بالاترین میزان تولید در بین این کشورها حکایت از جایگاه علمی ویژه ایران است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در دنیا کسب رتبه شانزدهم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله موجود در بحث فناوری آن است که ایران در بخش ثبت گزارشات علمی در کل پایگاه‌های بین‌المللی دقیق‌تر عمل کرده است و دلیلش آن بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی سیاست‌گذاران علمی کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه به گزارشات این بخش بوده است در حالیکه به بخش‌های دیگر توجهی نکرده‌ایم.

دهقانی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حتی دفاع از پایان‌نامه‌ها و تزهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی یکی از مدارکی که از آنها درخواست می‌شود تعداد مقالات ISI و محل درج آن است اما متاسفانه در بحث فناوری توجه لازم برای ارائه و ثبت گزارشات آن در پایگاه‌های بین‌المللی صورت نگرفته است که بخشی از دلیل آن به مأموریت خاص برخی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باز می‌گردد.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: با آنکه در جبهه تحقیق در دنیا سهم خوبی با عملکردی مناسب داریم ولی این فرهنگ که باید تحقیقات و پژوهش‌هایمان را هم ثبت کنیم را نداریم.

وی تصریح کرد: در استفاده از علوم تولیدی و تبدیل آن به فناوری و سپس ثروت تفاوت زیادی با میزان تولید علم و مقالات ISI داریم که حتی این امر به عدم اعلام آن به جامعه بین‌المللی باز نمی‌گردد. 

دهقانی خاطرنشان کرد: باید سیاست‌گذاری‌های لازم جهت اهمیت دادن به تولید فناوری و شاخص‌های لازم در آن صورت گیرد تا دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند. در حال حاضر به دست آوردن ثروت از فناوری آن هم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان گفت: ایران از نظر رشد علم در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال قبل از آن رتبه اول دنیا را در اختیار دارد.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
از کدام امار میگویید این 2 درصد مربوط به جمهوری اسلامی میباشد؟ در امار دادن ها دقیق باشید زیرا هر ایرانی الزام به جمهوری اسلامی میتواند نباشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر