کد خبر: 927212
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
مطابق اعلام مسئولان، بعد از پیش بینی هواشناسی مبنی بر ایجاد وارونگی دما، تنها ۹۶ ساعت فرصت باقی می‌ماند تا از تعطیلی احتمالی مدارس جلوگیری شود.

جوان آنلاین: موضوع آلودگی هوا و وارونگی دما درکشور ما با فرا رسیدن فصل سرما، موضوع تازه‌ای نیست. با افزایش روز به روز جمعیت در کلانشهری مانند تهران و همچنین افزایش ترافیک آلودگی هوا نیز در این شهر افزایش داشته و دارد.

در سال‌های اخیر تدابیری برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها اندیشیده شده، اما تاکنون این تدابیر مثمر ثمر نبوده است. هر چند اقدامات خوبی از جمله زوج وفرد کردن خودروها، ممنوعیت تردد خودرو‌های فرسوده، بهسازی خودرو‌های فرسوده و استاندارد سازی سوخت انجام شد، اما این اقدامات نیز نتوانسته از آلودگی هوا بکاهد.

بیشتر بخوانید: وارونگی دما علت اصلی شرایط بحرانی آلودگی هوای کلانشهرهاست/ برای تولید سوخت استاندارد مشکل داریم

بر همین اساس مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اقدامات انجام شده و تشکیل کارگروهی برای آلودگی هوای کلانشهر‌ها در پاییز و زمستان آتی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما نوسازی ۱۵۰ هزار خودرو‌های تاکسی تا پایان سال ۹۷ بود که در دوره‌ای ایران‌خودرو توانست ۶۵ هزار خودرو وارد ناوگان تاکسیرانی کند، اما در حال حاضر توان تجهیز ناوگان را ندارد. از همین رو با سایپا وارد مذاکره شدیم و قرار است به ما اعلام کنند که کدام یک از خودرو‌های سایپا می‌تواند به عنوان تاکسی به بازار عرضه شود.

تجریشی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها تلاش کنند، گفت: به صورت اتوپایلوت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را آغاز کرده بودیم که با مشکل بودجه مواجه شدیم، بنابراین باید مسیر نوسازی را به بازسازی تغییر دهیم و این روند کار را تغییر می‌دهد، چرا که وقتی به نوسازی ناوگان فکر می‌کردیم، موضوع بازسازی منتفی شده بود، اما وقتی با کمبود و عدم تامین اعتبار مواجه شدیم، تلاش می‌کنیم، اقداماتی را انجام دهیم که شرایط را در وضع موجود نگه دارد.

وارونگی دما نیز معضل جدیدی است که گریبان گیر کلان شهر‌ها شده است که با فرارسیدن فصل سرما این وارونگی افزایش می‌یابد. وارونگی دما زمانی روی می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آن که با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع افزایش دما خواهیم داشت.

شب‌های زمستان به ویژه هنگامی که توده‌های هوای پایدار بر منطقه‌ای ساکن باشد شرایط ایجاد وارونگی‌های تابشی بیش از هر زمان دیگر مهیا خواهد بود. این نوع وارونگی با طلوع خورشید بتدریج از بین می‌رود.

لازم به ذکر است که در زمان وارونگی دما آلودگی نیز افزایش می‌یابد اگر د‌ر چنین شرایطی خود‌رو‌ها و کارخانه‌ها د‌ر منطقه‌ای تولید د‌ود و آلود‌گی کنند، این آلود‌گی‌ها امکان خروج ند‌اشته و د‌ر لایه‌ای از هوا محبوس می‌ماند و تا زمان وزش باد بر روی هم انباشته می‌شوند.

د‌ر شهر‌های بزرگ حجم زیادی آلود‌گی د‌ر کمترین زمان از مرز‌های هوا عبور کرده و شرایط خطرناک را ایجاد می‌کنند. د‌ر د‌اخل د‌ره‌ها و نواحی کوهستانی وارونگی سریع‌تر و شد‌ید‌تر به تراکم آلود‌گی مینجامد.

در چنین زمان‌هایی سازمان هواشناسی اطلاعیه صادر می‌کند که مردم بر اساس آن از تردد در معابر خود داری کنند که سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این موضوع این گونه می‌گوید: سازمان هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل از وارونگی دما، این موضوع را اعلام کند، بنابراین ما ۹۶ ساعت فرصت داریم و می‌توانیم از تردد کامیون‌ها جلوگیری کنیم تا شرایط بحرانی نشود.
شرایط آلودگی هوا از ۹۶ ساعت قبل به اطلاع عموم می‌رساند

احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در رابطه با پیش بینی وارونگی هوا تا ۹۶ ساعت اظهار کرد: پیش بینی ۹۶ ساعت وارونگی هوا توسط سازمان هواشناسی صورت می‌گیرد البته وارونگی تنها کافی نیست در واقع شرایط آلودگی هوا از ۹۶ ساعت قبل به اطلاع عموم می‌رساند.

وی افزود: اطلاعات هواشناسی هر روز در بولتن پیش بینی آلودگی کلانشهر تهران برای ۹۶ ساعت آینده درج می‌شود.

وظیفه گفت: براساس این بولتن اقداماتی از جمله زوج و فرد کردن خودروها، تعطیلی مدارس و یا جلوگیری از تردد خودرو‌های دود زا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس قانون هوای پاک سازمان هواشناسی باید پیش بینی وارونگی هوا را انجام دهد و ارگان و دستگاه‌ها نیز براساس همین پیش بینی باید اقدامات خود را انجام دهند.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در برخی روز‌ها حتی زوج و فرد کردن خودرو‌ها نیز پاسخگو نیست به عنوان مثال در کشور هند و چین به دلیل حجم زیاد ترافیک و وارونگی شدید دما زوج و فرد کردن جوابگو نیست.

طرح زوج و فرد در کلانشهر‌های کشور با وجود اعمال قانون نتوانست از آلودگی هوا بکاهد، اما سازمان محیط زیست و دستگاه‌های دیگر برای کاهش این آلودگی اقداماتی انجام داده اند که این اقدامات در سال‌های اخیر صورت گرفته است، اما برخی خودرو سازان زیر بار این قانون نمی‌روند و خودرو‌های خود را فاقد استاندارد می‌سازند.
هیچ اتوبوسی نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه درجا روشن بماند

تجریشی نیز در خصوص اعمال قانون در زمان‌های آلوده هوا تصریح کرد: براساس قانون اگر اتوبوسی بیشتر از ۱۰ دقیقه درجا روشن بماند باید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه شود. اتوبوس‌هایی که در جا روشن هستند، هر کدام سالانه ۲ میلیون تومان به سوخت ضرر وارد می‌کنند. اگر این صرفه‌جویی‌ها انجام شود، می‌توان اتوبوس‌ها را به کاتالیست مجهز کرد. در حال حاضر نیز شهرداری در این خصوص اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به عدم تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های قدیمی در جاده‌های برون‌شهری گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های قدیمی را در شهر‌ها به صورت قانون مصوب کنیم. این موضوعات دارای پیچیدگی‌هایی است، اما تلاش داریم با جلساتی که با وزارت کشور و وزارت راه برگزار می‌کنیم، مجوز حمل بار به این کامیون‌های فرسوده داده نشود. براساس سیستم «سیمفا» اگر خودرویی مجوز تردد نداشته باشد، جریمه می‌شود. اگر این سیستم فعال شود، قطعا می‌تواند یک عامل برای کاهش آلودگی هوای تهران باشد.

اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا و همچنین کم شدن وارونگی دما باید با هماهنگی دستگاه‌ها با هم صورت گیرد، اما این موضوع تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و روز به روز بر آلودگی هوا افزود می‌شود که این مساله می‌تواند هم بر سلامت انسان و هم بر کاهش ضخامت لایه ازن تاثیر گذار باشد.

مسئولان برای این چنین موضوعات مهم باید برنامه ریزی و مدیریت صحیحی داشته باشند تا این معضلات حل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
saeid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
اگر برنامه های محدودیت ترافیکی از ابتدای مهرماه محکم شروع شوددیگر نیاز به تعطیلی و شاهد افزایش بیماری ومرگهای ناشی از آلودگی خطرناک تهران در فصل پاییز و زمستان نخواهیم بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار