کد خبر: 927128
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
با پرتاب ماهواره ۵۰۰ کیلوگرمی
۱۴۰۴، سال فتح فضا برای کشورمان است. به طوری که بعد از فتح مدار ۱۲۰ کیلومتری زمین مدار ۵۰۰، هزار و ۳۶ هزار کیلومتری در افق دید برنامه‌های سازمان فضایی کشور قرار دارد. ماهواره ۵۰۰ کیلوگرمی ایران تا سال ۱۴۰۴ در مدار یک هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
۱۴۰۴، سال فتح فضا برای کشورمان است. به طوری که بعد از فتح مدار ۱۲۰ کیلومتری زمین مدار ۵۰۰، هزار و ۳۶ هزار کیلومتری در افق دید برنامه‌های سازمان فضایی کشور قرار دارد. ماهواره ۵۰۰کیلوگرمی ایران تا سال ۱۴۰۴ در مدار یک هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

بعد از گذشت ۱۳ سال از ترسیم افق ۱۴۰۴ برای ایران اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب و تدوین نقشه راه رسیدن به اهداف این افق، خود این چشم‌انداز چند وجه گرفته است؛ یکی از آن‌ها نیاز به برنامه‌ها و بودجه‌های دولتی دارد که همواره تحت‌الشعاع سلیقه جناح مسلط بر نظام اجرایی کشور قرار گرفته‌اند و وجه دیگر آن فانتزی بی‌هویتی است جهت ریا و محض اطلاع که از سوی مدیران اعلام می‌شود، اما در واقع فقط یک اسم است بدون هیچ محتوا و برنامه‌ای.

با این حال سال ۱۴۰۴ برای صنعت و فناوری فضایی و صنایع وابسته به آن چشم‌انداز جدی است.
به طوری که اغلب برنامه‌ها و راهبرد‌های اعلامی آن در سال‌های ابتدایی قرن ۱۵ خورشیدی محقق می‌شود، علاوه بر این برنامه‌های توسعه‌ای صنعت فضا در کشور ما مبتنی بر همین چشم‌انداز تدوین و تصویب می‌شوند. تازه‌ترین برنامه فضایی برای کشور ما که در این افق اتفاق می‌افتد را مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اینطور توضیح می‌دهد: ماهواره ۵۰۰کیلوگرمی ایران تا سال ۱۴۰۴ در مدار یک هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

وی اولویت بخش فضایی کشور را قراردادن ماهواره عملیاتی ایران در مدار لئو و ژئوی زمین برای ارائه خدمات ماهواره‌ای به جامعه عنوان کرد و گفت: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های فضایی، تلاش براین است که ماهواره ملی و بومی مخابراتی و سنجشی داشته باشیم.

کمتر از ۷ سال دیگر تا فتح مدارات ماه و مریخ
براری با اشاره به برنامه‌های نقشه راه فضایی ایران در برنامه ۱۰ ساله نخست فضا اظهار داشت: در این نقشه راه، پرتاب کاوشگر را به ارتفاع ۱۲۰کیلومتری از سطح زمین داشتیم و به دانش طراحی و ساخت پرتابگر دست یافتیم.
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: از این رو در سند دوم برنامه فضایی ۱۰ساله، به مرور پرتاب ماهواره و کاوشگر را به مرز ۵۰۰کیلومتری و ۱۰۰۰ کیلومتری مدار زمین در دستور کار خواهیم داشت.

وی با اشاره به فاصله ۴۰۰هزار کیلومتری تا کره ماه و ۵۹میلیون کیلومتری از مریخ افزود: فناوری فضایی در دنیا به سمت طی‌کردن این فاصله‌هاست و ما نیز در برنامه داریم تا به مدار ۳۶هزار کیلومتری از سطح زمین (مدار ژئو) دست پیدا کنیم.
براری تأکید کرد: هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای قراردادن ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین شکل گرفته تا دانش قرارگیری ماهواره در مدار لئو را تکمیل کنیم. پس از آن برنامه‌ریزی برای قراردادن ماهواره در مدار ۷ هزار کیلومتری و در نهایت مدار ۳۶هزار کیلومتری انجام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار