کد خبر: 927109
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به‌رغم دستور معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی مبنی بر واگذاری ارز نیمایی به ایرلاین‌ها، بانک‌های عامل از اجرای آن طفره می‌روند.
به گزارش مهر، مقصود اسعدی سامانی درباره کاهش نرخ بلیت هواپیما در مهرماه گفت: نرخ‌گذاری بلیت هواپیما تابع نرخ ارز است و اگر ارز کاهش نیابد، قیمت بلیت هواپیما نیز کاهش نخواهد یافت.

وی افزود: دولت تصویب کرده تا نرخ ارز شرکت‌های هواپیمایی بر اساس نرخ سامانه «نیما» باشد. ماه گذشته شرکت‌های هواپیمایی طی درخواستی از وزیر راه و شهرسازی، خواهان تخصیص ارز بر اساس نرخ سامانه «نیما» به ایرلاین‌ها بودند و وزیر راه نیز طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست آن‌ها را مطرح کرد که معاون اول رئیس‌جمهور بر اساس درخواست وزیر راه و شهرسازی، به بانک مرکزی دستور داد تا ارز مورد‌نیاز بخش حمل‌و‌نقل در همه شقوق آن از جمله حمل‌و‌نقل هوایی بر اساس نرخ سامانه «نیما» باشد، اما متأسفانه ارز نیمایی تاکنون تعلق نگرفته است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ ارز تخصیصی به ایرلاین‌ها براساس سامانه «نیما» نیست، گفت: بانک‌ها چندان مایل نیستند دستورالعمل معاون اول رئیس‌جمهور اجرایی شود و به بهانه‌های مختلف از جمله اینکه باید از سازمان هواپیمایی کشوری معرفی‌نامه بیاورند، اجرای آن را به تعویق انداخته‌اند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی و مانند آن‌ها که قرار است در سامانه «نیما» ارز عرضه کنند، بر اساس دستورالعمل این سامانه تا ساعت ۱۶ می‌توانند ارز دریافتی خود را در این سامانه به فروش برسانند، ولی عملاً تا این ساعت اجرای آن را به تعویق می‌اندازند تا درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای خرید ارز از سامانه «نیما» بی‌پاسخ بماند. بار‌ها ایرلاین‌ها درخواست خود را در سامانه «نیما» اعلام و حتی مبلغ ریالی آن را هم واریز کرده‌اند، اما ارز مورد‌نیاز تعلق نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به دلیل مشکل ایرلاین‌ها در تهیه ارز، پرداخت بدهی‌های خود به فرودگاه‌های خارجی از جمله فرودگاه نجف را به تعویق انداخته‌اند، افزود: ایرلاین‌های ایرانی ۱۶ میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهی دارند که اگر تسویه نشود، امکان انجام پرواز‌های اربعین به این فرودگاه وجود ندارد و ممکن است لغو شود.
وی درباره ادعای ایران‌ایر مبنی بر فروش گران‌تر بلیت هواپیما در سایت‌های فروش آنلاین بلیت گفت: برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما از طریق روبات به سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی و بخش‌ای‌بوکینگ آن‌ها وارد شده و صندلی‌ها را به قیمت مندرج در سایت ایرلاین‌ها، خریداری کرده و به قیمت بالاتری در سایت خود به فروش می‌رسانند. وی درباره تعیین قیمت بلیت پرواز‌های اربعین تصریح کرد: در سال‌جاری مانند اربعین سال گذشته برای پرواز‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تصمیماتی اخذ شده است که این هفته اعلام خواهد شد.
این فعال صنفی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی ادامه داد: نرخ‌ها در انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی به تصویب رسیده و باید به تأیید مدیران شرکت‌ها برسد.

اسعدی سامانی درباره قیمت امسال گفت: سقف نرخ بلیت پرواز‌های اربعین امسال از سال گذشته بالاتر است. پارسال قیمت بلیت، با نرخ ارز ۳۸۰۰تومان محاسبه شد و امسال قرار است با نرخ ارز سامانه «نیما» که حدود ۸۰۰۰ تومان است، پرواز‌های اربعین نرخ‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش بلیت پرواز‌های اربعین در سال‌جاری، افزایش خدمات فرودگاهی در عراق است، چون امسال فرودگاه‌های عراق از وزارت حمل‌و‌نقل این کشور منفک شده و به زیرمجموعه نخست‌وزیری عراق ملحق شده‌اند که این نهاد، نرخ خدمات فرودگاهی را افزایش داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار