کد خبر: 927104
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تا کنون نتوانسته از تشدید ترافیک پایتخت جلو‌گیری کند
برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح «کاهش» است. به عبارت دیگر عدم اخذ مجوز معاینه فنی از مراکز مجاز تحت پوشش سامانه سیمفا در صورت ورود به محدوده زوج و فرد در هر 24 ساعت برای مالک خودرو جریمه 50 هزارتومانی در بر خواهد داشت
اکبر محمودی
مهرماه نزدیک است و با آغاز سال تحصیلی جدید سفر‌های درون‌شهری هم تا ۳۰ درصد سبب افزایش ترافیک شهری خواهد شد. ترافیک تهران هر روز بدتر می‌شود و یکی از دغدغه‌های اساسی نبود مدیریت یکپارچه شهری است. برای شهردارانی که آمدند و رفتند این موضوع را مطرح کردیم تا برطرف شود. در ابرشهری مانند تهران باید مدیریت یکپارچه شهری حاکم باشد و همچنین وحدت و همدلی وجود داشته باشد. رئیس پلیس تهران در این خصوص معتقد است باید حضور میدانی داشته باشند و در اتاق در بسته و تلفنی نمی‌توان مشکلات را حل کرد، اما دغدغه اصلی مسئولان با وضعیت افزایش بار ترافیک، ترافیک نیست.

مسئولان از دور ترافیک را کنترل می‌کنند!
کلاف ترافیک هر روز بیش از گذشته در هم تنیده‌تر می‌شود. معضل تشدید ترافیک با وجود دستگاه‌های متولی مختلف معابر شهری را در برگرفته است. گویا کنترل ترافیک اولویت اجرایی مسئولان شهری و کشوری نیست که وضعیت ترافیک بدین شکل درآمده است. بر این اساس با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که جزیره‌ای عمل می‌کنیم، گفت: هر روز وضعیت تهران بدتر و بدتر می‌شود. ترافیک با زیست مردم سروکار دارد و مردم از وضعیت ترافیک رنج می‌برند.

سردار رحیمی گفت: مسئولان بهداشت توضیح دهند که کودکان و نوزادان ما چقدر دچار مشکل در همین تهران هستند. به عنوان مثال مقابل پاساژ علاءالدین به قدری موتور پارک کرده‌اند که خانم‌ها باید با آن حجم لباس از روی موتور‌ها بپرند.

رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه روزانه ده‌ها و صد‌ها خارجی در تهران تردد می‌کنند، گفت: قضاوت در مورد کشور بر موارد انضباط اجتماعی است. از این بابت باید دغدغه اصلی هر یک از مسئولانی که وظایفی دارند، رفع ترافیک باشد البته فقط دغدغه نباید باشد و برای حلش باید راهکاری داشته باشند. بنابراین برای سامان دادن ترافیک تهران باید برنامه داشت. داشتن برنامه مهم است و تلاش برای اجرای آن مهم‌تر.

وی گفت: باید معاونت حمل‌ونقل ترافیک منطقه و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه حضور میدانی داشته باشند تا مشکلات حل شود. نباید در اتاق در بسته و تلفنی مشکلات حل شود باید همکاران میدانی عمل کنند. من به دوستان گفته‌ام میز شما وسط چهارراه است نه داخل اتاقتان. سردار رحیمی با بیان اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید ۳۰ تا ۴۰ درصد ترافیک افزایش می‌یابد، گفت: ترافیک را می‌توان کاهش داد و راه‌های برون‌رفت در این زمینه وجود دارد.

آلودگی هوا ۵ سال عمر انسان را کاهش می‌دهد
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران معتقد است بحث آلودگی هوا، از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است و موضوع آلودگی هوا یک بحران ملی است و عزم ملی می‌طلبد. بر این اساس فقط شهرداری تهران درگیر این مسئولیت نیست. بر اساس آمار در زمان تشدید آلودگی هوا، شمار بیماران تنفسی ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. آلودگی هوا موجب کاهش عمر به میزان حداقل پنج سال در تهرانی‌ها شده است.
زوم طرح کاهش روی خودرو‌های آلاینده
طرح «کاهش» در کنترل آلودگی هوای شهر با هدف‌گیری معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر و ناوگان حمل بار اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها جهت کاهش آلودگی هوا پیگیری می‌شود.
در طرح «کاهش» به جای زوج و فرد بودن پلاک، سه مؤلفه، ملاک تردد خودرو‌ها در محدوده مرکزی شهر قرار می‌گیرد؛ ۱- میزان آلایندگی (خودرو‌های انژکتوری و خودرو‌های کاربراتوری)، ۲- میزان فرسودگی (سن فرسودگی) و ۳- معاینه فنی.

برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح «کاهش» است. به عبارت دیگر عدم اخذ مجوز معاینه فنی از مراکز مجاز تحت پوشش سامانه سیمفا در صورت ورود به محدوده زوج و فرد در هر ۲۴ ساعت برای مالک خودرو جریمه ۵۰ هزارتومانی در بر خواهد داشت. در منطقه طرح «کاهش» (زوج و فرد) دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده‌اند و تخلفات مربوطه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع می‌شود.

بنا بر مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا سهم وسایل حمل‌ونقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت حدود ۸۰ درصد است و خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم قابل‌توجهی در آلایندگی هوای شهر دارند. آمار تعداد خودرو‌ها در شهر تهران در حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است که از این تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه از آن فرسوده و کاربراتوری است. سهم آلایندگی خودرو‌های کاربراتوری و فرسوده درآلودگی شهر تهران در حدود ۳۲ درصد است که این به این معنی است که ۳۲ درصد از آلودگی شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودرو‌ها تولید می‌شود. بنا بر اعلام فاوای شهرداری در تیرماه سال ۱۳۹۷ برای ۱۲۶ خودرو، ۲۰۴ تخلف معاینه فنی در محدوده طرح کاهش توسط دوربین‌ها ثبت شده است.

دستاورد اجرای طرح کاهش
فاز یک: اعمال قانون خودرو‌های فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج یا فرد و طرح ترافیک توسط دوربین در ساعات طرح (از ابتدای آبان ۹۵ اجرایی شده است.)
فاز دو: اعمال قانون خودرو‌های فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران به‌صورت شبانه‌روزی (از ابتدای آبان ۹۷ اجرایی می‌شود).
فاز سوم: محدودیت تردد خودرو‌های فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران و منع تردد خودرو‌های کاربراتوری به محدوده (زمان اجرا نامشخص.)

از آمار کل ۲ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۱۵ خودروی سبک مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی از شروع طرح کاهش تا کنون، ۷۰ درصد مراجعات برای اولین بار بوده است. میزان مراجعات کل خودرو‌ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۳۶ درصد افزایش یافته است. در واقع از شروع طرح کاهش در تاریخ ۱/۸/۹۵ تا ۳۱/۳/۹۷، از مجموع ۲ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۱۵ خودرو، یک میلیون و ۷۸۰ هزارو ۳۶ مورد برای نخستین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

نکته مهم اینکه بر اساس آمار، پیش از شروع طرح کاهش به طور میانگین ۷ درصد از خودرو‌ها از آزمون سطح انتشار آلایندگی در مرکز معاینه فنی مردود شده‌اند که با شروع طرح کاهش این شاخص به ۲۷ درصد افزایش یافته است. این تغییر گویای این مسئله است که خودرو‌های فرسوده و معیوب به علت تشدید برخورد، به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

با اجرای طرح کاهش در سال ۹۶ بیش از یک‌میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی رجوع کرده‌اند که در نوع خود بسیار چشمگیر است. با اجرای این طرح تنها در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو معادل کل مراجعات در سال ۱۳۹۳ شناسایی و رفع ایراد شدند.

متأسفانه اقدامات مقطعی صورت گرفته در خصوص کاهش و روان‌سازی ترافیک به‌دلیل نبود زیرساخت‌های شهری و تکمیل نبودن شبکه حمل ونقل عمومی تا کنون جواب نداده است. بر این اساس انتظار می‌رود تا با بازنگری در طرح جامع ترافیک از رشد غول ترافیک جلو‌گیری به عمل آید و این کلاف درهم تنیده باز شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار