کد خبر: 927102
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳
کبری فرشچی
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی می‌گوید: ابتدای پیروزی انقلاب درصد باسوادی زنان و مردان ۲۴ درصد اختلاف داشت که در حال حاضر به ۸/ ۶ درصد رسیده است.
نقشش در خانواده محوری است و اگر بتواند به خوبی از پس این نقش‌آفرینی برآید، یعنی خانواده‌ای موفق‌تر و بالنده‌تر تربیت می‌شود و رشد می‌یابد، اما هنوز هم در مسیر رشد خودش موانع جدی وجود دارد. بر اساس آماری که نهضت سوادآموزی می‌دهد همچنان چیزی حدود ۶۰ درصد از بیسوادان جامعه ما مادران، همسران یا دخترانی هستند که از حداقل حقوق شهروندی یعنی سواد بی‌بهره‌اند.

آنطور که علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گوید: در مقررات کشور ما باسواد فردی است که مهارت خواندن و نوشتن را بلد باشد. معیار باسوادی توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن است، بنابراین شاخص‌های سواد در کشور‌های مختلف فرق می‌کند. در اغلب کشور‌های دنیا تحصیل گروه سنی شش تا ۱۴ سال اجباری و رایگان است و یونسکو بر آموزش اجباری کودکان تأکید دارد و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ مهارت‌آموزی برای انتخاب شغل مدنظر است و در گروه سنی ۲۵ تا ۶۹ سال که بزرگسالان است سوادآموزی یا فرصت دوم یادگیری قرار می‌گیرد.

شیب نزولی آمار بیسوادی زنان بعد از انقلاب
به گفته باقرزاده براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال متمرکز است و گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال جامعه مولد کشور است که سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار مهم است.
وی تصریح می‌کند:‌نتایج سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم.

باقرزاده درباره وضعیت باسوادی زنان می‌گوید: ابتدای پیروزی انقلاب درصد باسوادی زنان و مردان ۲۴ درصد اختلاف داشت که الان به ۸ /۶ درصد رسیده است، اما باز هم فاصله وجود دارد و تلاش کردیم سهم زنان را در فعالیت‌های سوادآموزی افزایش دهیم و سالانه ۸۰ تا ۹۰ درصد فعالیت‌های ما به زنان اختصاص می‌یابد. البته در دنیا هم ۶۴ درصد بیسوادان را زنان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز ۶۰ درصد بیسوادان زنان هستند و در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۸/۵ درصد زنان روستایی هیچ گاه تجربه مدرسه رفتن نداشته‌اند.

اشتیاق زنان به سوادآموزی
زنان نشان داده‌اند اگر شرایطش باشد برای سوادآموزی از مردان مشتاق‌ترند. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تمرکز ما روی مناطق روستایی و عشایری است، بیان می‌کند: تقریباً ۴۵ درصد از فعالیت‌های ما در این مناطق است و طرح‌های ویژه‌ای برای آموزش عشایر داریم و تمرکز روی بانوان و دختران است، چراکه مردان از کلاس‌های نهضت استقبال نمی‌کنند. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، اما آمار دقیقی درباره دختران بازمانده از تحصیل ندارد. باقرزاده با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق داریم، می‌افزاید: اطلاعات یک و نیم میلیون نفر را داریم که هیچ سابقه تحصیلی ندارند.

وی می‌گوید: از افراد زیر ۱۰ سال بیسواد در کشور اطلاعات دقیقی نداریم، اما در گروه ۱۰ تا ۱۹ سال ۱۹۰ هزار بیسواد براساس اعلام مرکز آمار ایران ثبت شده است که ۶۰ درصد این افراد را دختران تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال خاطرنشان می‌کند: در تمام دنیا نرخ بیسوادی زنان بیش از مردان است، به گونه‌ای که آمار‌های جهانی نشان می‌دهد یک سوم از بیسوادان جهان را مردان و دو سوم را زنان به خود اختصاص داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر