کد خبر: 927031
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
یک مقام مسئول در وزارت ورزش با تاکید بر اینکه در این وزارتخانه هیچ مدیر و معاون بازنشسته‌ای فعالیت نمی‌کند، در مورد وضعیت روسای بازنشسته و اقدام برخی برای ماندن توضیح داد.
 
هیچ مدیری در وزارت ورزش بازنشسته نیست/ رئیسی را برکنار نمی‌کنیم

جوان آنلاین با ابلاغ قانون «منع به کارگیری بازنشسته ها» توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت که روز گذشته انجام شد، تنها یک گام به اجرایی شدن این قانون باقی مانده است. گام آخر این قانون باید توسط رئیس جمهور و با ابلاغ رسمی وی به دستگاه های اجرایی کشور برداشته شود تا همزمان فرصت دو ماهه دستگاه ها و مدیران شان برای تمکین از آن آغاز شود. 

وزارت ورزش از جمله دستگاه هایی است که باید در مهلت قانونی نسبت به اجرای قانون و خالی کردن پست های مدیریتی از افراد بازنشسته اقدام کند. البته که وزارت ورزش تاکنون فهرستی رسمی از بازنشستگان ورزش اعلام نکرده است اگرچه از زمان اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشسته ها و مصوب شدن آن در مجلس، نام های زیادی از مدیران ورزش مطرح شده که قانون موردنظر شامل حال آنها می شود؛ از جمله چند نفر از معاونان وزارت ورزش و برخی روسای فدراسیون ها.

با این حال علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش و جوانان تاکید دارد: در این وزارتخانه هیچ فرد بازنشسته ای مدیریت نمی کند که قرار باشد از قانون تمکین کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته ها در حوزه ورزش، فقط در فدراسیون ها انجام می شود. به گفته وی ۱۲ - ۱۰ فدراسیون هستند که احتمالا روسای آنها طبق قانون جدید بازنشسته هستند اما با توجه به استثناهای لحاظ شده درقانون، احتمالا تعداد روسای بازنشسته که باید کنار روند، کمتر خواهد شد. 

این مقام مسئول در وزارت ورزش همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه رئیسی را برکنار نمی کند، آنها نسبت به شرایط خود بیشتر از هر فرد دیگری آگاه هستند و باید خودشان اعلام کناره گیری کنند. 

وزارت ورزش منتظر ابلاغ قانون توسط رئیس جمهور است
علی رغبتی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و نظارت حوزه ورزش در وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه قانون «منع به کارگیری بازنشسته ها» هنوز به مرحله ابلاغ نهایی نرسیده، گفت: وقتی این قانون ابلاغ رسمی شد، باید آن را بررسی کنیم تا ببینیم شامل حال چه کسانی می شود. البته که برای عمل به قانون مورد نظر، مهلت دوماهه تعیین شده است.

پرونده روسای فدراسیون ها را نفر به نفر بررسی می کنیم
وی با بیان اینکه بعد از ابلاغ قانون، پرونده روسا را نفر به نفر بررسی می کنیم، ادامه داد: باید اطمینان حاصل کنیم که موضوع شامل حال کدام یک از روسا و مدیران می شود. به خصوص اینکه در قانون استثناهایی هم  قائل شده است. شاید در وهله اول به نظر برسد برخی مدیران ورزش بر اساس قانون اصلاحی شرایط را برای ادامه مدیریت ندارند اما با بررسی دقیقتر متوجه می شویم که چنین چیزی نیست و آنها می توانند همچنان ادامه مدیریت داشته باشند. البته که شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است. همانطور که گفتم این موضوع باید نفر به نفر بررسی شود.

تمکین از قانون منع به کارگیری بازنشسته ها سخت نیست
«قانون مورد نظر مصوبه مجلس و تاییدیه شورای نگهبان را گرفته و یک مرحله از ابلاغ را هم پشت سرگذاشته است. با این حال می گویید منتظر ابلاغ نهایی هستید تا بر اساس آن بررسی های لازم را داشته باشید؟»، رغبتی در پاسخ به این پرسش گفت: موضوع طرح و بحث با مصوبه و ابلاغ نهایی فرق دارد. باید ببینیم در مصوبه نهایی که از طرف دولت ابلاغ می شود، چه مسائلی مطرح شده است. این مصوبه در یک مرحله از طرف مجلس به شورای نگهبان رفت اما به خاطر برخی ابهامات، مجدد به مجلس بازگشت داده شد تا مورد بررسی قرار بگیرد. در هر صورت ما منتظر مصوبه ابلاغی هستیم تا بر اساس آن اقدام کنیم.

وی در همین رابطه تاکید کرد: کار خیلی سختی نیست. باید پرونده تعدادی از افراد را بررسی کنیم. پرونده مدیران داخلی خودمان که مشخص است. این بررسی باید در مورد روسای فدراسیون ها انجام شود.

بازنشسته های ورزش فقط از روسای فدراسیون ها هستند نه مدیران وزارتخانه
در مجموعه وزارت ورزش هیچ فرد بازنشسته ای حضور ندارد. در فدراسیون ها هم با توجه به قانون وقت، برخی افراد با استفاده از تبصره هایی مثل سهمیه ایثارگری در انتخابات شرکت کرده و صاحب رای شدند. ممکن است این افراد باوجود شرایط جدیدی که قانونگذار وضع کرده باز هم برای ادامه فعالیت واجد شرایط باشند چرا که در قانون جدید هم استثناهایی قائل شده اند. این استثناها برای افرادی که بالای ۵۰ درصد جانبازی دارند، ۳ سال اسارت داشته یا فرزند شهید هستند، به حساب می آید. 

داورزنی، محمدیان و اسبقیان بازنشسته نیستند
«شما مدعی هستید که در وزارت ورزش هیچ فرد بازنشسته ای حضور ندارد اما اینگونه مطرح شده که افرادی مانند محمدرضا داورزنی، فریبا محمدیان و محمدشروین اسبقیان بازنشسته هستند؟»، این پرسش خبرنگار مهر بود که رغبتی در پاسخ به آن گفت: بازنشسته کسی است که حکم بازنشستگی دریافت کرده باشد. از مجموعه خود جدا و دوباره جذب شده باشد. افرادی که در مجموعه وزارت ورزش حضور دارند، هیچ یک چنین روندی نداشته اند. ممکن است دو یا ۵ - ۴ سال به بازنشستگی آنها باقی مانده باشد اما هیچ یک هنوز بازنشسته نشده اند.

محمدیان به خاطر پست معاونت از اسکیت رفت نه بازنشستگی!
به گزارش خبرنگار مهر، فریبا محمدیان و انتصاب دو سال پیش وی به عنوان معاون امور بانوان وزارت ورزش، اولین انتصاب رسمی مسعود سلطانی فر در این وزارتخانه بود. این انتصاب در حالی انجام شد که محمدیان پیش از آن حکم بازنشستگی خود را از آموزش و پرورش دریافت کرده بود و اصلا به همین دلیل از ریاست فدراسیون اسکیت که سال ۹۲ عهده دار آن شده بود، کنار رفت. با این حال علی رغبتی تاکید دارد که در وزارت ورزش هیچ مدیر بازنشسته ای حضور ندارد. همین مسئله دیگر پرسش مطرح از وی بود که پاسخ آن اینگونه اعلام شد:

تا جایی که من به خاطر دارم خانم فریبا محمدیان به خاطر حضور در وزارت ورزش به عنوان معاون وزیر از فدراسیون اسکیت جدا شد. حتی چند ماه هم همزمان این دو مسئولیت را با هم عهده دار بود اما در نهایت پست معاونت را انتخاب کرد. البته در این مورد می توانید از خودشان بپرسید. اما در مواردی هم بوده که افراد مثلاً با ۲۵ سال سابقه خود را بازنشسته کرده اند. چنین افرادی می توانند بعداً به کار بازگردند تا کسری کار خود را کامل کنند. این را هم باید لحاظ کنیم. البته این را باید تاکید کنم که من به یاد ندارم در مجموعه وزارت ورزش کسی بازنشسته باشد. افراد شاغل در این مجموعه هیچ یک هنوز بازنشسته نشده اند.

تعداد روسای بازنشسته فدراسیون ها کمتر از ۱۰ نفر می شود
«اینگونه گفتید که بعد از ابلاغ رسمی قانون، پرونده روسای فدراسیون ها نفر به نفر بررسی می شود. اما قاعدتا باید یک جمع بندی و پیش بینی کلی از وضعیت روسا و اینکه چند نفر از آنها احتمالا طبق قانون جدید بازنشسته خواهند بود، داشته باشید؟»، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش در پاسخ به این پرسش گفت: پیش‌بینی این است که بین ۱۰ تا ۱۲ نفر از روسای فدراسیون ها شامل حال قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان شوند. البته احتمال اینکه برخی از آنها طبق قانون جدید هم منعی برای ادامه فعالیت نداشته باشند، وجود دارد. منظورم این است که شاید هم تعداد بازنشستگان از این ۱۲ - ۱۰ نفر کمتر شود.

روسای فدراسیون ها از فرصت های قانونی برای ماندگار شدن، استفاده کنند
علی رغبتی در ادامه این گفتگو به پرسش دیگری در رابطه با «ا اقدام برخی از روسای فدراسیون ها مانند مهدی تاج برای افزایش میزان درصد جانبازی شان و اینکه به این واسطه بتوانند مدیریت خود در ورزش را دنبال کنند» پاسخ داد.

وی در این زمینه گفت: بر اساس صحبت های مدیر بنیاد شهید افرادی که ایثارگر به حساب می آیند هرچند سال یک بار می توانند برای بررسی و تعیین وضعیت جدید میزان جانبازی خود مراجعت کنند چرا که افراد در طول سال ممکن است با عوارض جدیدی ناشی از جانبازی مواجه شوند که روی درصد وضعیت جانبازی آنها تاثیر می گذارد. از طرفی روسای فدراسیون ها در یک مکانیزم رای گیری و برای دوره ۴ ساله انتخاب شده اند. کار درست این است که دوره قانونی آنها به پایان برسد و بنابراین افراد می توانند از فرصت هایی که پیش رویشان قرار می گیرد برای اتمام این دوره استفاده کنند.

وزارت ورزش اقدام مهدی تاج را منع نمی کند
این مقام مسئول در وزارت ورزش در پاسخ به این پرسش که «با این حساب وزارت ورزش موضع گیری در مورد اقدام مهدی تاج و دیگر روسا برای ماندگار شدن ندارد؟»، تاکید کرد: وزارت ورزش منعی در این زمینه ندارد و هیچ موضع گیری هم نخواهیم داشت. اینها فرصت های قانونی است که افراد می توانند از آن استفاده کنند. فقط اینکه هر فردی واجد شرایط باشد، می تواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این صورت باید نه به حرف ما بلکه بر اساس حکم قانون تمکین کند.

وزارت ورزش با روسای فدراسیون ها رایزنی داشته است؟
مدیرکل دفتر حوزه نظارت و ارزیابی ورزش وزارت ورزش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «شنیده شده وزارت ورزش با برخی روسا رایزنی کرده تا به خاطر قانون اصلاحی جدید اعلام استعفا کنند. این موضوع را تائید می کنید؟»، گفت: نیازی به رایزنی نیست. بحث قوانین ملی مطرح است. روسای ما باید بدانند که رئیس فدراسیون بین‌المللی یک رشته نیستند. آنها رئیس فدراسیون ملی هستند و باید از قوانین داخلی تبعیت کنند. این موضوع هم به هیچ عنوان دخالت محسوب نمی شود. 

روسای بازنشسته خودشان استعفا دهند، ما برکنار نمی کنیم
وی در ادامه این بحث تصریح کرد: انتظار داریم روسای بازنشسته خودشان استعفا دهند. نه اینکه لازم باشد ما در مجموعه وزارت ورزش وارد عمل شویم و آنها را برکنار کنیم. فکر می کنم در نهایت این موضوع مسالمت آمیز حل شود. روسا ی فدراسیون ها بیش از هر فرد دیگری از وضعیت خود مطلع هستند. افرادی که پیش از این با سهمیه ای مثل ایثارگران مجوز ورود به انتخاب را گرفته و صاحب رای هم شده اند، در واقع سابقه خدمت به نظام و کشور را دارند. قطعاً این افراد با بی توجهی به قوانین، ورزش کشور را دچار چالش نخواهند کرد. منع به کارگیری بازنشسته ها یک قانون است نه تصمیم فردی. بنابراین آنها باید خودشان کنار بروند نه اینکه ما اقدام به برکناری کنیم.

اعلام استعفای روسا دخالت دولت به حساب نمی آید
«شما اعلام کردید که کنار رفتن روسا دخالت محسوب نمی شود. در این مورد توضیح می دهید. یعنی این موضوع واکنش نهادهای بین المللی را به همراه نخواهد داشت؟»، این پرسش پایانی خبرنگار مهر بود که علی رغبتی در پاسخ به آن گفت: سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه وجود دارد. سازمان های بین المللی ورزشی با بحث دخالت دولت که قوه مجریه به حساب می آید، مخالفت دارد اما هیچ مشکلی با قوه مقننه و قضائیه و تبعیت از دستگاه های ورزش از قوانین آنها ندارند. قانونگذارِ قانونی مثل منع به کارگیری بازنشسته ها هم قوه مقننه است و دولت مجری آن به حساب می آید. فدراسیون های جهانی همواره بر تبعیت از قوانین داخلی کشورها تاکید داشته اند. حتی در موضوع حسابرسی فدراسیون های بین المللی باید از قوانین کشوری که مقر فدراسیون در آنجاست، تبعیت شود در غیر این صورت مشکلاتی پیش می آید.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار