کد خبر: 927022
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
یکی از برنامه های هر ساله شهرداری تهران، کمک به هیئت های مذهبی، برگزاری نمایشگاه عطر سیب و حضور پررنگ در مراسم اربعین حسینی بود؛ موضوعی که در دوره مدیریت جدید شهری تا حدود زیاد مغفول ماند.
جوان آنلاین: همه ساله، نمایشگاه عطر سیب با هدف حمایت از هیئت های مذهبی در آستانه ماه محرم و به مدت ۱۰ روز برگزار می شد.

این جشنواره فرصتی بود تا هیئت‌های مذهبی وحتی هیئت‌های دانشجویی با مراجعه به نمایشگاه بخشی از اقلام خود را با تخفیف تهیه کنند.

پانزدهمین دوره این نمایشگاه سال گذشته برگزار شد و اما برگزاری دوره شانزدهم در هاله ای از ابهام باقی ماند. این ابهامات زمانی به اوج رسید که مسئولان مربوطه در پاسخ به سوالات خبرنگاران عمدتا پاسخ شفاف ارائه نمی دادند.

خبر اول: نمایشگاه عطر سیب برگزار نمی شود

سرانجام ۷شهریورماه محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره برگزاری نمایشگاه عطرسیب گفت: امسال بنایی برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب نداریم چراکه اعتقاد داریم، حمایت‌های اینگونه باعث شائبه‌دار شدن حرکت هیئت‌های مذهبی می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین زمینه و در راستای ارادت شهروندان تهرانی به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) مراسم‌هایی تحت عنوان خیمه‌های عاشورایی با حضور هنرمندان در ۲۲ منطقه تهران برگزار خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص زمان برگزاری مراسم خیمه‌های عاشورایی گفت: این مراسم‌ها در دهه اول ماه محرم در ۲۲ بوستان بزرگ هر منطقه برگزار خواهد شد و در این زمینه شهرداری تهران تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده است.

حق‌شناس بیان کرد: در این برنامه‌ها تلاش می‌شود تا با زبان هنر و هنرنمایی هنرمندان عاشورا را معرفی کنیم و قطعاً شهروندان تهرانی از این نوع برنامه‌ها استقبال خواهند کرد.

خبر دوم: نمایشگاه عطر سیب برگزار می شود

انتقادها نسبت به چرایی عدم برگزاری نمایشگاه شانزدهم عطر سیب سرانجام باعث شد معاون فرهنگی شهرداری تهران با وجود تصمیم شورای شهر، نمایشگاه عطر سیب را برگزار کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ۵ روز بعد از گفتگوی حق شناس در تاریخ ۱۲ شهریورماه با اشاره به این موضوع عنوان کرد: نمایشگاه عطر سیب از ۱۷ الی ۲۲شهریور در بوستان ولایت برگزار می شود و هدف از نمایشگاه عطر سیب حمایت از فرهنگ‌ عاشورا و حمایت از هیات های مذهبی است و به صورت متمرکز تجهیزات در اختیار هیات ها قرار خواهد گرفت.

این در حالی بود که مقدمات نمایشگاهی به این عظمت دیده نشده بود و همین موضوع از برگزاری شلخته این نمایشگاه خبر می داد.

انتقاد شورای شهر به افشانی/شهردار نباید تسلیم می شد

اما این پایان ماجرا نبود. به هر حال شهرداری بدون هماهنگی با شورای شهر، تصمیم گرفته بود که عطر سیب شانزدهم را برگزار کند؛ موضوعی که انتقاد اعضای شورای شهر را به همراه داشت.

ناهید خداکرمی به برگزاری نمایشگاه عطر سیب توسط شهرداری تهران  انتقاد کرده و گفت: اخیراً بدون اطلاع شورای شهر تهران، بخشنامه‌ای با امضای رئیس دفتر شهردار تهران صادر شده است. براساس این بخشنامه قرار است، نمایشگاه عطر سیب همچون سابق برگزار شود درحالی‌که تحمیل چنین هزینه‌هایی به شهر خلاف مصوبه شورای شهر است و این تصمیم بدون مشورت با شورا اتخاذ شده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: برگزاری این نمایشگاه ردیف بودجه مشخصی ندارد و شهردار قصد دارد از محل بودجه در اختیار برای این نمایشگاه هزینه کند. این مسئله دارای دو ایراد اساسی است، اولاً قرار بود نمایشگاه عطر سیب دیگر با هزینه شهرداری تهران برگزار نشود، زیرا علاوه بر آنکه برگزاری این نمایشگاه ضرورتی ندارد، جزو وظایف و مأموریت‌های شهرداری تهران نیز محسوب نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اقداماتی که در این نمایشگاه صورت می‌گیرد در محدوده‌ی وظایف شهرداری نیست، ادامه داد: از سوی دیگر بیش از هزار سال است که عزاداری حسینی با عشق و با نذورات و مشارکت عاشقانه مردم برگزار می‌شود و مردم هزینه این مراسم را بطور کامل تأمین می‌کنند. سوم اینکه بودجه شهرداری از عوارض پرداخت شده توسط مردم تأمین می‌شود و می‌باید صرف نگهداشت و امور شهر شود و نباید عوارض مردم خرج مواردی شود که جزو وظایف شهرداری نیست.

غیبت عجیب شهردار در مراسم افتتاح عطر سیب و عذر بدتر از گناه

بعد از افتتاح نمایشگاه شانزدهم، محمدعلی افشانی در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا شما در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب شرکت نکردید، اظهار کرد: بنده در خصوص افتتاح این نمایشگاه بی‌اطلاع بودم.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر معاونت فرهنگی شهرداری تهران در خصوص افتتاح این نمایشگاه اطلاعات لازم را به دفتر آقای شهردار ارسال نکرده است، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم.

توضیح معاون شهردار به شبهات ایجاد شده درباره نمایشگاه شانزدهم

معاون شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل لایحه نمایشگاه عطر سیب نیز در بودجه ۹۷ حذف شده و جایگزین آن نیز عنوان کمک به برگزاری تکریم و بزرگداشت آیین عاشورا و اربعین عنوان شد که مبلغ آن نیز دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شد، گفت: این رقم یک سوم بودجه سنواتی گذشته بود.

وی با بیان اینکه از سویی اعتبارات به یک سوم کاهش یافته بود و از سویی دیگر شورای شهر به عنوان قانونگذار و ناظر با برگزاری نمایشگاه عطر سیب به سبک و سیاق سنوات گذشته موافقت نکرده بود گفت: همچنین کل اعتبارات ما برای برنامه‌های عاشورایی و اربعین در همه مناطق ۲۲ گانه ۲۳۶۰ میلیارد تومان بود و می‌بایست این ۲۰۰۰ میلیارد تومان را صرف تمامی برنامه‌های عاشورایی و اربعین می‌کردیم.

شجاع پوریان با بیان اینکه در سنوات گذشته بن خرید کالا از نمایشگاه عطر سیب به هیات‌ها داده می‌شد که این مبلغ از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود، ادامه داد: مبلغ اندک کمک شهرداری در قالب بن به هیات‌ها در حالی بود که بسیاری از هیات‌ها زیر تیغ انتقاد دریافت کمک از شهرداری بودند، " چنان کمک به هیات‌ها تبلیغ می‌شد که گویا هیات‌ها پول‌های میلیونی از شهرداری گرفته و دولتی شده بودند اما مبلغ دریافتی ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان بود".

وظیفه شهرداری برای برگزاری سوگواری امام حسین(ع)

با این حال برگزاری یک باره و ضعیف نمایشگاه شانزدهم عطر سیب زمینه انتقادهای بسیاری را نسبت به شهرداری فراهم کرد؛ افراد صاحب نظری از طیف های مختلف نسبت به این موضوع انتقاد کردند و اقدام مدیریت شهرداری را توجیه ناپذیر خواندند.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران امروز در گفتگویی با بیان اینکه متاسفانه توجه به مسائل دینی سلیقه ای شده بیان کرد:  بنده این موضوع را قبول ندارم که شهرداری در خصوص حمایت از هیات های مذهبی وظیفه ای ندارد. آنگونه که در مراسم های مختلف اعم از برگزاری جشن و سرور در پارک  ها و ...شهرداری هزینه می کند که در جای خود برای نشاط بخشی به جامعه حرکت خوبی است در مراسم های دینی و مذهبی نیز باید شهرداری خود را دخیل بداند. هر چند که متاسفانه موضوع اختصاص بودجه به مسائل فرهنگ دینی سلیقه ای شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران در دوره گذشته افتخار همراهی وهمکاری با هیات حسینی را داشتند گفت: شورای شهر و شهرداری در دوران گذشته به عنوان مدیران شهرداری مفتخر بود تا سهم کوچکی در برگزاری مراسم تاسوعا وعاشورای حسینی با عزداران داشته باشد ازاین رو اعتبار کوچکی به هیات اختصاص داده بود که بیشتر به هیات هایی کوچکی داده می شد که جوانان برپا کنندگان آن بودند, به عبارتی مشوقی مدیران شهری وهمکاری,همراهی وهمدلی با جوانان عاشق امام حسین علیه السلام بود.

وی ادامه داد: مگر در دوران مدیریت گذشته سیصد زمین چمن در شهر ساخته نشد و دو استادیوم نیز به مردم تحویل داده نشد؟ آیا ما مدیران وزارت ورزش بودیم؟ خیر. اما ترویج و تقویت فرهنگ ورزشی برای حفظ سلامت جوانان ودور نگاه داشتن آنها از مسائل آسیب های اجتماعی مدیران شهری را به فکر افزایش زمینه های ورزشی در شهر انداخت. بنابراین اعضای شورای شهر نمی توانند عنوان کنند موضوعات محرم و صفر و حمایت از جوانان و عاشقان ولایت و امامت جدای از دستور کارآنهاست چرا که این مورد یکی از مهمترین موضوعات فرهنگ دینی ما به عنوان مسلمان و شیعه تلقی می شود.

مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران نیز با اشاره به بی توجهی شورای پنجم به مسائل مذهبی و بودجه های مصوب در این زمینه گفت: به تعبیر این دوستان من مساجد و حسینیه‌ها را قلع و قمع کردند. البته باز در مقابل نیامدند از جای دیگر کم کنند. به عنوان مثال ما بودجه خانه هنرمندان را با توجه به کسب درآمد و کار اقتصادی که انجام می‌دهند، برای سال ۹۶ حدود ۵۰۰میلیون تومان در نظر گرفتیم اما این‌ها بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام خرج کردند و بالای یک و نیم میلیارد هزینه کرده‌اند و در حال حاضر هم اگر بودجه را نگاه کنید برای سال آینده یعنی ۹۷ همین مبلغ یک و نیم میلیارد را گذاشته‌اند، ولی برای مساجد این کار را انجام نداده‌اند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار