کد خبر: 926989
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
باز هم توهم آمریکای خوب- آمریکای بد!
سخنان اخیر جان کری در مورد دیدارهای دو سال اخیر وی با محمدجواد ظریف حالا تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده؛ هم در آمریکا به آن پرداخته‌اند و هم ایرانی‌ها تلاش کرده‌اند روایت این دیدارها و تحلیل‌شان را بگویند. جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا که در دولت اوباما برای انعقاد برجام تلاش ویژه‌ای کرد، در گفت‌وگویی اعلام کرده که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سه یا چهار بار با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرده است
جوان آنلاین: سخنان اخیر جان کری در مورد دیدارهای دو سال اخیر وی با محمدجواد ظریف حالا تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده؛ هم در آمریکا به آن پرداخته‌اند و هم ایرانی‌ها تلاش کرده‌اند روایت این دیدارها و تحلیل‌شان را بگویند. جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا که در دولت اوباما برای انعقاد برجام تلاش ویژه‌ای کرد، در گفت‌وگویی اعلام کرده که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سه یا چهار بار با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرده است. او گفته که این دیدارها در نروژ و مونیخ و مکان‌های دیگر و در حاشیه برخی نشست‌های بین‌المللی صورت گرفته است؛ سخنانی که احتمال دیدار ظریف با کری در خرداد سال گذشته در اسلو و بهمن‌ماه همان سال در مونیخ را بیان می‌کند.

جان کری در این گفت‌وگو در مورد موضوعات مطرح‌شده در دیدارهایش با محمدجواد ظریف هم سخن گفته و توضیح داده: «من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقدامات‌تان با حزب‌الله و اقدامات‌تان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.»

این اظهارات البته تایید اخبارهای گذشته هم هست، چراکه قبلا برخی رسانه‌های آمریکایی از دیدارهای دوجانبه کری با مقامات ایرانی خبر داده بودند، چنانکه روزنامه «بوستون‌گلوب»، پنجم اردیبهشت‌ماه گذشته این خبر را تشریح کرده و گفته بود وزیر سابق امور خارجه این کشور وارد یک دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌پرده شده است. سخنان جان کری که همه گمانه‌زنی‌های گذشته را تایید می‌کند، در میان دولتمردان ترامپ نه‌تنها با واکنش مثبتی پاسخ نگرفته است، بلکه به نوعی سیاستمداران و رسانه‌های نزدیک به ترامپ منتقد او شده‌اند.

در این میان اما یک برداشت مهم که در برخی رسانه‌های داخلی و آمریکایی از اظهارات جان کری و برخی اخبار غیررسمی به دست آمده و در روزهای گذشته تیتر چند رسانه هم شده، این است که جان کری در دیدارهای خود با ظریف از وی خواسته است که با تندی‌های دونالد ترامپ بسازد و مهلتی بدهد تا در آمریکا فرصتی برای استیضاح ترامپ فراهم شود. حالا در ایران برداشت‌ها گسترده‌تر هم شده است و برخی افراد که تلاش می‌کنند وقایع سیاسی در ایالات متحده را تحلیل کنند، می‌گویند می‌توان این فرض را متصور بود که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در اواسط پاییز برگزار می‌شود، ترکیب کنگره به نفع دموکرات‌ها تغییر کند و آنگاه تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ آغاز شده و دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شود. بعد از این هم این امکان وجود دارد که در مسیر برگزاری انتخابات، یک دموکرات بتواند به پیروزی برسد و لذا اگر این فرآیند طی شود، شاید از دشمنی‌های ایالات‌متحده نسبت به ایران کاسته شود. تصور و چیدن این همه امکان و احتمال کنار هم البته آنچنان هم بدون استقبال نبوده و در بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به دولت که قبلا تلاش می‌کردند با تفکیک دولت اوباما نسبت به دیگر دولت‌ها و مقامات آمریکایی آنها را اهل تعامل با ایران معرفی کنند و تیترهایی مانند «امضای کری تضمین است» را هم منتشر کرده بودند، این گمانه‌زنی به شوق و اشتیاق پذیرفته شده و حتی براساس آن برنامه‌ریزی هم صورت گرفته است.

«فرهیختگان» با توجه به این نتیجه‌گیری عجیب از دیدارهای اخیر محمدجواد ظریف و کری که البته تاکنون توسط هیچ منبع یا مقام رسمی در کشور تکذیب نشده و بالعکس مورد تایید رسانه‌های حامی دولت قرار گرفته است، به تحلیل این دیدارها پرداخته و به گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه نشسته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار