کد خبر: 926926
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
از تکاپوی مدیران برای بقا تا مطرح شدن بحث تعلیق
با تأیید قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها از سوی شورای نگهبان، ورزش ایران منتظر اجرایی شدن این قانون است. تعداد مدیران بازنشسته شاغل در بدنه مدیریت ورزش کشور کم نیست و اتفاقاً هیچ کدام از این افراد نیز قصد دل کندن از مسئولیت‌های خود را ندارند. از آنجا که قانون شامل حال همه می‌شود، برخی‌ها سعی می‌کنند از طرق مختلف کماکان صندلی مدیریت‌شان را حفظ کنند.
با تأیید قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها از سوی شورای نگهبان، ورزش ایران منتظر اجرایی شدن این قانون است. تعداد مدیران بازنشسته شاغل در بدنه مدیریت ورزش کشور کم نیست و اتفاقاً هیچ کدام از این افراد نیز قصد دل کندن از مسئولیت‌های خود را ندارند. از آنجا که قانون شامل حال همه می‌شود، برخی‌ها سعی می‌کنند از طرق مختلف کماکان صندلی مدیریت‌شان را حفظ کنند.
قانون منع استفاده از بازنشسته‌ها مردادماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان همان زمان اعلام کرد در صورت تأیید نهایی، قانون فوق در دستگاه ورزش به صورت کامل اجرا خواهد شد. با وجود این، حضور ۱۲ رئیس فدراسیون و دو معاون وزیر بازنشسته در رأس امور ورزش را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است. از یک‌سو اجرای قانون و اجبار رؤسا برای کناره‌گیری از پست‌هایشان و از سوی دیگر مطرح شدن بحث‌هایی مبنی بر حساس شدن فدراسیون‌های جهانی نسبت به تغییرات احتمالی، چالش‌های پیش‌روی ورزش کشورمان هستند.
تبعیض قائل نمی‌شویم
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بر اجرای کامل قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته تأکید کرد. یونانتن بت کلیا در گفت‌وگو با رادیو تهران به مردم اطمینان داد که هیچ تبعیضی در این خصوص وجود نخواهد داشت: «این قانون تصویب شده و تمام مدیرانی که زیر حاکمیت دولت هستند، این قانون شامل حال آن‌ها می‌شود. برای تمام مدیران ورزشی در فدراسیون‌ها، در تیم‌های ملی، در وزارت ورزش که زیرمجموعه دولت است و از بودجه دولت استفاده می‌کند، قانون بازنشسته‌ها اعمال می‌شود. ما این قانون را صددرصد اجرا می‌کنیم و ملت شریف ایران بدانند هیچ تبعیضی برای هیچ کسی قائل نیستیم.» این نماینده مجلس در ادامه به بحث افزایش درصد جانبازی نیز اشاره کرد: «مجلس صددرصد پیگیر این موضوع است. افرادی که به دنبال بالا بردن درصد جانبازی خود هستند، بررسی می‌شوند. هیچ فردی نمی‌تواند از این قانون سرپیچی کند. وزیر ورزش زمانی که به ما افرادی را معرفی کند، پیگیری می‌کنیم و وقتی که قانون ابلاغ شد، دیگر نباید فعالیتی داشته باشند.»
ملاک قانون
قانونگذار در قانون منع استفاده از مدیران بازنشسته؛ فرزندان شهدا، جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان بالای سه سال اسارت را از این قانون مستثنا کرده است. در حالی که شنیده می‌شود دو رئیس فدراسیون به شدت پیگیر بحث جانبازی خود هستند. روز گذشته نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی مدعی شد شرایط مدیران پیش از ابلاغ قانون ملاک قرار می‌گیرد.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگویی رادیویی با تأکید بر این موضوع اظهار داشت: «آنچه اهمیت دارد و این مدیران هم باید آن را در نظر داشته باشند، این است که شرایط مدیران پیش از ابلاغ قانون ملاک است. اگر بعد از ابلاغ قانون وضعیت افراد محتمل برای بازنشستگی به واسطه پیگیری‌های انجام شده تغییر کند، مورد قبول نخواهد بود. فدراسیون‌ها هم از این قضیه مستثنا نیستند. قطعاً موضوع منع به کارگیری بازنشسته‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که هفته آینده مطرح می‌شود تا هرچه زودتر روند ابلاغ رسمی آن طی شود.»
فرصت دو ماهه
رئیس فدراسیون والیبال شایعات مطرح شده در خصوص اینکه او با استفاده از بحث جانبازی خود قصد کناره‌گیری ندارد را تکذیب کرد. احمد ضیایی از جمله رؤسای بازنشسته‌ای است که قانون جدید شامل حالش می‌شود. ضیایی که عمر ریاستش به یک‌سال هم نمی‌رسد، در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد مشکلی با خداحافظی از فدراسیون والیبال ندارد: «این پروسه‌ای زمانبر است و بعد از قانون شدن باید از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود و بعد از آن، دستگاه‌ها دو ماه فرصت دارند تا این قانون را اجرایی کنند. این موضوع تنها شامل حال رؤسای فدراسیون‌ها نمی‌شود. تاکنون دنبال جانبازی‌ام نرفته‌ام و نخواهم رفت. هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده‌ام و قصد هم ندارم که انجام دهم. مسئولان کشور یا تصمیم خود را می‌گیرند که تکلیف این حوزه را مشخص کنند یا اینکه ما هم خداحافظی می‌کنیم و می‌رویم.» با این حال گفته می‌شود برکناری ضیایی به دلیل بازنشستگی تبعاتی برای والیبال ایران دارد؛ در اساسنامه FIVB (فدراسیون جهانی والیبال) تأکید شده، رئیس فدراسیون باید تنها توسط مقامات خود فدراسیون برکنار شود. در غیر این صورت انتصابات دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند و بحث تعلیق مطرح خواهد شد. فوتبال نیز از دیگر رشته‌هایی است که با توجه به حساسیت شدید فیفا به این مسائل در خطر برخورد جدی از سوی فدراسیون جهانی قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار