بنابر آمارهای اعلام شد ه از حد ود ۱۶هزار کشته بر اثر تصاد فات رانند گی، ۸د رصد آن یعنی حد ود ۱۲۰۰ نفرشان کود ک هستند که عامل اصلی فوت هم ضربه به سر اعلام شد ه است.
استفاد ه از صند لی کود ک و ایجاد محد ود یت د ر خود رو برای کود کان به منظور افزایش ایمنی آنها از جمله قوانینی است که د ر بسیاری از کشورها د ر حال اجراست و طبق گزارش (WHO سازمان بهد اشت جهانی) ایران جزو معد ود کشورهایی است که قانون صند لی کود ک را ند ارد. البته وقتی صحبت از صند لی میشود، د ر حقیقت ضوابط حضور کود ک د ر خود رو مطرح میشود که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است. یعنی تا سنی کود ک باید د ر «کریر» بنشیند و پس از آن براساس سن و جثه صند لیهای مخصوصی د ر نظر گرفته شد ه تا با نشستن کود کان روی آن قد آنان متناسب با کمربند شود. بر این اساس لایحه اجباریشد ن استفاد ه از صند لی کود ک د ر خود رو که برای افزایش ایمنی کود کان و کاهش آمار تلفات کود کان د رتصاد فات توسط وزارتخانه راه و شهرسازی د ر د ولت مطرح شد و به تصویب هیئتوزیران رسید. این روزها به گفته مرضیه حصاری مد یرکل د فتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرد اریها و د هیاریهای کشور، این لایحه د ر انتظار تصویب مجلس است.
د ر قوام این فکر خوب که به صورت لایحه د رآمد ه و د ر انتظار تصویب مجلس قرار د ارد، چند نکته د ر نظر گرفته نشد ه است؛ اول اینکه چنانچه صند لی کود ک یکی از لوازم ایمنی خود رو است که بنا بر آمار اعلامی هست، پس باید از سوی تولید کنند ه خود رو روی وسایط نقلیه نصب شود.
صند لی کود ک اجباری میشود
د ر حال حاضر صند لی کود ک د ستکم یک میلیون تومان قیمت د ارد که با بالا رفتن قیمت خود رو این رقم یعنی باز هم فشار بر سبد هزینهای خانوار میآورد. اگرچه خانواد هها د غد غه سلامت فرزند خود را د ارند، اما بهتر بود، بخشی از این الزام متوجه خود روسازان میشد تا آنها نیز سهم خود را د ر افزایش ایمنی محصولاتشان بپرد ازند. علاوه بر این، د ر روند تد وین و تصویب این لایحه تولید کنند ه خود رو هر روز از پاسخگویی د ر مورد کیفیت و ایمنی خود روهایی که روانه بازار میکند، مصونیت بیشتری مییابد. د ر میان د اد ههای اطلاعاتی و آماری حصاری جای سهم کیفیت پایین خود روها د ر بروز تصاد فات ناد ید ه گرفته شد ه است، اما تفاهمنامه یونیسف با وزارت کشور د ر سال ۲۰۱۵ باعث شد ه موضوع قانون صند لی کود ک جد یتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد. وی د ر بخش د یگری از سخنانش بیان کرد : البته ممکن است با اجباریشد ن این طرح انتقاد اتی نیز د ر زمینه تحمیل هزینه به شهروند ان مطرح شود که باید گفت، برای کاهش آمار مرگ کود کان د ر تصاد فات باید این هزینهها را پرد اخت کنیم.
به د نبال د رآمد زایی نیستیم
مد یرکل د فتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرد اریها و د هیاریهای کشور د ر پاسخ به این سؤال که آیا خود روهای ایرانی از استاند ادهای لازم برای نصب صند لی کود کی برخورد ار هستند، اظهار کرد : اظهارنظر د رخصوص کیفیت خود روها د ر تخصص بند ه نیست، ولی اگر احساس میکنیم که خود رویی از ایمنی کمتری برخورد ار است، اتفاقاً باید بیشتر به امنیت کود کان د ر خود رو توجه کنیم. به عبارت د یگر پد ر و ماد ری که فرزند شان را سوار خود رویی با ایمنی کم میکنند، نباید این تصور را د اشته باشند که، چون ماشین ایمن نیست، باید فرزند د ر خود رو رها شود د ر حقیقت آنها باید شرایط سختتری را برای این موضوع د ر نظر بگیرند. حصاری با اشاره به اینکه د ستورالعمل اجرایی بعد از تصویب لایحه د ر مجلس تهیه میشود، گفت: اعضای کمیسیون ایمنی راهها به هیچ عنوان د نبال د رآمد زایی نیستند و اینکه کسی بگوید، قانونی شد ن این لایحه منجر به افزایش د رآمد بخشهای متولی میشود، اشتباهی بیش نیست.