کد خبر: 926910
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
در حال حاضر 91 درصد کشور درگير پديده شوم خشکساليست
اوايل امسال بود که استاندار خراسان جنوبی گفت: شرق کشور در همسنجی با دیگر مناطق کشور در زمینه خشکسالی و کم آبی گرفتارتر است. حالا خبر مي رسد کمبود آب در تعداد زیادی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان، آن هم در گرمای شدید و همراه با توفان شن، شرایط زندگی را برای مردم این مناطق طاقت فرسا کرده است...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

اوايل امسال بود که استاندار خراسان جنوبی گفت: شرق کشور در همسنجی با دیگر مناطق کشور در زمینه خشکسالی و کم آبی گرفتارتر است. حالا خبر مي رسد کمبود آب در تعداد زیادی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان، آن هم در گرمای شدید و همراه با توفان شن، شرایط زندگی را برای مردم این مناطق طاقت فرسا کرده است. کمبود آب و شاید بتوان گفت، نبود آب برای اهالی روستاهای سیستان و بلوچستان، زندگی در شرایط سخت را برای ما قابل باور می کند. اما، واقعیت این است که مردم ساده زیست و بی آلایش روستاهای شرق کشور، توقع زیادی از دولت ندارند. آنها فقط «آب» می خواهند تا زندگی کنند.

 

***

 

بر اساس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بازه ۱۲۰ ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در اين باره مي گويد: بر اساس شاخص ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیر، حدود ۹۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند مدت مواجه هستند که از این میان ۵.۵ درصد  خشکسالی خفیف، ۲۸.۵ درصد دچار خشکسالی متوسط ،۵۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۳ درصد با خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها ۰.۳ درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و ۰.۱ درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند.

 

عادت به خشکسالي داريم

 

اکثر استانها و بخصوص استانهاي شرقي کشور به شدت درگير خشکسالي هستند و اين در حاليست که مسئولان هيچ کاري نکرده و هيچ واکنشي نشان نمي دهند.

گواه اين ادعا همين بس که محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبي مي گويد: در این استان ها به ویژه خراسان جنوبی مردم را به خشکسالی عادت داده ایم و هیچ مدیریت و خلاقیتی توسط دستگاه های اجرایی داده نمی شود.

وی تصریح مي کند: اینکه تهدید خشکسالی را به فرصت تبدیل کنیم به معنای تحرک مردم نیست بلکه تا ابد اگر شرق کشور اینگونه به مسائل خشکسالی بنگرد تا آخر همین شرایط را خواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با تفاوت در نگاه مدیریت و عمق تفکر می توان از این فرصت استفاده کرد، ادامه مي دهد: مخالفان دلسوز طرح انتقال آب به استان تنها مردم را به صبوری، شکیبایی، خواندن نماز باران دعوت می کنند اما تا کی باید این شرایط را تحمل کرد.

وی یادآور مي شود: در شرایطی که از پدیده خشکسالی نالان هستیم میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل افزایش یافت اما همچنان در چرخه تداوم خشکسالی قرار داریم. خشکسالی و کمبود آب در استان به یک تهدید تبدیل شده است که می توان برای سازگاری با شرایط کم آبی آن را به فرصت تبدیل کرد.

استاندار خراسان جنوبی تاکيد مي کند: سازمان جهاد کشاورزی و تشکل های این بخش و شرکت آب منطقه ای باید در این زمینه به صورت ویژه تلاش کنند.

وی به خشکی رودخانه زاینده رود اصفهان اشاره کرده و مي گويد: خشکی این رودخانه بهانه ای شد تا برای همه مسائل مربوط به کمبود آب این استان چاره اندیشی و آن را به فرصت تبدیل کنند. این در حالیست که در خراسان جنوبی به یک دلیل عمده خشکسالی، مسئولان تلاش کردند تا همیشه مردم را با سختی بسازند و وادار کردن به صرفه جویی در منابع آبی کنند.

 

خشکسالي معضلي 10 ساله

 

کمي آن طرف تر يعني در سيستان و بلوچستان نمی توان باور کرد که در برخي از اين روستاها کسي زندگی می کند. زیرا، در شرایطی که از دسترسی به حداقل امکانات حیات محرومند، چگونه می توان باور داشت که آنها از زندگی راضی هستند.

مردم منطقه خشکسالی در این منطقه را یک معضل ۱۰ ساله عنوان مي کنند و مي گويند که امسال، شرایط به دلایل عدیده ای وخیم تر شده و در نتیجه شاهد «بی آبی» حداقل ۵۰۲ روستای استان هستیم.

نصر الله چاری معاون اداره آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان، با بيان اين که امسال بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه ۷۵ درصد کاهش داشته است، مي گويد: این کاهش بارندگی باعث شده تنها در شهرستان هیرمند نزدیک به ۴۰ درصد روستاها دچار «تنش آبی» شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۵۷ روستا از سالیان دور و حتی در بعضی از روستاها از حدود چهل سال پیش با ۱۲۰ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود، مبنی بر اینکه اگر جمعیت هلال احمر با «نذرآب» به داد مردم تشنه نمی رسید تکلیف چه بود، مي افزايد: ما از اقدام هلال احمر تشکر می کنیم، اما این نبوده که به فکر نباشیم. ما برای تامین آب مورد نیاز مردم روستاهای دچار خشکسالی، کار انتقال آب را در دستور کار داریم. تقریبا کارها خوب پیش می رود، اما نیازمند اعتبارات هستیم که بتوان کارها را با سرعت بیشتری انجام داد.

چاری در مورد گلايه ها از کم کاری دولت در تامین آب مورد نیاز مردم تشنه این روستاها، مي گويد: اگر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود، مشکل بی آبی این روستاها حل می شود.

جالب اینکه، این مسئول مربوطه، انتظار تامین این ۳۰ میلیارد را از مردم داشت نه دولت. زیرا، معتقد بود که بودجه ها از قبل مصوب و تخصیص داده شده و نمی توان انتظار داشت این اعتبار اندک را دولت تامین کند!

 

نذر آب در 502 روستاي سيستان و بلوچستان

 

محمدعلی پیری فرماندار شهرستان هیرمند، با بيان اينکه هر سال از طریق رودخانه آورده داشتیم و گودال‌ها پر آب و چاهک‌ها آبدار می‌شدند، مي گويد: از این طریق بخش اعظم آب مورد نیاز مخصوصا آب مورد نیاز دام‌ها تامین می‌شد ولی امسال هیچ آورده‌ای نداشتیم و خیلی از گودال‌ها و چاهک‌ها خشک شدند و حتی در بعضی از جاها گودال‌های جدیدی را حفر کردیم تا به آب سطحی دسترسی داشته باشیم و در این شرایط تمامی مصارف آب معطوف به لوله‌ها شد که این لوله‌ها پاسخگو نیستند.

متاسفانه آنچه را مسئولان دولتی در زمینه مشکل بی آبی روستاهای استان سیستان و بلوچستان مطرح کردند، به نظر می رسد نوعی فرافکنی و توجیه کم کاری بوده باشد. زیرا، وقتی عنوان می کنند که خشکسالی مربوط به امسال نیست، یعنی اینکه می توانستند اقدامات لازم برای برون رفت از تنش آبی در این مناطق را از چند سال قبل عملیاتی و اجرا کنند. نه اینکه وقتی مردم تشنه اند و هلال احمر با «نذرآب» به داد آنها رسیده است، در مقابل دوربین رسانه ها، حرف هایی بزنند که جای تامل دارد.

اینگونه بود که رئیس جمعیت هلال احمر، در بازدید میدانی از روستاهای دچار تنش آبی، طی یک طرح عملیاتی، توانست با تامین تعدادی تانکر آب، تا حدودی بر مشکل بی آبی این روستاها غلبه کند. از همین رو، کمپین «نذر آب» ایجاد شد و هلال احمر با بودجه 3 میلیارد تومانی، توانست تعدادی مخزن آب در سایزهای مختلف را برای روستاهای بدون آب، تهیه کند.

در قالب کمپین «نذرآب»، ۵۰۲ روستای استان سیستان و بلوچستان که دچار تنش آبی بودند، با استفاده از تانکرهای ثابت، از بحران بی آبی رها شدند و کام تشنه مردم این روستاها، با نذر آب، سیراب شد.

به گفته راشکی، در قالب طرح نذر آب با آماری که از  اداره آب و فاضلاب به ما داده شد، قرار شد برای ۵۰۲ روستا ۱۲۶۰ تانکر خریداری و آب شرب تأمین شود. این تانکرها در روستاها نصب می‌شوند تا به افزایش سرعت آبرسانی به مردم منطقه کمک کنند. از تاثیرات این طرح افزایش سرعت آبرسانی به این مناطق است.

طبق اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، مردم روستاهای زابل و زهک که اغلب درگیر این مشکل آبی هستند از جمله جمعیت‌هایی هستند که تانکرها در روستاهای آنها نصب شده است. آنها می‌گویند که با این کار کمی از مشکلاتشان کاسته شده اما یکی از مشکلاتی که آنها داشتند این بود که اگر آب ذخیره شده‌ تمام می‌شد،‌ باید از کیلومترها دورتر آب می‌آورند و حالا با نصب این تانکرها دسترسی به آب برای آنها سهل‌تر شده است.

 

91 درصد کشور درگير خشکسالي

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور مي گويد: پهنه‌بندی خشکسالی ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۷حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در  بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

ضیاییان به وضعیت خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌مدت اشاره و ادامه مي دهد: بر اساس شاخص SPEI ۱۲ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۹۷، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در مجموع حدود ۹۱.۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه است که از این میان ۱۷ درصد با خشکسالی خفیف، ۲۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۷ درصد خشکسالی شدید، ۳۰ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند و تنها ۸ درصد از مساحت کشور در شرایط نرمال قرار دارد.

وی با اشاره به اعتبار شاخص‌های بلندمدت هواشناسی در بررسی دقیق وضعیت کشور مي افزايد: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند به منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی آن مناطق در نظر گرفته شود و بررسی خشکسالی کشور با استفاده از شاخص «SPEI»(شاخص بارش، تبخیر و تعرق) نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته در بستر طبیعت وجود دارد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار