کد خبر: 926886
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
«جوان» از اجرا‌های عاشورایی همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) گزارش می‌دهد
نمایش‌های به صحنه رفته در تالار‌های مختلف مجموعه تئاتر شهر از روز سه‌شنبه تا جمعه اجرا ندارند، اما در گوشه و کنار پایتخت نمایش‌هایی با محوریت موضوع عاشورا و حماسه حسینی اجرا می‌روند.
فرزین ماندگار
نمایش‌های به صحنه رفته در تالار‌های مختلف مجموعه تئاتر شهر از روز سه‌شنبه تا جمعه اجرا ندارند، اما در گوشه و کنار پایتخت نمایش‌هایی با محوریت موضوع عاشورا و حماسه حسینی اجرا می‌روند.
همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) نمایش مناسبتی «نقل عشق» به نویسندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان در قالب ویژه‌برنامه «تئاتر صاحبدلان» در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. در نمایش نقل عشق که تا روز جمعه ششم مهر روی صحنه می‌رود کامران مبشری، زهره کدخدازاده و ساجد قدوسیان به عنوان بازیگر حضور دارند. این در حالی است که عقیل تقی‌زاده مشاور پروژه، بهروز شیری، همایون کامی و سولماز حسینی گروه موسیقی، احمدرضا موسوی مدیر صحنه و رضا عزیززاده بوشهری دستیار کارگردان عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند. در خلاصه نمایش «نقل عشق» آمده است: «ابن‌ملجم مرادی در مسجد کوفه خوابیده است تا امام علی (ع) برای نماز بیایند... در تخیلاتش شمیشرش را می‌بیند که وی را از قصد جان مولا منع کند و از طرفی رؤیای قطامه که وی را رها نمی‌کند و...» نمایش‌های «نقل عشق» به کارگردانی ساجد قدوسیان و «عند از مطالبه» به کارگردانی سامان خلیلیان در تالار قشقایی روز یک‌شنبه اول مهر با توجه به همزمانی اذان مغرب و عشا اجرا ندارند. همزمان با اجرای این اثر نمایشی، مجالس تعزیه‌خوانی نیز از ساعت ۱۸:۳۰ در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان شهروندان خواهد بود.

«سوگ حسین» در پردیس شهرزاد
از سویی دیگر «سوگ حسین» عنوان نمایش آیینی و مذهبی است که در قالب چند تعزیه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. کارگردانی «سوگ حسین» را محمدعلی سیفی برعهده دارد و از دهه دوم ماه محرم به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان به مدت ۷ شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است از تاریخ ۳۱ شهریور نخستین تعزیه با موضوع شهادت «حضرت عباس (ع)» اجرا شود و در شب‌های دیگر، تا تاریخ ۶ مهر تعزیه‌هایی با مضمون شهادت «حُر بن یزید ریاحی»، شهادت «حضرت علی‌اکبر»، شهادت «حضرت قاسم» و شهادت «امام حسین (ع)» روی صحنه برود. «سوگ حسین» نمایش سوگواره‌ای برای شهادت امام حسین (ع) است که علاقه‌مندان می‌توانند هر شب ساعت۲۲ به تماشای این نمایش آیینی و سنتی بنشینند. در این نمایش ورود برای عموم آزاد است و هیچ‌گونه بلیت‌فروشی انجام نخواهد شد. پردیس تئاتر شهرزاد و مرکز هنر‌های نمایشی بانی این رویداد هنری و مذهبی هستند. اجرا‌های پردیس تئاتر شهرزاد تا ۲۶ شهریور برقرار است و بعد از ایام عزاداری اجرا‌های تازه‌ای در این مجموعه روی صحنه خواهد رفت.

تعزیه در سقاخانه حضرت‌ام‌البنین (س)
اما عرفان پورمحمدی تعزیه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) را در سقاخانه حضرت‌ام‌البنین (س) اجرا می‌کند. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: و زمانی که خورشید را بر نیزه می‌برند؛ آسمان تیره می‌شود و صدای سم اسبان، افلاک را به‌هم می‌ریزد. در این اثر عده‌ای از بازیگران تئاتر همچون مسعود احمدی، امیرحسین امیدی، رضا بهرامی، مبینا چاپی، کوروش رخشنده‌پی، شیدا رزم‌شعار، اصغر شیرزاد، آرمان شهبازی، امیر عبادی، مهران قیصری، محمد نوروزی و ابوالفضل وزیری به ایفای نقش می‌پردازند. تعزیه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) ساعت ۲۰ سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری مصادف با ۲۷ و ۲۸ شهریور در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر، جنب سقاخانه حضرت‌ام‌البنین (س) برگزار می‌شود و پذیرای همه علاقه‌مندان است. از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به بهنام رحیمی، مبینا چاپی با همکاری مهرداد اسماعیلی موسیقی، مبینا چاپی آوا، حوریا چاپی عکاس و سقاخانه حضرت‌ام‌البنین (س) مدیر پروژه اشاره کرد.

علیا مخدره در مجموعه سرچشمه
همچنین نمایش «علیا مخدره» در دهه دوم و سوم محرم در مجموعه فرهنگی سرچشمه روی صحنه می‌رود. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی با بازی فاطمه زارع، سبا رضایی، محدثه رمضانی و سارا قادری، ویژه بانوان است. «علیا مخدره» شرح احوال سه تن از زنان کاخ ناصرین‌الدین شاه قاجار است که در جریان کتابت داستان امیرارسلان نامدار، با قصه دلیرمردی آشنا می‌شوند و این آشنایی، با وجو مشکلات در قصر، موجب برپایی تعزیه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار