کد خبر: 926847
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
انتخابات میان دوره‌ای کنگره امسال برای رئیس جمهور آمریکا حکم مرگ و زندگی را دارد؛ در صورتی که جمهوری خواهان شکست بخورند، مسیر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی هموارتر می‌شود.
جوان آ‌نلاین: طی ماه‌های اخیر شاهد تشدید بحران‌های مزمن سیاسی در حزب جمهوریخواه آمریکا بوده ایم. حضور دونالد ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده مولد بحران‌های عمیقی در این حزب سنتی آمریکا بوده است.

برخی جمهوری خواهان صراحتا با حضور ترامپ در قدرت مخالف هستند. در بسیاری از نظرسنجی‌ها نیز شاهد مخالفت بخش قابل توجهی از بدنه رای دهندگان جمهوری خواه با سیاست‌های ترامپ هستیم.

در چنین شرایطی بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان روابط بین الملل، آینده روشنی برای حزب جمهوری خواه متصور نیستند. فراتر از آن، در صورت شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره امسال، شاهد وقوع بحران‌های عمقیق تری در این حزب خواهیم بود.

در این صورت تقابل برخی اعضای ارشد حزب جمهوری خواه با ترامپ از فاز مخفی وارد فاز علنی خواهد شد که این موضوع می‌تواند به برخی سناتور‌های حزب جمهوری خواه نیز سرایت پیدا کند.

شکاف‌های به وجود آمده در حزب جمهوری خواه و بحران‌هایی که این حزب پس از ورود ترامپ به کاخ ریاست جمهوری پیدا کرده است، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته، به عنوان مثال واشنگتن پست نوشته است که دوران زمامداری ترامپ و حضورش در کاخ سفید هزینه‌هایی برای حزب جمهوری خواه به همراه داشته و این حزب شأن و اعتبار خود را از دست داده است.

ریچارد کوهن در این خصوص می‌نویسد: «جمهویخواهان به یک بیماری مسری دچار شده اند. دوران زمامداری ترامپ و حضور وی در کاخ سفید هزینه‌هایی برای حزب جمهوری خواه به همراه داشته است. این حزب شأن و اعتبار خود را از دست داده و این کار توسط رئیس جمهوری صورت گرفته است که هیچ یک از این دو (یعنی شأن و اعتبار) را ندارد.»

واقعیت امر این است که بسیاری از جمهوری خواهان سنتی نسبت به آینده سیاسی خود وحشت عمیقی پیدا کرده اند و شکست احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره می‌تواند این روند را تشدید کند.

در صورتی که جمهوری خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان اکثریت را از دست داده و در مجلس سنا نیز نتوانند نتایج مطلوب را کسب کنند، عملا وارد فاز تقابل عینی با سیاست‌های رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید خواهند شد.

بدون شک انتخابات میان دوره‌ای کنگره امسال برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حکم مرگ و زندگی را دارد. در صورتی که جمهوری خواهان در این انتخابات شکست بخورند، مسیر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ هموارتر خواهد شد، موضوعی که برای رئیس جمهور فعلی آمریکا و همراهانش یک کابوس سخت محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، بخشی از جمهوری خواهان سنتی، از ترس تکرار شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ (که انتخابات کنگره نیز در آن سال برگزار خواهد شد)، ناچارند از سیاست‌های ترامپ فاصله بگیرند. نظرسنجی‌های درون حزبی نشان داده است که حدود ۳۰ درصد از طرفداران حزب جمهوری خواه نسبت به حضور ترامپ و سیاست‌های وی در کاخ سفید منتقد هستند. همین مسئله می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به پاشنه آشیل جمهوری خواهان تبدیل شده و آن‌ها را با بحران مواجه سازد.

جمهوری خواهان البته مشابه چنین تجربه‌ای را در دوران ریاست جمهوری جرج واکر بوش نیز داشته اند. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، تلاش جمهوری خواهان سنتی برای اعلام برائت از سیاست‌های بوش پسر نتیجه بخش نبود و در نهایت، جان مک کین نامزد جمهوری خواهان شکست سختی را در برابر اوباما پذیرفت.

در هر حال، نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره، تاثیر مستقیمی بر نوع رابطه جمهوری خواهان سنتی و رئیس جمهور آمریکا خواهد گذاشت.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار