کد خبر: 926733
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
وزیر خارجه اسبق امریکا در یکی از متعدد مصاحبه‌های این روزهایش درباره توافق هسته‌ای با ایران از نقشه شوم دموکرات‌ها در مقایسه با دشمنی آشکار و کمتر پیچیده رویکرد ترامپی در استفاده از اهرم خروج از برجام پرده برداشت و به این ترتیب معلوم شد که هدف و زمان‌بندی خروج از برجام اساس اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را تشکیل می‌دهد و در اصل خروج از برجام و در عهدشکنی ایران‌ستیزانه میان آن‌ها تفاوتی وجود ندارد.
وزیر خارجه اسبق امریکا در یکی از متعدد مصاحبه‌های این روزهایش درباره توافق هسته‌ای با ایران از نقشه شوم دموکرات‌ها در مقایسه با دشمنی آشکار و کمتر پیچیده رویکرد ترامپی در استفاده از اهرم خروج از برجام پرده برداشت و به این ترتیب معلوم شد که هدف و زمان‌بندی خروج از برجام اساس اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را تشکیل می‌دهد و در اصل خروج از برجام و در عهدشکنی ایران‌ستیزانه میان آن‌ها تفاوتی وجود ندارد.
جان کری در مصاحبه‌ای با رادیو امریکایی سلم گفت: حصول توافق هسته‌ای موجب نشد که امریکا از اعمال تحریم‌های موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای کوتاه بیاید. او گفت: «ما حتی در حالی که درباره برجام در حال مذاکره با آن‌ها بودیم، [تحریم‌ها را]افزایش دادیم.» وزیر خارجه اسبق امریکا با تکرار اینکه واشنگتن باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ می‌کرد، گفت: «می‌شد این توافق را به عنوان اهرم فشاری برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در موضوعات دیگر از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار داد.» وی گفت: «شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیز‌ها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای]را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیز‌ها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم.» کری افزود: «با این کار، شما چین، روسیه و دیگر کشور‌ها را در تلاش برای وادار کردن ایران به رفتار متفاوت با خود همراه می‌کنید، نه اینکه یکجانبه [از توافق]خارج شوید، خود را منزوی کنید و امکان هرگونه مذاکره دیگر با ایرانی‌ها را بسیار دشوار کنید.»
تهدید کری به زندان
رئیس‌جمهور امریکا در اظهارنظر توئیتری بر مبنای ادعایی که جان کری در یک مصاحبه در روز چهار شنبه و همینطور در همین مصاحبه با رادیو سلم مطرح کرد و از چند دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی طی ماه‌های گذشته خبر داد، نوشت: «جان کری با دولت متخاصم ایران جلسات غیرقانونی برگزار کرد که فقط در خدمت تضعیف اقدامات عالی ما و آسیب زدن به مردم امریکاست». وی با لحن کنایه‌آمیز درباره اینکه کری عامل کشور‌های خارجی در امریکا است، افزود: «او به آن‌ها گفت که دولت ترامپ را معطل کنید! آیا او در قانون ثبت عوامل خارجی، ثبت‌نام شده است؟ [این]بد است»! براساس قانونی موسوم به لوگان دیدار شهروندان امریکایی با مقامات کشور‌های خارجی بدون تأیید و مجوز دولت امریکا غیرقانونی محسوب می‌شود. همچنین به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه فاکس‌نیوز، یک مقام ارشد دولت امریکا گفت: دیدار کری با وزیر خارجه ایران و آنچه تلاش او برای حفظ توافق هسته‌ای خوانده شده، «شرم‌آور» است. همزمان «مانیشا سینگ» دستیار وزیر خارجه امریکا در امور مالی و تجاری هم که روز جمعه برای تشریح سیاست‌های تحریمی این کشور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا حاضر شده بود، با بیان اینکه گزارش‌ها درباره دیدار کری و ظریف را شنیده، گفت: ادامه چنین رفتاری از سوی وزیر خارجه اسبق امریکا «کاملاً نامناسب» است. نشریه واشنگتن‌اگزمینر هم که با جناح محافظه‌کار جمهوریخواهان رابطه نزدیکی دارد، کری را به دلیل «دیپلماسی در سایه» و دیدار با ظریف مستحق زندان دانست. «آوی فلیشر» سخنگوی کاخ سفید در دولت «جورج بوش» پسر نیز در این مورد گفت: «جان کری به ایران درباره اینکه چطور آنچه را دونالد ترامپ [رئیس‌جمهور امریکا]انجام می‌دهد دور بزند، مشاوره داده است. مضحک است. نمی‌دانم این کار قانونی است یا غیرقانونی. این وجهش برایم مهم نیست. اما این کار غلط است.»
در مقابل جان کری تلاش کرد برای فرار از اتهام نقض قانون لوگان اقدام خود را این طور توجیه کند که در دیدارهایش با ظریف به صراحت از وی خواسته است که موضع جامعه جهانی درباره برنامه موشکی ایران و حمایتش از حزب‌الله را درک کند. به گزارش فاکس‌نیوز، کری در مصاحبه‌اش با رادیو سلم توضیح داد که در این دیدار‌ها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود «ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چکار خواهید کرد؟» کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه «نشست روزانه با دانا پرینو» که از شبکه فاکس‌نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند. این دیپلمات سابق امریکایی گفت: «فکر می‌کنم همه در جهان درباره منتظر ماندن تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ صحبت می‌کنند.» یکی از تحلیلگران امنیتی فاکس‌نیوز نیز با اشاره به نقض قانون لوگان از سوی مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ اظهار کرد، رسانه‌ها دیدار فلین با «دیپلماتی که کشورش در واشنگتن سفارت دارد» را یک «رسوایی» قلمداد کردند، اما وقتی کری «با نظامی که در فهرست ترور امریکا قرار دارد» دست به «دیپلماسی موازی» می‌زند، آن را «عادی» می‌دانند. تام کاتن، سناتور جمهوریخواه نیز از دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به حزب آنان برای «دورویی» و عدم واکنش درباره اظهارات کری انتقاد کرد و قانون لوگان را «قانونی احمقانه و بی‌تأثیر» دانست.
وعده نوامبری اروپا علیه تحریم‌ها
سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در تلاشند تا پیش از نوامبر آینده نهادی مالی مستقل تأسیس کنند که بدون امریکا بتوانند با ایران رابطه بازرگانی داشته باشند. به گزارش روز جمعه نشریه آلمانی اشپیگل به همین منظور «اولاف شولتس» و همتایان انگلیسی و فرانسوی وی در تلاش هستند شرکت‌های اروپایی را از عواقب ناشی از این تحریم‌ها در امان نگه دارند. آن‌ها می‌خواهند تا اول نوامبر یک مؤسسه مالی تأسیس کنند که تنها وظیفه آن دور زدن کانال‌های مالی معمول و پرداخت برای معاملات بازرگانی با تهران باشد. قرار است این مؤسسه جدید بانک نباشد بلکه در قالب حقوقی، مستقل فعالیت کند. چنین ایده‌ای که به ابتکار عمل فرانسه پیگیری می‌شود این مزیت را دارد که نیازمند سرمایه یا بودجه عمومی نیست. همچنین چنین تأسیساتی باید در اختیار تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. سه وزیر اروپایی چنین نهادی را به عنوان عاملی برای حفظ حاکمیت اتحادیه اروپا ارزیابی کرده‌اند. شولتس تاکنون چندین بار با همتایان اروپایی خود دیدار کرده است که یکی از این دیدار‌ها در اواسط جولای گذشته و در حاشیه نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ در بوینس‌آیرس بوده است. دولت ایتالیا هم ابراز تمایل کرده است که به همراه این سه‌کشور در تأسیس نهاد یاد شده همکاری کند. همچنین یکی از سخنگویان وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه با تأیید این خبر گفت: «آلمان و شرکای اروپایی‌اش در حال بررسی ایجاد ساختار پرداخت به ایران هستند که امکان رابطه بازرگانی با ایران را پس از اعمال تحریم‌ها فراهم می‌کند.»
هیلی: تمرکز ما بر مردم ایران است
نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل مدعی شد ایران از تحریم‌های ایالات متحده احساس ضعف می‌کند و این فشار‌ها ادامه خواهد یافت. او سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران را تضمین‌کننده امنیت ایالات متحده خوانده است. به گزارش دویچه‌وله، هیلی در گفت‌وگویی اختصاصی به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «آن‌ها [ایران]احساس ضعف می‌کنند و ما تا جایی به آن‌ها فشار می‌آوریم که به موضوع موشک‌های بالستیک خود بپردازند؛ آن‌ها باید به موضوع حمایت‌شان از تروریسم بپردازند.» به گفته نیکی هیلی، ایران «تأثیر دردناک» تحریم‌های گسترده‌ای را که با امضای دونالد ترامپ، از ماه آگوست دوباره برقرار شدند، حس می‌کند. او درباره دلایل خروج امریکا از برجام گفت: «نقش ایران در سوریه کاملاً مخرب است. دیدیم که تلاش کردند اسرائیل را تهدید کنند و در سراسر خاورمیانه جنگ‌های نیابتی به راه انداخته‌اند. همه این‌ها دلایلی هستند که سبب شدند ما از توافق با ایران خارج شویم. چون ما مبالغ بسیاری در اختیارشان می‌گذاشتیم که به این رفتار مخرب ادامه دهند. هیچ چیز شرایط ایران را بهبود نمی‌بخشد، مگر اینکه ایران خود را تغییر دهد.» نیکی هیلی در ادامه با اشاره به ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در مناطق مختلف ایران به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «تمرکز ما در حال حاضر بر مردم ایران است. آن‌ها اعتراض کردند، آن‌ها به زبان آمدند، آن‌ها گفتند که خواستار زندگی بهتری هستند...، اما در نهایت ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آن‌ها [جمهوری اسلامی]برنامه اتمی داشته باشند.» نیکی هیلی در واکنش به گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند جان کری، وزیر خارجه باراک اوباما، به کشور‌های دیگر گفته است منتظر پایان دولت دونالد ترامپ بمانند، بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در زمان اوباما و کری حمله کرد: «آن‌ها می‌توانند منتظر پایان دولت این رئیس‌جمهور بمانند، اما این رئیس‌جمهور کسی است که با در پیش گرفتن این سیاست امنیت ما را تضمین کرد، زیرا در غیر این صورت آن‌ها [جمهوری اسلامی ایران]در عرض تنها چند سال به همه پول‌های خود دسترسی پیدا می‌کردند و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای هم که [طبق برجام]در هر حال پایان می‌یابند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
عده ای که برجام را تحمیل کشور کردند میخواهند عنوان کنند که دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا متفاوت هستند و میشود با دموکرات ها مذاکره کرد
said
|
Switzerland
|
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
سلام. کسی نیست که نداند این کری چه فکر میکند وچه میخواهد
said
|
Switzerland
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
سلام. عزیزان خانم نیکی هیلی باید تمرکزش را بر موضوع دیگری بگذارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
وی تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.
این، همون رویکردی هست که دلیل خارج نشدن دموکرات ها از برجامه!
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
خنده دار است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار