کد خبر: 926726
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
وزیر صنعت و تجارت خبر داد
این روز‌ها تصمیمات متعددی به منظور حذف رانت از صنعت پتروشیمی و کوتاه کردن دست دلالان از بورس کالا اتخاذ می‌شود. هفته گذشته هیئت دولت تصمیم گرفت تا محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج و در بازار خرید و فروش شود، اما وزیر صنعت و تجارت روز گذشته اعلام کرد، از این هفته، در عرضه محصولات پتروشیمی، سقف رقابت آزاد خواهد شد.
این روز‌ها تصمیمات متعددی به منظور حذف رانت از صنعت پتروشیمی و کوتاه کردن دست دلالان از بورس کالا اتخاذ می‌شود. هفته گذشته هیئت دولت تصمیم گرفت تا محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج و در بازار خرید و فروش شود، اما وزیر صنعت و تجارت روز گذشته اعلام کرد، از این هفته، در عرضه محصولات پتروشیمی، سقف رقابت آزاد خواهد شد.
به گزارش «شاتا»، محمد شریعتمداری در سفر به استان گیلان با توجه به افزایش نرخ ارز و راهکار‌های مختلف برای دولت افزود: دولت دو راه در پیش دارد یا در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای معاملات کالایی و کنترل رانت و نظارت شدید بر بازار یا استفاده از نرخ ارز و سقف رقابت آزاد و هزینه در حوزه رفاهی و حمایتی که کشور در حال حرکت به سمت بازار غیر رانتی است و به تدریج روند‌ها اصلاح خواهد شد و از هفته آینده در عرضه محصولات پتروشیمی نیز سقف رقابت آزاد خواهد شد.
وزیر صمت با اشاره به سیاست صادراتی دولت گفت: صادرات بدون واردات ارز و صادرات کالا‌های اساسی که نرخ ارز رسمی به آن تعلق می‌گیرد، مورد حمایت دولت نیست و باید با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، تأمین مواد اولیه و تولید کشور را حمایت کرد.
وی به پیشرفت‌های صنعتی در کشوراشاره و اظهار کرد: در سال گذشته ۶ هزار واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید که گیلان سهم قابل‌توجهی از این تعداد داشت.
ترویج ناامیدی در جامعه ترفند بزرگ دشمن
شریعتمداری ترویج ناامیدی در جامعه را ترفند بزرگ دشمن دانست و افزود: در حالی‌که بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا از جمله امریکا می‌خواستند ایران را منزوی کنند، نتایج برجام و خروج یکطرفه امریکا در نهایت به انزوای امریکا منجر شد. وی فشار‌های ناشی از عهد شکنی امریکا را در برجام به گلوله‌ای برفی تشبیه کرد و گفت: با هشیاری و همکاری نباید اجازه دهیم این گلوله برف که ریشه سیاسی دارد به بهمن تبدیل شود، چون عرصه در اختیار ماست و باید کنترل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به دست گذاشتن دشمن روی صنایع اشتغالزای کشور اشاره کرد و افزود: خودروسازی، فولاد و پتروشیمی از جمله این صنایع هستند، چون اشتغال و درآمد صادراتی بالایی دارد و باید با وحدت و هماهنگی مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی افزود: فشار نقدینگی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد ۵۳ میلیون مراجعه با ۶ میلیون‌ای پی اختصاصی و یک میلیون و ۴۰۰ فرم تکمیل شده و آماده پرداخت وجود داشت که خود نشانه وجود نقدینگی بالاست. وی بر لزوم به روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید تأکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد، تصمیمی برای شرایط موقت بود و امروز دولت به دنبال این شرایط، تمهید لازم را انجام داد تا ارز رسمی به کالا‌های اساسی و ویژه و دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کند.
ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
وی همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد و گفت: هم اکنون این قضیه فشار زیادی به تولید‌کنندگان وارد کرده در صورتی‌که مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود. وی گفت: پیشنهاد می‌کنم برای کوتاه‌مدت حداقل مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه‌های تولید حذف شود و امیدوارم با همراهی مجلس در تسریع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تصمیمی که می‌توان در جلسه هماهنگی سران سه قوه گرفت در این حوزه به تولید کمک کرد. وی تصمیم دولت را برای آزاد کردن نرخ ارز واکنشی به سوداگری‌های احتمالی دانست و گفت: بسیاری از تقاضا‌هایی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت غیر واقعی بود و با توجه به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفتیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار