کد خبر: 926703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تأکید بر اینکه قیمت آب‌های بسته‌بندی و معدنی تقریباً به قیمت واقعی نزدیک است، اما قیمت آب در شبکه آب و خانگی بلاعوض است، گفت: سال آینده حتماً باید در قیمت آب تجدیدنظر شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تأکید بر اینکه قیمت آب‌های بسته‌بندی و معدنی تقریباً به قیمت واقعی نزدیک است، اما قیمت آب در شبکه آب و خانگی بلاعوض است، گفت: سال آینده حتماً باید در قیمت آب تجدیدنظر شود.

درحالی‌که ایران سال‌های متوالی با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند، قیمت این کالا نسبت به سایر کشور‌های جهان بسیار پایین و ناچیز است که همین مسئله نیز موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت آب شده است. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۹ اجرایی شد قرار بود که طی پنج سال به تدریج قیمت حامل‌های انرژی همچون آب افزایش پیدا کند و به قیمت‌های واقعی خود برسد و باید این کار تا سال ۱۳۹۴ اجرایی و قیمت‌ها به صورت غیریارانه‌ای و واقعی به مردم عرضه می‌شد که تا‌کنون این اتفاق رخ نداده است. در دولت دهم قیمت‌ها تثبیت شد و در دولت یازدهم نیز هرچند که قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کرد، اما از آنچه قانون پیش‌بینی کرده، بسیار کمتر بود و نتیجه همان شد که آب با قیمت تمام شده ۱۰۰۰ تومان به قیمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان عرضه شود؛ یعنی تنها ۵۰ درصد از هزینه‌ها تأمین می‌شود. این درحالیست که میزان افزایش هزینه آب بسیار کمتر از متوسط نرخ تورم این سال‌ها بوده است؛ یعنی آهنگ افزایش قیمت در سایر کالا‌ها و خدمات بسیار بالاتر از افزایش قیمت در آب بوده و این در شرایطی است که در کشور‌های دیگر قیمت آب اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست.

به طور مثال درحالی‌که قیمت هر متر مکعب آب شرب در ایران ۴۵۰ تومان تخمین زده می‌شود، در دانمارک مشترکان باید برای هر متر مکعب آب ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت کنند. همچنین در استرالیا قیمت هر متر مکعب آب ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان، در آلمان ۲۴ هزار تومان و در امریکا ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان است. بر این اساس اگر میانگین قیمت آب در این کشور‌های توسعه یافته را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، بالغ بر ۵۵ برابر گران‌تر از قیمت آب در ایران است و در قیاس با هزینه‌های دریافتی در ایران فاصله بسیار زیاد است.

از‌این‌رو به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران؛ این سازمان در نظر دارد سال آینده در قیمت واقعی آب تجدید‌نظر کند و قیمت‌ها را افزایش دهد. در این خصوص رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درگفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سؤال که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چه حمایتی از بخش آب و جلوگیری از افزایش مصرف خواهد داشت، گفت: یک برنامه میان‌مدت پنج ساله تا سال ۱۴۰۰ داریم که در آن برنامه چند بخش وجود دارد که اولین برنامه مربوط به تأمین آب استان تهران هم از مناطق سد‌های غرب و هم شرق است؛ چراکه حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد تأمین آب استان تهران از سد‌های پنج‌گانه است.

نعمت‌الله ترکی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان برنامه و بودجه در بحث اقتصاد آب قرار است ورود و از آن حمایت کند تا تعرفه‌های آب برای کاهش مصرف و مصرف بهینه آب اصلاح شود، گفت: قطعاً حمایت از بخش آب و قیمت آن باید در بودجه دولت دیده و در مجلس قانون شود؛ چراکه هیچ الزامی برای برخورد با اسراف آب وجود ندارد. از این‌رو، باید روی قیمت واقعی آب نیز این موضوع دیده شده و حمایت شود.

وی افزود: به هر حال قیمت آب‌های بسته‌بندی و معدنی تقریباً به قیمت واقعی نزدیک است، اما قیمت آب در شبکه آب و خانگی بلاعوض است و ۶ ریال برای هر لیتر در برابر ۲ هزار تومان آب بسته‌بندی بسیار ناچیز است، پس این موضوع در پیشنهادات ما لحاظ شده است که برای سال آینده حتماً در قیمت آب تجدیدنظر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تأکید بر اینکه برای آینده استان باید فکری کنیم، بیان کرد: باید بدانیم منابع آبی که در استان وجود دارد، چقدر است و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم. همه دستگاه‌ها از ما در حوزه آب طلبکار هستند، اما باید بدانیم ظرفیت آب استان تهران همین ۵ میلیارد مترمکعب آبی است که در خوشبینانه‌ترین حالت در سد‌های استان تهران قرار دارد و باید این آب مدیریت شود.

نعمت‌الله ترکی بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به استان تهران اضافه شده‌اند؛ یعنی سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به استان تهران افزوده شده‌اند. اگر از ۳۰ سال قبل سند آمایشی داشتیم شاید امروز این مشکلات کمتر بود و این بلایی که بر سرمان آمده ایجاد نمی‌شد، اما باید بدانیم که اگر الان سند آمایشی نداشته باشیم در ۱۰ سال آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه پنج سد در استان تهران وجود دارد، خاطر نشان کرد: بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه امسال باعث شد منابع آبی در این پنج سد ایجاد شود و اکنون می‌توانیم نفس بکشیم، اما قرار نیست در سال بعد هم این موضوع تکرار شود. گاهی اوقات خدا تلنگر به ما می‌زند و به ما می‌گوید حواستان جمع باشد، ممکن است در سال ۹۸ چنین بارش‌هایی نداشته باشیم.

آبرسانی از سد طالقان و کرج
نعمت‌الله ترکی افزود: در حال پیگیری چندین پروژه اثرگذار هستیم که آبرسانی از سد طالقان به تهران و سدکرج به تهران است که مربوط به شهرستان‌های غرب استان تهران و جنوب غرب تهران را پوشش می‌دهد.
ترکی تأکید کرد: سال گذشته حدود ۳۴۰ میلیارد تومان از منابع عمومی دولت برای تصفیه‌خانه‌های ششم در منطقه غرب هزینه کردیم و امسال در برنامه ما این است که تا پایان سال ۹۸ مدول دوم تصفیه‌خانه ششم را با تأمین اعتبار بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به پایان برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در منطقه شرق تهران با توجه به افزایش استقرار جمعیتی برنامه‌هایی برای تأمین آب از سد لار و سد ماملو در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۵۰ درصدی دارند؛ بنابراین امید است تا پایان برنامه ششم توسعه مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم نیز راه‌اندازی شود تا آبرسانی به شهرستان‌های شرقی و جنوب شرقی از آن دو منبع میسر شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
ای بابا.. تجدید نظر چی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار