کد خبر: 926649
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
از ابتدای امسال، بانک مرکزی به عنوان مدعی اصلی محاسبه آمار رشد اقتصادی، اعلام آمار این حوزه را متوقف کرده و تاکنون که نیمه اول سال رو به اتمام است، هنوز هیچ نرخی اعلام نشده است.
جوان آنلاین:‌ بیست و چهارم خردادماه امسال بود که برای آخرین بار، بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی کشور را اعلام کرد، البته نه برای سال ۹۷، بلکه آمار تجمیعی رشد اقتصادی در سال ۹۶ بود که به عنوان یک خبر در خروجی بانک مرکزی قرار گرفت. بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰، در سال ۱۳۹۶ به ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که آنگونه که سیاستگذار پولی و بانکی کشور اعلام کرده بود، نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۵ حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است.

محاسبات بانک مرکزی نشان می‌داد که رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در سال ۹۶ معادل ۴.۶ درصد بوده است؛ این در حالی است که با احتساب نفت، این رشد اقتصادی ۳.۷ درصد برآورد شده بود. دولت آن روزها اعلام کرده بود که رشد اقتصادی بدون نفت بسیار بالاتر از رشد اقتصادی با نفت است و بنابراین اثرگذاری این رشد در اقتصاد ایران می‌تواند شرایط بهتری را برای اقتصاد رقم زند.

حال اما نیمه اول سال رو به پایان است و کمتر از یک هفته به اتمام آن باقی مانده است؛ اما هنوز آمار رشد اقتصادی فصل بهار از سوی بانک مرکزی، آن هم مرجعی که دعواهای بسیاری بر سر مرجعیت اعلام آمار با مرکز آمار ایران داشت، اعلام نشده است. این در حالی است که با اوضاع و احوال کنونی اقتصاد ایران به نظر نمی‌رسد که آمار رشد اقتصادی چندان چشمگیر باشد؛ بنابراین بانک مرکزی نیز در شرایط کنونی ترجیح داده تا سکوت اختیار کرده و در آشفته بازار ارزی، صحبتی از اعلام آمار رشد اقتصادی به میان نیاورد.

در این میان، یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: معاونت اقتصادی بانک مرکزی آمار مرتبط با رشد اقتصادی بخش‌های مختلف اقتصادی را تهیه کرده است، ولی به دلیل اینکه وضعیت مناسبی که بر اعداد و ارقام رشد اقتصادی در کشور به خصوص در شرایط کنونی که قیمت ارز، مشکلاتی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی ارایه کرده است، حاکم نیست، از اعلام آن امتناع می‌کند.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود: آمار اقتصادی به عنوان یکی از نیازهای اصلی و مورد نیاز برای تدوین نقشه راه و اطلاع تحلیلگران و صاحب‌نظران از وضعیت اقتصادی کشور، یکی از ضروریات به شمار می‌رود و بر این اساس، بانک مرکزی حتی اگر این اعداد و ارقام منفی هستند، نباید سیاسی‌کاری کرده و از انتشار آمار رشد اقتصادی امتناع کند.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، حتی اگر چالشی در رابطه با تدوین و گردآوری آمار مرتبط با رشد اقتصاد و نیز رشد بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، معاونت اقتصادی بانک مرکزی باید به صراحت و شفافیت دلایل آن را اعلام کرده و برنامه‌ زمان‌بندی را برای اعلام رشد اقتصادی ارایه دهد؛ نه اینکه بدون هیچ دلیلی و در سکوت کامل خبری، از اعلام آمار مرتبط با رشد اقتصادی امتناع کند.

البته عدم حرکت بر مبنای تقویم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای اعلام آمار اقتصادی از جمله رشد اقتصادی سال گذشته هم مسبوق به سابقه بوده است و بنابراین اکنون انتظار می‌رود  عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی، در این رابطه اهتمام لازم را داشته باشد. هر چه باشد بانک مرکزی همواره داعیه‌دار مرجعیت در زمینه اعلام آمار اقتصادی بوده است و همواره حرکت موازی مرکز آمار ایران در این رابطه را مورد انتقاد قرار داده است.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
با سلام . تجارب علمی و اقتصاد می گوید .دوعامل باعث وابستگی اقتصاد کشوری به ارز خارجی مخصوصا دلار می شود 1=اگر واردات کشوری خیلی بیشتر از صادرات باشد و 2= معافیت های زیاد مالیاتی .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار