کد خبر: 926563
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
محمدرضا سنگری مطرح کرد
نویسنده کتاب «آیینه‌داران آفتاب» می‌گوید: «ضرورت دارد ماجرای عاشورا را برای جهان امروز مطرح کنیم. این آموزه‌ها باید برای انسان قرن بیستم مطرح شود تا راه سعادت و نجات او را از میان انبوه وقایع و ابزار‌های سرگرم‌کننده و اغفال‌کننده مشخص کند.»
مرتضی ذاکر
نویسنده کتاب «آیینه‌داران آفتاب» می‌گوید: «ضرورت دارد ماجرای عاشورا را برای جهان امروز مطرح کنیم. این آموزه‌ها باید برای انسان قرن بیستم مطرح شود تا راه سعادت و نجات او را از میان انبوه وقایع و ابزار‌های سرگرم‌کننده و اغفال‌کننده مشخص کند.»
دکتر محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه و نویسنده کتاب ارزشمند «آیینه‌داران آفتاب» ابعاد گوناگونی از واقعه کربلا را در این کتاب بررسی کرده است. وی در مورد علل اصلی تحریف عاشورا در طول زمان می‌گوید: صورت و موضوع مسئله در عاشورا کاملاً مشخص است، یعنی امام حسین علیه‌السلام و یاران آن حضرت در جنگی که در حدود هشت سال طول کشید، به شهادت رسیدند. شاید هیچ موضوعی در تاریخ اسلام به‌اندازه عاشورا ریزبینانه و دقیق و جزئی گزارش نشده باشد. اطلاعات مستندی که در دست داریم، فرصت مغتنمی برای پژوهشگران است تا در حوزه‌های گوناگون شعر، داستان، نگارش مقتل، نثر ادبی، تهیه آثار سینمایی و... به بیان معارف و رویداد‌های عاشورا بپردازند. سنگری با تأکید بر اینکه فیلم، شعر و داستان الزاماً تاریخ نیستند، خاطر نشان می‌کند:، اما کسی که درباره رویداد‌های تاریخی به خصوص وقایع عاشورا به نوشتن شعر و داستان یا فیلمنامه اقدام می‌کند، نمی‌تواند تاریخ کربلا را مطالعه نکند. مطالعه دقیق تاریخی باید انجام شود. به خصوص اگر نویسنده و پژوهشگر تاریخ عاشورا به دنبال طرح اندیشه بوده و قصد داشته باشد پیام‌های روشنی و آموزه‌ای ارائه دهد، باید خط پررنگی زیر جدی‌ترین مسائل کشیده شود تا خودش را در جایی نشان دهد، یعنی سمت و سوی داستان و فیلمنامه و شعر به طوری باشد که العاقبه للمتقین کاملاً بارز بوده و حین فراز و فرودها، مشخص شود که حق کجا و باطل کجاست. این پژوهشگر عاشورا می‌گوید: کربلا قصه‌ای نیست که به تاریخ پیوسته و تمام شده باشد. حادثه‌ها در تاریخ هر اندازه از نقطه ولادت خود فاصله می‌گیرند کمرنگ‌تر می‌شود و سهم‌شان در گزارش‌های تاریخی به مرور زمان، کم و کمتر می‌شود، اما عجیب آن است که یک حادثه در تاریخ وجود دارد که هرچه از مبدأ خود فاصله می‌گیرد، درخشان‌تر و روشن‌تر می‌شود، گره‌خوردگی آن با انسان، جامعه و جهان بیشتر می‌شود و آن واقعه عاشوراست. دکتر سنگری با اشاره به اینکه لازم است عاشورا را برای جهان امروز مطرح کنیم، می‌افزاید: عاشورا پیام‌های روشنی برای انسان در جهان امروز دارد، منفک از اینکه ما به یک اعتقاد، دین و مذهب خاصی تکیه کنیم. این آموزه‌ها باید برای انسان قرن بیستم مطرح شود تا راه سعادت و نجات او را از میان انبوه وقایع و ابزار‌های سرگرم‌کننده و اغفال‌کننده مشخص کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار