کد خبر: 926445
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
فرسودگی، کوچکی در کنار استاندارد نبودن وسایل سرمایشی وگرمایشی ازجملهمشکلاتی است که بسیاری از مدارس استان‌های مختلف کشور از آن رنج می‌برند موضی که با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس به شدت می‌طلبد تا رفع شوند.

محمدرضا سوري

فرسودگي ،كوچكي در كنار استاندارد نبودن  وسايل سرمايشي وگرمايشي ازجملهمشكلاتي است كه بسياري از مدارس استانهاي مختلف كشور از آن رنج مي برند موضي كه با توجه به نزديك شدن به بازگشايي مدارس به شدت مي طلبد تا رفع شوند.

موضوعي كه سبب شد تا  مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه 110 ساختمان آموزشی در کردستان تخریبی است، اعلام كند: «برخی از این ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود، اما تعدادی از آنها به ناچار استفاده می شوند در حالی که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. »

*****

مهرماه سال گذشته بود كه مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به مدارس تخریبی استان اعلام كرد: «30 درصد مدارس استان کردستان غیراستاندارد بوده   و 20 درصد نيز نیاز به مقاوم سازی دارند لذا اين مهم مي طلبد تا در زمينه رفع آن اقدام اساسي شود.»

رشید قربانی افزود:« یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش استان را نامتوازن بودن نیروی انسانی است به طوري كه در شهرستان سنندج 100 نفر نیروی مازاد خانم داریم و در بانه 200 نفر نیرو کم داریم چراکه استخدام‌های آموزش و پرورش در سال‌های گذشته از روی برنامه نبوده است و این امر باعث کاهش کمی و کیفی فعالیت آموزش و پرورش می‌شود.»

اين درحالي است كه در سال 1400، شش هزار نفر بازنشسته می‌شود، اين موضوع به شدت آموزش پرورش كردستان را با کمبود کادر جدی به ویژه در بخش خدمات مواجه مي كند.

لذا با توجه به وجود 500 نفر نیروی قراردادی در سطح آموزش و پرورش کردستان اين مهم مي طلبد تابا انجام  برنامه‌ریزی ها اين نيروها  به صورت پیمانی جذب شوند.

تحصيل در كانكس

با وجود اينكه بارها مسئولان آموزش وپرورش قولهايي در زمينه حذف مدارس كانكسي  در استانهاي مختلف دادند ، اما بررسيها نشان مي دهد كه دراين خصوص اقدام جدي انجام نگرفته است كه به عنوان مثال مي توان ازتحصيل دانش آموزان برخي از مناطق كردستان  در40 مدرسه كانكسي اشاره كرد.

اين درحالي است بر اساس گزارش ها ،كردستان به‌عنوان یکی از استان‌های محروم کشور، 30 درصد از فضاهای آموزشی این استان، استاندارد و ایمنی لازم را ندارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد به طوري كه  دانش‌آموزان برخی از روستاهای این منطقه همچنان در داخل "کانکس" درس می‌خوانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با تایید تحصیل دانش‌آموزان استان در داخل "کانکس" مي گويد:« دانش‌آموزان 40 مدرسه کردستان در "کانکس" درس می‌خوانند اما قرار بر این است که در آن روستاها فضای آموزشی احداث شود.»

رشید قربانی با اشاره به اينكه در برخی از کانکس‌ها، تعداد دانش‌آموزان دو نفر و چهار نفر هستند وا كافي نبودن فضاهای آموزشی در سطح استان، مي افزايد:« 10 درصد از مدارس کردستان دو شیفته هستند و عمده این مدارس، بیشتر در شهرستان‌های مریوان، بانه و ناحیه یک سنندج است.»

اين درحالي است كه با توجه به کسب رتبه اول در المپیاد نانو در سال 96، کسب 4 رتبه برتر در جشنواره خوارزمی، کسب رتبه 10 علمی کنکور، کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور سراسری، کسب رتبه سوم کشوری در شورای دانش‌آموزی و کسب رتبه سوم حوزه پژوهش و تحقیق مي طلبد تا براي حل مشكلات آموزشي به فكر چاره جويي بود.

110 مدرسه تخريبي

عمر طولاني در كنار بي توجهي به نوسازي مدارس در كردستان موجب شده تا درحال حاضر 110 مدرسه دراين استان نياز به تخريب ونوسازي داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با تاييد اين موضوع مي گويد:« آموزش و پرورش کردستان 2 هزار و 750 ساختمان در اختیار دارد که 112 مورد از آنها اداری و بقیه فضای آموزشی، تربیتی و ورزشی است واز این تعداد 900 مورد به تعمیر اساسی و مقاوم سازی ساختمان نیاز دارد و 800 واحد هم از استانداردهای مورد تایید نظام مهندسی برخوردار نیست .»

اين اظهارات درحالي است كه بررسي ها نشان مي دهد، در حال حاضر 110 ساختمان آموزشی تخریبی و در وضعیت بدی هستند که برخی از آنها بلااستفاده مانده اما تعدادی هم به ناچار، مورد استفاده آموزش و پرورش قرار گرفته است.

قربانی با اشاره به اینکه مدارس روستاهای استان مشکلی ندارند و عمده مشکلات مربوط به حاشیه شهرهاست، مي افزايد:« برای تکمیل 150 فضای آموزشی در دست احداث، بر اساس قیمت های امروز 136 میلیارد تومان نیاز است. »

اين اظهارات درحالي است كه براي ساخت  150 مدرسه دیگر در استان لازم است که به طور میانگین 155 میلیارد تومان هزينه شود.

با اين وجود، در حال حاضر 155 فضای آموزشی درسطح استان توسط خیرین و با اعتبارات ملی و استانی توسط سازمان نوسازی مدارس در دست احداث است که مقرر شده تا اوایل مهر 97، 45 فضا تحویل داده شود.

وضعيت نامناسب مدارس در كردستان سبب شد تا استاندار اين استان اعلام كند:« هر گونه مشکلی در فضاهای آموزشی، تهدیدی برای خانواده‌هاست و تحصیل دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. »

بهمن مرادنیا با اشاره به اينكه  وضعیت فضای آموزشی استان نامناسب است و حل این مشکل، نیازمند کار جهادی و جهشی است از مدیرکل آموزش و پرورش، نمایندگان استان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خواست تا جذب اعتبارات جهشی را در دستور کار خود قرار دهند و این مهم را از طریق حوزه‌های کاری خو به جد پیگیری کنند و برای جذب اعتبار و نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی استان تلاش مضاعف داشته باشند.

مدارس قدیمی در انتظار بودجه استانداردسازی

از آنجا كه امكان نوسازي در برخي از مدارس وجود ندارد لذا اين مهم سبب شده تااستاندارد سازي مكانهاي آموزشي در دستور كار قرار بگيرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس دراين خصوص مي گويد:« مدارس نوساز کاملا به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز است، اما برخی مدارس قدیمی هنوز در این زمینه مشکل دارند. »

داریوش ورناصری مي افزايد:« طبیعی است که بیشترین حجم تحویل کلاس های درس و پروژه های آموزشی و پرورشی مربوط به ابتدای سال تحصیلی می شود و ما هم در مهرماه تعداد قابل توجهی فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی را به مناطق مختلف در سراسر کشور تحویل می دهیم که همه آنها مجهز هستند.»

وي ادامه مي دهد:« مدارس نوسازی که تحویل مناطق می دهیم کاملا مجهز هستند. هم از نظر امکانات اداری و کلاسی و هم از نظر وسایل گرمایشی و سرمایشی. می ماند تعدادی از مدارسی که دایر هستند و ممکن است سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها استاندارد نباشد. »

معاونت فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس متناسب با اعتبارات ملی و استانی نسبت به تجهیز این مدارس اقدام كرده  و استانداردسازی سیستم حرارتی مدارس را یکی از اولویت ها خود قرار داده اند، اما حجم بودجه جوابگوی این میزان نیاز نیست برای همین بخش هایی ازاین استانداردسازی هنوز باقی مانده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس با اشاره به  ساماندهی سرویس های بهداشتی مدارس نیز مي گويد: «در این بخش هم مدارس نوساز ما کاملا از این مشکل مرتفع هستند اما در مدارس دایر و قدیمی از محل اعتبارات تعمیرات جزئی بخشی از این ساماندهی را انجام می دهیم و بخشی را نیز خود مناطق آموزش و پرورش ورود می کنند تا مشکلات را حل کنند.»

 به گفته ورناصری تا جایی که مقدور باشد در این زمینه ورود می کنیم اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود داردو امیدواریم یک روزی اعتبارات ما مناسب نیازمان باشد و خیرین هم ورود بیشتری به این موضوعات داشته باشند.

استاندارد فضای آموزشی ۸.۴ مترمربع به ازای هر دانش آموز

ازآنجا كه  میانگین سرانه دانش آموزی ۵.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز در کشور است در حالی که استاندارد واقعی باید ۸.۴ مترمربع باشد، در واقع به ازای هر دانش آموز سه متر مربع کمبود وجود دارد که اگر این سه متر را در جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان ضرب کنیم و برای هر متر مربع هزینه ۱ میلیون و نیم را در نظر بگیریم خواهيم ديد چه عدد بزرگی بدست مي آيد که آن عدد نیاز واقعی است که طبیعتا تامین آن از عهده دولت و خیرین در فاصله زمانی کوتاه بر نمی آید.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس دراين خصوص مي گويد: «نکته بدتر این است که در برخی استان ها استاندارد از ۵.۲ هم پایین تر است و طبیعی است رسیدن به استاندارد ۸.۲ در است استان ها بسیار کار پر هزینه اما ضروری است.»

ورناصری سرانه فضای آموزشی پایتخت را نزدیک به ۴.۹۲ ذکر كرده ومي افزايد: :در پایتخت به رغم اینکه برخی تصور می کنند سرانه آموزشی خوب است اما از سرانه کشور پایین تر است. تراکم دانش آموزی در پایتخت زیاد است و شهرهای اقماری اطراف هم هر روز متراکم تر می شود. همه اینها دست به دست هم داده تا سرانه پایتخت کاهش پیدا کند. البته در اکثر کلان شهرها این مشکل وجود دارد.  

وي  با بیان اینکه با دقت جانمایی فضاهای آموزشی صورت می گیرد، ادامه مي دهد:« در ساخت مدارسی که در شهرهای رخ می دهد حتما با دقت زیاد جانمایی صورت می گیرد و هیچ سرانه آموزشی اضافه ای وجود ندارد. در برخی مناطق روستایی اما ممکن است این اتفاق رخ بدهد که به خصوص نقاطی که عشایری هستند و مردم مهاجرت می کنند و یا تعداد دانش آموزان کم است، برخی مدارسی که ساخته شده دیگر دانش آموز نداشته باشد یا تعدادش محدود شود. البته این موارد به ندرت در کشور وجود دارد.»

۲۵ درصد مدارس کشور ناایمن‌ هستند

با وجود اينكه طي سالهاي اخير خيران مدرسه ساز در كنار دولت سعي كردند تا مدارس ناايمن را تخريب ونوسازي كنند ، اما آمارها آ موزش وپرورش نشان مي دهد درحال حاضر حدود ۲۵ درصد مدارس کشور ناایمن و نیازمند تخریب و بازسازی مجدد هستند.

وزير موزش وپرورش با تاييد اين موضوع مي گويد:« در سال جاری بیش از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در قالب  ۱۶۰ هزار مدرسه و  ۶۰۰ هزار کلاس درس تحصیل را آغاز خواهند کرد.»

سیدمحمد بطحایی با اشاره به  افتتاح ۸۰۰۰ کلاس درس جدید در مهر ماه امسال در کشور مي افزايد:« بالغ بر ۲۰۰۰ کلاس درس دیگر هم تا پایان سال افتتاح می‌شوند.۵۰درصد این مدارس توسط خیرین ساخته شده است و در اختیار جامعه آموزشی قرار خواهد گرفت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار