کد خبر: 926439
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
دکتر وحید شقاقی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی گفت: امروز داشتم آخرین گزارش را درمورد اینکه آقای کمیجانی جایی گفته بود که ۹۴ هزار میلیارد تومن سپرده در اختیار ۶ موسسه غیرمجاز است  را می‌خواندم. الان همین جای سوال دارد. چطور است که من اگر یک مغازه بدون مجوز باز کنم، یک شبه می‌بندند. ولی اینجا ۶ تا موسسه غیر مجاز شکل گرفته و ۹۴ هزار میلیارد تومان سپرده مردم هم دستشان است!
جوان آنلاین: دکتر وحید شقاقی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در بخشی از گفتگوی امروز خود با روزنامه رسالت گفته: «۹۹ درصد کتاب‌هایی که در دانشگاه‌های ما در حوزه اقتصاد تدریس می‌شود، وارداتی است. ما در حوزه اقتصاد خومان نتوانستیم تا به حال هیچ دکترینی را تولید کنیم با وجود این همه دکتری که در این حوزه داریم. اتفاقا نهاد‌های ما هم همان نهاد‌های نئو لیبرالیستی است، مثلا ما در کشورمان بازار سرمایه داریم، بانک داریم، بیمه داریم و.... اصلا سوال این جا است که الان بلند‌ترین ساختمان‌ها در شهر‌ها متعلق به کجاست؟ زمانی معماری کشور ما یک معماری مبتنی بر مساجد بوده. اگر به بنا‌های ۵۰ الی ۶۰ سال پیش نگاه کنیم بلند‌ترین ساختمان‌های شهر‌ها مساجد بودند. ولی امروز در شهر‌ها بلند‌ترین و با شکوه‌ترین ساختمان‌ها ساختمان‌های متعلق به بیمه‌ها و بانک‌ها هستند.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه گفته: «اصل مشکل ما این است که اقتصاد ما یک اقتصاد وارداتی است، با همان ابزارها، با همان نهاد‌ها و با همان سبک زندگی، این باعث میشود که تازه ما یک درجه مشکلاتمان از آن‌ها بیشتر شود، چون ما کپی کردیم و همیشه نسخه اصلی از کپی آن بهتر است.»

این اقتصاددان به قدرت بانک‌ها اشاره کرده و گفته: «بانک‌ها اصلا امان نمی‌دهند! شما می‌دانید چقدر ثروت در یک جا متمرکز شده؟ آن بانک آنقدر قدرتمند شده که دیگر بانک مرکزی را تحویل نمی‌گیرد. امروز داشتم آخرین گزارش را درمورد اینکه آقای کمیجانی جایی گفته بود که ۹۴ هزار میلیارد تومن سپرده در اختیار ۶ موسسه غیرمجاز است  را می‌خواندم. الان همین جای سوال دارد. چطور است که من اگر یک مغازه بدون مجوز باز کنم، یک شبه می‌بندند. ولی اینجا ۶ تا موسسه غیر مجاز شکل گرفته و ۹۴ هزار میلیارد تومان سپرده مردم هم دستشان است! جای تعجب دارد. یعنی یک فساد علنی! و یکی از مشکلات همین است؛ اینکه چرا ما رئیس بانک مرکزی را از همین مدیران گذاشتیم؟ مدیر بانک مرکزی، یک مدیر بانکی است. ایشان که خودشان ۱۰ سال ۲۰ سال در حوزه بانکی بوده‌اند باید بیایند پاسخ بدهند. ما بالای سر همان سیستم بانکی‌ای که مشکل دارد کسی را می‌گذاریم که از خود بانک است. یعنی خودش از دل همان است دیگر! این بازی خوبی نیست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار