کد خبر: 926394
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
تحولات اخیر در بخش مسکن نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته موجب کاهش قدرت و رکود معاملات در شهریور ماه شد و این امر باعث شده متقاضیان خرید مسکن در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند.
جوان آنلاین: گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در مردادماه نشان می‌دهد که در ادامه روند رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، این نرخ در مردادماه به بالاترین میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده و رشد ۶۲ درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.

اگر چه نایب رئیس اتحادیه املاک معتقد است که نباید مسکن را با نرخ ارز و سکه مقایسه کرد و نباید هر روز منتظر افزایش قیمت آن بود، اما بر اساس تجربیات قبلی هر زمان که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته قیمت مسکن نیز رو به رشد بوده است.

بانک مرکزی در گزارش تحولات خود از بازار مسکن در مرداد ماه که حاکی از کاهش معاملات مسکن بود آورده است این گونه از سوی متقاضیان مسکن استنباط شد که ادامه رکود شاید منجر به کاهش قیمت مسکن شود.

موضوعی که از سوی فروشندگان و سازندگان مسکن رد می‌شود.

*سازندگان: قیمت تمام شده مسکن با رشد نرخ ارز بالا رفته است‌

سازندگان و فروشندگان مسکن بر این باور هستند که قیمت تمام شده مسکن با رشد نرخ ارز هر روز افزایش می‌یابد و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نهایی مسکن کاهش یابد.

از سوی دیگر روند رکودی در بخش مسکن که یک ماه است آغاز شده اگر ادامه یابد هر چند می‌تواند از رشد قیمت مسکن جلوگیری کند و تا حدودی به نفع متقاضیان باشد، اما این رکود می‌تواند موجب کاهش اشتغال در این بخش که اشتغالزاترین بخش اقتصادی است شود.

* دو ماه آینده بهترین زمان خرید مسکن است

برخی از مشاوران املاک نیز می‌گویند این روز‌ها فروشنده مسکن به ندرت پیدا می‌شود و اغلب فروشندگان منتظر هستند که ببینند وضعیت بازار مسکن چه خواهد شد.

این مشاوران املاک می‌گویند به دلیل آغاز ماه محرم روند رکود بازار مسکن تشدید خواهد شد بنابراین احتمال اینکه برخی فروشندگان از قیمت‌های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند وجود دارد بنابراین اگر متقاضیان مسکن قصد خرید مسکن دارند این دو ماه بهترین زمان برای خرید مسکن است.

طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه سال ۱۳۹۷ به ۱۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۲ و ۳۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اما نکته جالب این گزارش نیز این است که در مرداد ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۴ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۶۲.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۳.۳ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۷ و ۸.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ معادل ۸۱.۸ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۲۵.۳ درصد تعلق دارد.

بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی نیز معادل ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. این ارقام نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۹.۳ و ۳۷.۴ درصد افزایش داشته است.

به هر حال برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که رشدی که در قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال جاری رخ داد حباب بوده است و به همین دلیل است که معاملات مسکن ۳۰ درصد تنزل پیدا کرده است. پس افت قیمت‌ها در آینده نزدیک نباید دور از ذهن باشد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار