کد خبر: 926368
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
رئیس شورای شعر موسیقی ارشاد می‌گوید استعفای بهمنی را از رسانه‌ها شنیده است
سه روز پیش محمدعلی بهمنی از ریاست شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد استعفا و دلیل آن را این مسئله اعلام کرد که دوست ندارد ترانه‌های ضعیفی که مجوز می‌گیرند به نام او تمام شود.
فرزین ماندگار
سه روز پیش محمدعلی بهمنی از ریاست شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد استعفا و دلیل آن را این مسئله اعلام کرد که دوست ندارد ترانه‌های ضعیفی که مجوز می‌گیرند به نام او تمام شود.
استعفای محمدعلی بهمنی از ریاست شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد تنها دو روز پس از انتشار آلبوم جنجالی چاوشی صورت گرفت و همین فاصله کوتاه باعث شد خیلی‌ها این دو موضوع را با یکدیگر بی‌ربط ندانند. جدا از ماجرای جنجالی مجوز نگرفتن دو ترانه چاوشی و انتشار اینترنتی آن در همان روز همزمان با انتشار آلبوم ابراهیم، استعفای بهمنی نشان داد موضوع اختلافات این مدیر عرصه موسیقی با خواننده‌ها و ترانه‌های ارائه شده به این دفتر جدی‌تر از آن چیزی است که پیش از این به نظر می‌رسید.
اما استعفای بهمنی که به واسطه متن منتشره از سوی وی در فضای مجازی رسانه‌ای شد پایان کار نبود چراکه روز گذشته مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد خبر استعفای بهمنی را از رسانه‌ها شنیده و هنوز در این باره با او صحبت نکرده است.
علی ترابی در خصوص استعفای بهمنی به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «هنوز اتفاقی نیفتاده است و من استعفایی از بهمنی ندیده‌ام. با ایشان در این باره صحبت نکرده‌ام و خبر‌ها را در فضای مجازی دیده‌ام، در روز‌های آینده باید با ایشان صحبت کنم.»
ذائقه‌هایی که پایین آمده
رئیس دفتر موسیقی در خصوص علت استعفای محمدعلی بهمنی مبنی بر بی‌توجهی به کیفیت فنی اشعار در صدور مجوز‌ها اینگونه اظهار نظر می‌کند: «این موضوع مربوط به یک شخص و یک دوره نیست. فرآیندی است که از قبل بوده و حالا در این نقطه قرار گرفته‌ایم که اشعار ضعیف فراوانی برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی ارسال می‌شود. خیلی از دستگاه‌ها مقصر هستند که ذائقه‌ها به این سطح رسیده است و ترانه‌ها به لحاظ فنی ضعیف هستند. موضوع کیفیت اشعار بحثی فراتر از وزارت ارشاد است. باید دید سازمان‌هایی که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، چه ذائقه‌ای را پرورش دادند که ترانه‌هایی که خیلی قابل افتخار نیستند، بیشترین تقاضا را دارند و خواننده‌های این اشعار بیشترین طرفداران را در میان جوانان دارند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «این مشکل بزرگی در موسیقی ماست. قاعدتاً استاد بهمنی که از بهترین شاعران کشورمان است، اگر بخواهند به لحاظ فنی خیلی جدی درباره این ترانه‌ها نظر بدهند، بخش عمده‌ای از این کار‌ها تأیید نمی‌شود. اگر بسیاری از اشعار تأیید نشود با تفاسیر دیگری مواجه می‌شویم که مثلاً جلوی خوانندگان گرفته شده و به ذائقه بسیاری از جوانان توجه نمی‌شود، از این رو دفتر موسیقی در شرایط سختی است. محمدعلی بهمنی بیشتر از ما زیر فشار است و شرایط او برایم قابل درک است.»
مدیر دفتر موسیقی در خصوص دو قطعه بدون مجوز در آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی هم اینطور اظهار نظر کرده است: «ما درباره چیزی که مجوز دادیم مقاومت کردیم. آلبومی که ما مجوزش را دادیم در فرمتی مجاز منتشر شد و آلبوم شش قطعه‌ای بوده است. ممکن است خارج از آن آلبوم، ۱۰ قطعه دیگر هم که مجوز نداشته باشد، کنارش منتشر شود. اگر قرار باشد برخوردی شود و محسن چاوشی برای انتشار قطعه غیرمجاز بازخواست شود از طرف دفتر موسیقی نخواهد بود.»
دلیل استعفایم اشعار چاوشی نبود
اگر ماجرای استعفای محمدعلی بهمنی از دفتر موسیقی ارشاد را با آخرین آلبوم «ابراهیم» مربوط بدانیم باید این شاعر توانا را قربانی آلبوم ابراهیم قلمداد کنیم، اما بهمنی روی این گمانه زنی‌ها خط بطلان می‌کشد. او در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تأکید می‌کند که این استعفا ارتباطی با موضوع مجوز آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی ندارد و من هیچ دخالتی در کار چاوشی برای این آلبوم نداشتم. متأسفانه انتشار آلبوم چاوشی ۹ ماه به تأخیر افتاد. با وجود اینکه اصلاحیه‌هایی به اشعارش وارد شده، اما اثر بسیار با ارزشی است، البته چند سال پیش به یک اثر این خواننده پاپ ایراد گرفتم آن هم به این دلیل که آن شعر در شأن چاوشی و حسین صفا شاعر اشعارش نبود. به هر حال استعفای من برای مجوز اشعار آلبوم اخیر محسن چاوشی نبوده است.
بهمنی در خصوص علت استعفایش عنوان می‌کند: «موضوع استعفایم مربوط به خود دفتر شعر و فعالیت‌هایی است که در آن صورت می‌گیرد. نباید دفتر موسیقی زیر بار این ترانه‌های ضعیف برود. ما تذکر دادیم، اما دوستان حرف‌های ما را نپذیرفتند. من هم گفتم چرا مجوز به این اشعار ضعیف به اسم ما تمام شود.» حالا باید منتظر ماند و دید استعفای بهمنی که از شاعران و ترانه‌سرایان کاربلد و توانای کشور است پذیرفته خواهد شد یا اینکه قرار است طرحی نو برای قوت بیشتر ترانه‌ها درانداخته شود و دغدغه‌های استاد بهمنی فصل نوینی را در شورای شعر دفتر موسیقی باز کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار