کد خبر: 926347
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان خواستار تدوين و اجراي برنامه‌هاي "همدان2018" توسط مردم شد
حالا تمام نگاه ها به همدان دوخته شده است. جايي که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی لقب گرفته و دو رویداد گردشگری را در قالب «همدان 2018 » در پیش دارد . اما از نام گذاري تا عملي شدن شعارها فاصله بسيار است و اما می‌طلبد به دنبال رویدادی پایدار باشیم و همدان را به عنوان مقصد گردشگری به همگان بشناسانیم...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

حالا تمام نگاه ها به همدان دوخته شده است. جايي که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی لقب گرفته و دو رویداد گردشگری را در قالب «همدان 2018 » در پیش دارد . اما از نام گذاري تا عملي شدن شعارها فاصله بسيار است و اما می‌طلبد به دنبال رویدادی پایدار باشیم و همدان را به عنوان مقصد گردشگری به همگان بشناسانیم. بی‌شک توسعه گردشگری درآمد زیادی را به دنبال دارد و  می‌تواند اشتغالزایی زیادی به همراه داشته باشد به شرط اینکه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده شود و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران فراهم آید. ولي همدان تا چه حد در اين مسير موفق بوده چقدر کار دارد تا به نقطه مطلوب برسد.

 

***

 

واسط سال گذشته بود که اعلام شد سال 2018 همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در همین سال اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری UNWTO قرار است در همدان برگزار شود به طوري که این دو رویداد به عنوان فرصتی برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری استان فراهم شده و لازم است ارگان‌های دولتی و خصوصی اهمیت و ارزش آن را دریابند و در جهت تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان همدان به جهان تلاش کنند.

در آن زمان دبیر کمیسیون اقتصاد، سرمایه و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا با بزرگ نمایی و تبلیغات مناسب از فرهنگ و پیشینه خود گردشگر جذب کرده و از این طریق درآمدزایی می‌کنند، گفت: در اتریش در سال 2005 به اندازه 17 برابر درآمد نفت ایران از گردشگری درآمد کسب کرده‌اند.

رنجبران یادآور شد: صرفا به نقد در حوزه گردشگری نباید اتکا کرد چرا که گردشگر باید به استان آورده شود نه اینکه گردشگر خودش به استان بیاید.

وی با تأکید بر اینکه متولی فعالیت در حوزه گردشگری باید مشخص شود، افزود: اگر گردشگری در قالب سازمان گردشگری معرفی شود بهترین کارکرد را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بخش گردشگری دولت باید امکانات را به این بخش سوق دهد و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، افزود: فعال شدن بخش خصوصی در رونق گردشگری بسیار تأثیرگذار است.

رنجبران تأکید کرد: اگر گردشگری در استان همدان محور توسعه قرار گیرد، باید یک سازمان گردشگری تشکیل شود و سهامداران آن اتوبوس‌داران، هتلداران ، آژانس‌ها و... باشند.

وی گفت: با سپردن کار به بخش خصوصی وظایف به خوبی پیش می‌رود چرا که بخش خصوصی خود منفعت فعالیت را می‌چشد و به آن تعلق خاطر دارد اما با سپردن کارها به بخش دولتی این اتفاق نمی‌افتد.

البته معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه رویداد 2018 فرصت استثنایی برای استان همدان محسوب می‌شود، گفت: با استفاده از این فرصت همدان به عنوان مقصد گردشگری معرفی خواهد شد.

علی خاکسار با اشاره به اینکه شهرداری همدان، شرکت علیصدر و ... می‌توانند در جذب گردشگر موثر باشند، افزود: در این رویداد بزرگ هدفگذاری باید بلندمدت باشد چرا که این فرصت گرچه نخستین‌بار است که برای استان همدان پیش می‌آید اما ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه رئیس شورای راهبردی در این حوزه استاندارد است، افزود: شرح وظایف شورای راهبردی، دبیرخانه ‎ ها و کمیته‌ها تعیین شده همچنین برای این جریان 30 رویداد ملی، بین‌المللی، استانی و منطقه‌ای تعریف شده است.

خاکسار یادآور شد: همچنین سایت ویژه همدان 2018 نیز قرار است طراحی و ابلاغ شود که برای آن افتتاحیه رسمی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رویداد گردشگری 2018 در استانداری همدان و در نیمه اردیبهشت‌ماه 97 برگزار خواهد شد، افزود: اتاق فکری با حضور معاون عمرانی استاندار تشکیل شده و ایده‌های مختلف در این اتاق مورد پردازش قرار خواهد گرفت همچنین به منظور جمع‌آوری ایده‌های مختلف با خبرگان رسانه‌ای جلسه برگزار کرده‌ایم.

خاکسار به استفاده از ظرفیت‌های مردم برای برگزاری رویداد 2018 تأکید کرد و گفت: هماهنگی لازم با بانک‌ها انجام می‌شود تا این رویداد گردشگری بر روی کارت‌های بانکی جدید چاپ شود همچنین شعار این رویداد بر روی دستگاه‌های کارتخوان منتشر شود.

 

همدان 2018 را فراموش نکنيد

 

در اوايل امسال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به برنامه‌های این اداره‌کل در رویدادهای پیش‌رو مانند جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی به میزبانی همدان و رویداد «همدان 2018» گفت: با استفاده از ظرفیت اعتبارات تبلیغاتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان و با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت رجا و با همکاری شرکت هواپیمایی ثامن پرواز، قطار گردشگری همدان در تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه 97 با تعداد 600 نفر حرکت کرده و در تاریخ 18 اردیبهشت به همدان وارد می‌شود که برنامه‌های بازدید از اماکن گردشگری، اقامت برای گروه‌های مختلف سنی و هنرمندان که به این جشنواره دعوت شده‌اند، درنظر گرفته شده است.

علی مالمیر ادامه داد: همچنین در راستای رویداد «همدان 2018» با رایزنی‌های انجام شده با شرکت رجا، قطار گردشگری در 4 تا 5 مسیر پرتردد شهرهای مشهد، تبریز، بندرعباس، اصفهان و شیراز با هدف تبلیغات جاذبه‌های استان و ایجاد انگیزه سفر به همدان به حرکت درمی‌آید.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های عمومی و خاص گردشگری است، اضافه کرد: در زیرساخت‌های عمومی مانند فرودگاه، راه‌آهن و جاده‌ای و شرایط عمومی که کمک‌کننده توسعه استان و مسیرهای دسترسی هستند، در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برداشته شده و بسیاری از زیرساخت‌ها به بهره‌برداری رسیده و استان در شرایط مطلوبی قرار دارد و در بین استان‌های اطراف نیز موقعیت بهتری داریم.

مالمیر به زیرساخت‌های خاص مانند مجموعه‌های اقامتی، تأسیسات خدماتی- گردشگری، آژانس‌ها، خانه‌های بوم‌گردی و مجتمع‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: در حوزه مراکز اقامتی و هتل‌سازی در سال گذشته افتتاح هتل امیران 1 و بهره‌برداری هتل سفیران انجام شد و امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح هتل امیران 2، کتیبه و ... باشیم که این اقدامات نشان‌دهنده رشد خوب استان در این حوزه است.

 

خانه هاي بومگردي فرصتي براي جذب گردشگر

 

بي شک  آغاز افتتاح 5 مجموعه خانه‌های بوم‌گردی در سال 95 آغازی خوب در حوزه زیرساخت‌های گردشگری بود بطوري که با افزایش تعداد خانه‌های بوم‌گردی به 29 مورد، رشد خوبی در استان صورت گرفت.

در همين رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در سال‌های اخیر میزان پروانه تأسیس اقامتگاه‌ها رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته که نشان‌دهنده جذابیت سرمایه‌گذاری و رشد کسب‌وکار در این حوزه از گردشگری است و استان همدان به رتبه 13 نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در استان به لحاظ زیرساخت‌های فیزیکی، خدمات اماکن گردشگری و تأسیساتی و شهری هنوز به شرایط مطلوب و ایده‌آل نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری با ایجاد حداقل‌ها از شرایط خوبی برخوردار هستیم که این شرایط زمینه کاندیدا شدن استان برای میزبانی دو رویداد بین‌المللی را فراهم کرده است.

مالمیر مهمترین زیرساخت حوزه گردشگری را که نرم‌افزاری بوده و نیازمند توسعه بیشتری است، کیفیت خدمات به گردشگر دانست و گفت: این زیرساخت شامل همه دستاندرکاران گردشگری از هتل‌ها، پلیس، رانندگان، کارشناسان و راهنمایان گردشگری در موزه‌ها و مردم می‌شود که به عنوان یک شهر گردشگر، در این حوزه کنشگر باشند.

 

۲۰۱۸ فرصتي برای توسعه گردشگری همدان

 

چند روز پيش بود که علی زنگی‌آبادی عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه در مورد صنعت گردشگری با اشاره به اینکه بحث گردشگری با همه بحث‌ها متفاوت است، گفت: ما معتقدیم گردشگری را همه دوست دارند اما باید فوت کوزه گری را گردشگران ما بدانند متأسفانه ما در گردشگری با فقدان نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های 94 درگیر پروژه گردشگری شیراز بودیم و ضرورت‌ها و نیازها دراین‌باره را بررسی کردیم، افزود: ما در کل کره زمین 7 میلیارد جمعیت داریم که از این تعداد 4 میلیارد و هفت صد میلیون در کشورهای آسیایی حضور دارند یعنی 3 برابر کل قاره اروپا و آمریکا جمعیت داریم اما می‌بینیم در این پنل نفرات خارجی حضور ندارند.

زنگی‌آبادی با تأکید بر اینکه همدان رتبه پنجم گردشگری است، تصریح کرد: اما در رتبه جذب گردشگری خارجی در رتبه 16 و در جذب گردشگری داخلی در رتبه بالای 13 قرار داریم همچنین متأسفانه در بحث آموزش گردشگری در بین 31 استان در رتبه 25 قرار داریم که نشان می‌دهد دانشگاه همدان در این زمینه ضعیف ورود پیدا کرده‌اند.

استاد دانشگاه اصفهان و عضو هیئت‌علمی با اشاره به لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص تأکید کرد: شاید در همدان 3 نفر دکترای گردشگری نداشته باشیم و تعداد 100 نفر کارشناس ارشد در این حوزه داشته باشیم که نشان می‌دهد در زمینه آموزش ضعیف عمل شده است.

زنگی‌آبادی با بیان اینکه 130 میلیون گردشگری چینی در آسیا حضور دارند که از هر 100 هزار نفر این جمعیت یک نفر به ایران می‌آید، گفت: شاید همین یک نفر هم به همدان نیاید متأسفانه مشکلات آموزش و تبلیغات باعث این موضوع شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید از رویداد همدان 2018 برای توسعه همدان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: باید اطلس گردشگری همدان ایجاد شود تا شاهد توسعه همه‌جانبه استان همدان باشیم.

استاد دانشگاه اصفهان و عضو هیأت علمی با اشاره به اینکه طرح جامع گردشگری را از شیراز آغاز کردیم و از ابتدا خواستیم امنیت گردشگران را ایجاد کنیم، ابراز کرد: به همین دلیل 3 هزار و هفت صد معتاد متجاهر را در شیراز شناسایی کردیم و به خارج از شهر بردیم که بعد از چند وقت از 3 هزار و هفت صد به تعداد 700 معتاد رسیدیم همدان هم باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

زنگی‌آبادی با اشاره به ایجاد مثلث گردشگری بیان داشت: در طرح مثلث گردشگری ایران باستان استان‌های تبریز، شیراز، کرمانشاه و همدان را قرار داده‌ایم و باید مسئولان این استان‌ها باهم در ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه ما باید گردشگر باکیفیت را به همدان بیاوریم نه گردشگری که در پارک و آرامگاه باباطاهر همدان چادر می‌زند، اظهار داشت: باید شب مانی مسافران را در همدان افزایش دهیم و کاری کنیم گردشگر با کیفیت به همدان سفر کند.

 

2018 و دستاوردهاي خوب براي همدان

 

 مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان یا بیان اینکه رویداد همدان ۲۰۱۸، دستاوردها و نتایج خوبی برای استان همدان به‌دنبال خواهد د اشت، گفت:در این رویداد توان را بر رقم زدن شادی و نشاط برای اقشار جامعه معطوف کرده‌ایم.

علی مالمیر که در جلسه مشترک با شرکت سیاحتی علیصدر شرکت کرده بود اظهار داشت : اگر به‌دنبال خروجی شاخص هستیم لازم است شاهد بسیج همه دستگاه‌های متولی برای برگزاری برنامه‌های رویداد همدان 2018 باشیم چراکه در صورتی که برنامه‌ها به صورت مردمی تدوین و اجرا شوند آحاد مردم نیز پای کار خواهند بود.

وي در این نشست به توصیه های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در تکاپو هستیم تا تمام شهر درگیر این رویدادها  باشد و اگر این رویداد به خوبی برگزار شود، دستاوردها و نتایج خوبی برای استان و سازمان میراث فرهنگی خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، عنوان کرد : با توجه به زمان‌بندی برگزاری  برنامه‌های رویداد پایتخت گردشگری آسیا که شهریور ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود این فرصت در دست خواهد بود تا برای میزبانی همدان از چهلمین اجلاس جهانی جهانگردی در آبان ماه با توان بیشتر همراه هم باشیم.

وی همچنین عنوان کرد: در این رویداد توان را بر رقم زدن شادی و نشاط در جامعه معطوف کرده‌ایم چرا که بر این باوریم نفع جامعه محلی از برگزاری مراسم متعدد با محوریت گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد.

مالمیر  گفت: برای آنکه شاهد موازی کاری در اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در دو رویداد بین المللی گردشگری همدان در سال 2018 نباشیم برنامه ریزی کرده‌ایم تا از  کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی همدان عضو ثابت جلسات تصمیم‌گیری در راستای برنامه‌ریزی برای میزبانی همدان از چهلمین اجلاس جهانی جهانگردی باشند.

همدان در سال میلادی 2018 میزبانی 2 رویداد بزرگ بین المللی گردشگری را به واسطه انتخاب شدن به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و محل برگزاری اجلاس جهانی جهانگردی عهده‌دار است  .

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار