کد خبر: 926238
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
کارشناس علوم قرآنی گفت: کاروان "امام حسین (ع) " زمانی که از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، منازل متعددی را پشت سر گذاشتند و در حالی که چند منزل تا کربلا فاصله باقی مانده بود، حر بن یزید ریاحی نخستین کسی بود که جلوی امام (ع) و کاروان کربلا را گرفت.
جوان آنلاین: کارشناس علوم قرآنی گفت: کاروان "امام حسین (ع) " زمانی که از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، منازل متعددی را پشت سر گذاشتند و در حالی که چند منزل تا کربلا فاصله باقی مانده بود، حر بن یزید ریاحی نخستین کسی بود که جلوی امام (ع) و کاروان کربلا را گرفت.


حجت الاسلام و المسلمین حسن شفیع کارشناس علوم قرآنی گفت: آن طور که مورخان بیان کرده اند، "امام حسین (ع) " و کاروان عاشورا در روز اول ماه محرم هنوز به کربلا نرسیده بودند و در حال طی کردن مسیر راه بودند.

وی ادامه داد: کاروان "امام حسین (ع) " زمانی که از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، منازل متعددی را پشت سر گذاشتند و در حالی که چند منزل تا کربلا فاصله باقی مانده بود، حر بن یزید ریاحی نخستین کسی بود که جلوی امام (ع) و کاروان کربلا را گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین شفیع همچنین اظهار کرد: حر بن یزید ریاحی با هزاران سوار جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را گرفت، البته آن طور که خود حر گفته است، این فعالیت بنا به دستور عبیدالله ابن زیاد صورت گرفت.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: حر بن یزید ریاحی جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را در حالی که چند منزل تا این شهر فاصله باقی مانده گرفته بود، به این نکته اشاره کرده که عبیدالله ابن زیاد به من دستور داده بود تا امام حسین (ع) را زنده به دستش برسانم و این اقدام بنده نیز به همین دلیل بوده است.

وی همچنین یادآور شد: اینکه برخی افراد نقل می‌کنند که حر بن یزید ریاحی به امام حسین (ع) اعلام کرده که با عبیدالله ابن زیاد بیعت کنید، صحت ندارد چرا که حر با شناختی که از امام حسین (ع)، اصالت خانوادگی ایشان و همچنین جدشان رسول الله (ص) داشت، می‌دانست که ایشان هیچ گاه با عبیدالله ابن زیاد بیعت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که حر بن یزید ریاحی زمان رویارویی با امام حسین (ع) و کاروان کربلا، به آن‌ها اعلام کرده، این است که من وظیفه دارم شما را زنده به دست عبیدالله بن زیاد برسانم که بر اساس روایتی، امام حسین (ع) در این هنگام فرمودند: "مادرت به عزایت بنشیند".

گفتنی است، روز اول محرم، اولین روز از ماه سال جدید قمری است. مردم عرب در ماه‌هایی از سال جنگ را حرام می‌دانستند، که از جمله آن ماه محرم است، ولی این امت در سال ۶۱ هجری قمری احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر (ص) را رعایت نکردند. خون ریختند، هتک حرمت کرده و فرزندان و زنان را اسیر کردند و واقعه کربلا را رقم زدند.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر