کد خبر: 926215
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
تشریح اقدامات پلیس در برخورد با اخلالگران بازار سکه و ارز، اعلام خبر استقرار پلیس در گمرک، ارائه آمار‌هایی از وقوع جرائم مختلف در کشور، توصیه به رانندگان در دو هفته پایانی شهریور و ابتدای مهرماه و ... از جمله مهم‌ترین اظهارات جانشین فرمانده ناجا است.

جوان آنلاین: تشریح اقدامات پلیس در برخورد با اخلالگران بازار سکه و ارز، اعلام خبر استقرار پلیس در گمرک، ارائه آمار‌هایی از وقوع جرائم مختلف در کشور، توصیه به رانندگان در دو هفته پایانی شهریور و ابتدای مهرماه و ... از جمله مهم‌ترین اظهارات جانشین فرمانده ناجا است.

سردار اسکندر مومنی درباره برخورد پلیس با اخلالگران بازار سکه و ارز و قاچاقیان اظهار کرد: کار اطلاعاتی، اشراف اطلاعاتی و رسیدن به افراد موثر در اخلال بازار، امر بسیار سخت و پیچیده‌ای است. پلیس از دی‌ماه سال گذشته و با درخواست دولت و مسئولان مربوطه وارد این حوزه شد و با حضور فیزیکی یا به صورت نامحسوس اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد. به عنوان مثال همکاران من در پلیس تهران بزرگ با تمام توان و استفاده از ظرفیت پلیس‌های تخصصی همچون پلیس آگاهی، پلیس امنیت، پلیس پیشگیری و ... وارد میدان شدند و اقداماتشان همچنان هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه حضور پلیس در میدان هم برای بازدارندگی و هم برای برخورد با مخلان و دلالان است، گفت: همانطور که دستگاه قضایی هم اعلام کرد، متهمان اصلی چند پرونده بزرگ اخلال در بازار توسط نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شده‌اند و نیروی انتطامی در مورد اخلال در بازار ارز، خروج ارز از کشور و ... اقدامات خوبی داشته و دستگاه قضایی هم به سرعت به آن رسیدگی کرده است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان مثالی از اقدامات پلیس در برخورد با مخلان بازار گفت: به عنوان مثال یکی از این افراد موثر و اصلی، اواخر سال گذشته با مکاتبه یکی از دستگاه‌ها آزاد شد. ما می‌دانستیم او فردی موثر است و او را رها نکردیم و بر رفتارش کنترل و اشراف داشتیم تا اینکه باز هم اقداماتی را انجام داد و سرانجام هنگام خروج از مرز توسط همکاران در پلیس تهران بزرگ دستگیر شد و خوشبختانه دستگاه قضایی هم پای کار آمد و رسیدگی به پرونده این فرد در حال انجام است.

مومنی درباره اینکه برخی مردم معتقدند با بسیای از متخلفان برخوردی نمی‌شود، تصریح کرد: درست است که عد‌ه‌ای از برخی خلاء‌ها سوءاستفاده کرده و اقدام به احتکار، سوءاستفاده از ارز و ... می‌کنند، اما مردم مطمئن باشند که همه این‌ها شناسایی شده‌اند و برایشان پرونده تشکیل شده است و درآمد نامشروعشان به خزانه برمی‌گردد. عزم برخورد با مخلان اقتصادی در هر سه قوه وجود دارد و با هر فردی در هر لباسی برخورد خواهد شد.

افزایش ۷۵ درصدی ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق

جانشین فرمانده ناجا در ادامه به اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: کشفیات کالای قاچاق ما در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش داشت. در پنج ماهه امسال نیز ارزش ریالی کالای قاچاق کشف‌شده بیش از ۷۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مومنی افزود: البته باید توضیح بدهم که وقتی می‌گوییم کالای قاچاق منظورمان هم کالای قاچاق ورودی است و هم کالای قاچاق خروجی. مثلا در قاچاق برخی کالا‌های شاهد افزایش چندبرابری کشفیات بوده‌ایم و من برای آنکه التهابی ایجاد نشود نام این کالا‌ها را نمی‌آورم.

وی درباره برخورد با موارد دانه‌درشت در قاچاق نیز تصریح کرد: امسال پرونده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ما در حوزه قاچاق ۴۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که کل پرونده‌های ما در مقایسه با پارسال پنج درصد زیاد شده است. این آمار نشان می‌دهد که پلیس نیز به سمت برخورد با دانه‌درشت‌ها حرکت کرده و تمرکز ما روی این پرونده‌هاست.

جانشین فرمانده ناجا از تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق در ناجا خبر داد و گفت: دستاورد دو ساله این قرارگاه این است که رویکرد ما از پرونده‌های خرد به پرونده‌های درشت و سازمان‌یافته و از کار انتطامی به کار اطلاعاتی تغییر کرده است.

مومنی ادامه داد: در این شرایط اقتصادی، اراده کنترل صحنه و برخورد با تخلفات در تمام قواست، اما این پدیده سه بخش دارد، اول اینکه دستگاه‌های اجرایی باید زمینه قاچاق و رانت‌های اطلاعاتی و ... را از بین ببرند. بخس دوم پلیس و دستگاه قضایی هستند که باید برخورد کنند و بخش سوم هم مردم هستند.

تاثیر رفتار غلط مردم بر افزایش قیمت‌ها و کمیاب شدن برخی اجناس

مومنی با اشاره به نقش مردم در این زمینه اظهار کرد: بخشی از نابسمانی‌ها عینی است و ریشه در مسائل بین‌المللی دارد، اما بخشی از آن‌ها روانی و التهابی است. مثلا وقتی به مغازه‌ای می‌رویم و خرید همیشگی را دو برابر قبل انجام می‌دهیم، در این شرایط تقاضا دو برابر می‌شود و بازار در کوتاه‌مدت نمی‌تواند خودش را تنظیم کند. در نتیجه کمبود ایجاد می‌شود و قیمت بالا می‌رود. متاسفانه باز هم مردم می‌گویند فلان جنس نایاب شده پس به جای دو تا، سه تا بخریم و این چرخه ادامه پیدا می‌کند، در حالی که این رفتار غلط باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهیم و کالا را به اندازه مورد نیاز تهیه کنیم. مسئولان هم قول داده‌اند که کمبودی در نیاز‌های اساسی نباشد.

مومنی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افزایش کشفیات پلیس به معنای افزایش جرائم است، گفت: امسال با تجزیه و تحلیل صورت‌گرفته و نظر دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت اطلاعات و پلیس و ... افزایش کشفیات نشانه افزایش عملکرد پلیس بوده و اتفاقا در بسیاری از جرائم شاهد کاهش بوده‌ایم.

استقرار پلیس درگمرک؛ به‌زودی

جانشین فرمانده ناجا درباره استقرار پلیس در گمرک‌ها نیز اظهار کرد: نیروی انتظامی پلیس گمرک را راه‌اندازی کرده و آموزش داده و ماموران ما آماده استقرار هستند و مطمئنا این اقدام کمک به خود گمرک هم هست. حضور پلیس در گمرک در درجه اول جنبه پیشگیرانه دارد و موجب کاهش قاچاق می‌شود و بخش دیگر، کمک به دستگاه‌های اجرایی است.

وی درباره دلایل مخالفت با حضور پلیس در گمرک‌ها نیز گفت: شاید تصور دوستان برای مخالفت این است که گمان می‌کنند هدف از این اقدام عدم اعتماد به آنهاست در حالی که اصلا اینطور نیست. ما مطمئنا مستقر می‌شویم و پیگیری لازم را نیز انجام می‌دهیم و این عزیزان را هم به زودی قانع می‌کنیم چرا که هم حضور ما بازدارنده است و هم برای کشور مفید است.

جانشین فرمانده ناجا درباره برخورد با قاچاق موادمخدر نیز گفت: با اقداماتی که انجام داده‌ایم بخشی از مسیر قاچاق مواد مخدر از مرز‌های خشکی به دریا رفته است. ما هم در دریا توان و امکانتمان را بیشتر کرده‌ایم و از بقیه بخش‌ها هم کمک گرفته‌ایم و خوشبختانه کشفیات ما در این حوزه‌ها افزایش هم داشته است.

مومنی مجموع کشفیات مواد مخدر در سال جاری را ۳۳۹ تن اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. همچنین بیش از ۷۰ درصد این مواد در شرق و چهار یا پنج استان شرقی بود که این نشان می‌دهد ما هدف‌گذاری درستی داریم و قبل از ورود به عمق با قاچاقچیان برخورد می‌کنیم.

جمع‌آوری بیش از ۹۰ هزار معتاد متجاهر

وی از جمع‌آوری ۹۱ هزار و ۶۹۰ نفر معتاد متجاهر خیابانی در سراسر کشور خبر داد و گفت: البته تعدادی از این افراد تکراری هستند، اما ما همه این افراد را به مراکز ترک اعتیاد تحویل داده‌ایم. خوشبختانه ما در کشف و برخورد با کشفیات موادمخدر و قاچاقیان خللی نداریم، اما در دستگیری معتادان و نگهداری آن‌ها مشکل داریم.

مومنی درباره چرایی قاچاق موادمخدر و سود آن نیز گفت: قاچاق موادمخدر سود سرشاری دارد، اما ما با تمام توان در مقابل قاچاق موادمخدر به داخل کشور و اروپا و کشور‌های غرب ایستاده‌ایم.

مومنی درباره موادمخدر صنعتی نیز گفت: موادمخدر صنعتی اینطور است که هر از چند گاهی یک ماده جدید می‌آید و در آن اوایل درصد کمی از موادمخدر است و طی آن مدت متخصصان باید تشخیص بدهند که این مواد چیست، اما زمان تشخیص کم است. در مجموع موادمخدر صنعتی روبه افزایش است و این یک خطر بسیار جدی است.

جانشین فرمانده ناجا که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اعلام آمار‌هایی از مواد مخدر و سن مصرف مواد گفت: بیان کردن آمار‌های مختلف مردم را نگران می‌کند. سن مصرف موادمخدر میانگین است، نه اینکه یک نفر را بگیریم و بگوییم سن به آن عدد کاهش یافته است. ممکن است فردی در کودکی معتاد باشد و پدر و مادرش او را معتاد کرده باشند، اما سن این یک نفر سن اعتیاد نیست. سن اعتیاد، میانگین سن معتادان کشور است و یک‌دفعه چندین سال پایین نمی‌آید. از متولیان هم می‌خواهم که با آمار‌های غلط ذهن جامعه را مشوش نکنند.

وی درباره افزایش سرقت سکه و ارز نیز گفت: وقتی چیزی گران‌بها می‌شود، توجه به آن بیشتر می‌شود. ما در سال ۹۱ هم مورد مشابه آن را داشتیم، مردم سکه و ارز را در خانه نگهداری می‌کنند که خب توجه سارقان هم به چنین مواردی بیشتر می‌شود.

افزایش آدم‌ربایی و کاهش قتل در کشور

جانشین فرمانده ناجا با تشریح آمار‌هایی از وقوع جرایم در کشور خاطرنشان کرد: آمار‌های ما نشان می‌دهد که امسال سرقت طلافروشی ۳۰ درصد و سرقت از بانک ۷۳ درصد کاهش داشته است. قتل هم ۱۱ درصد و کلاهبرداری هم ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سرقت اتومبیل نیز کاهش داشته است، گفت:، اما آدم‌ربایی ۷ درصد افزایش و مجموع سرقت‌ها افزایش ۱۰ درصدی داشته‌اند. بطورکلی جرائم خشن و جنایی و جرائم عمده کاهش داشته است و سرقت‌های خرد افزایش داشته که خب وقتی مشکلات اینچنینی به وجود می‌آید سرقت خرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گفته مومنی در حوزه کشفیات پلیس نیز کشف سلاح ۱۲ درصد افزایش داشته و کشفیات در حوزه قاچاق مواد مخدر و کالا نیز با افزایش روبه‌رو بوده است.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ماموریت‌های جانبی پلیس در سال‌های اخیر گفت: در گذشته ماموریت‌های جانبی نداشتیم، ولی ماموریت‌هایی مانند همین حضور در بازار سکه و ارز، اربعین و ... به ما اضافه شده، اما این باعث نشد که در سال‌های اخیر از امنیت عمومی جامعه کم شود. سال گذشته بعد از اتمام راهپیمایی اربعین و عملیات آن، زمین‌لرزه کرمانشاه رخ داد و ماموران ما بعد از یک ماه ماموریت به کرمانشاه رفتند و با انگیزه بسیار بالا به مردم کمک کردند.

افزایش ۵۴ درصدی درگیری در مرز

وی درباره آمار مرزبانی نیز اظهار کرد: ما امسال درگیری‌های ما در مرز ۵۴ درصد افزایش داشته است، اما پایداری و مقاومت مرزبانان ما هم افزایش داشته است. عمده درگیری‌ها شرق و شمال‌غرب است. به عنوان مثال در میرجاوه چهار نفر در برابر ورود ۲۸ نفر ایستادگی کردند و آن‌ها موفق نشدند که نفوذ کنند.

وی ادامه داد: امسال شهدای ما ۲۵ درصد کاهش داشت و در عین حال هلاکت اشرار ۱۱ درصد و دستگیری آن‌ها ۱۳ درصد افزایش داشته است. این را من اعلام می‌کنم که از صفر مرز تا عمق شهر‌ها امنیت بهبود پیدا کرده و ایرانِ ۹۷ امن‌تر از ایرانِ ۹۶ است.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت پلاک خودرو‌ها نیز اظهار کرد: برخی از موادی که وارد شده احتمالا این مشکلات را داشته که این را هم رسیدگی کردیم و مربوط به قبل است.

وی درباره وزن ماموران پلیس نیز گفت: قرارگاه جهادی آموزش از دو سه سال قبل در ناجا با تمرکز بر آموزش و ورزش راه‌اندازی شده که رتبه‌ها بهبود یافته است. وزن‌ها کاهش پیدا کرده است، البته با شرایط سنی هم متفاوت است، اما شرایط رو به بهبود است.

تلگرام و اینستاگرام همچنان درصدر بستر‌های وقوع جرم مجازی

مومنی درباره اقدامات پلیس در فضای مجازی نیز گفت: جرائم فصای مجازی ۵۹ درصد افزایش داشته که درصد بسیار بالایی از آن مربوط به کلاهبرداری است و البته ما هم درصد کشف بالایی داریم.

وی با بیان اینکه حتما باید سازوکار لازم و کنترلی برای فضای مجازی داشته باشیم، گفت: بالای ۵۰ درصد جرائم مربوط به اینستاگرام و تلگرام است و ما باید جرائم در این حوزه را کنترل کنیم. کلاهبرداری مالی در فضای مجازی بیداد می‌کند، انتطار داریم از مسئولان که شرایطی را فراهم کنند که ما بتوانیم هویت افراد را در فضای مجازی تشخیص بدهیم و این خواسته مردم است. ما نمی‌توانیم برگردیم به عقب و مخالف فضای مجازی هم نیستیم، اما باید بتوانیم تا با دستور مقام قضایی هویت افراد متخلف را تشخیص دهیم.

به گفته وی شرکت‌های اینستاگرام و تلگرام در این زمینه با پلیس ایران همکاری ندارند و سطح همکاری آن‌ها با ما نزدیک به صفر است.

مومنی افزود: همانطور که اگر کسی در جامعه بخواهد هر کاری بکند باید شناخته‌شده باشد و هویتش مشخص باشد، حداقلش این است که هویت افراد در فضای مجازی هم مشخص است. همه این‌ها با حکم دادگاه و برای زمانی است که جرمی رخ می‌دهد. هیچ پلیسی بدون حکم قضایی نمی‌تواند وارد هیچ خانه‌ای شود و حتی خود مامور پلیس هم باید هویت داشته و قابل شناسایی باشد.

مومنی در مورد بانک‌ها در فضای مجازی نیز گفت: پلیس فتای ناجا پلیس جوانی است، اما دستاورد‌های خوبی داشته و حدود ۸۰ درصد جرائم منجر به کشف می‌شود، اقدامات پیشدستانه دارد و توصیه‌های خوبی هم دارد. این پلیس خلاء‌ها را به بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف گزارش می‌دهد و ارتباطی خوبی هم ایجاد شده و البته صددرصد نیست، اما هر سال بهتر از پارسال است.

جانشین فرمانده ناجا اضافه کرد: در فضای مجازی علاوه بر نظارت و اشراف پلیس فتا، هر جا شکایتی هم مطرح شود پلیس به صورت جدی رسیدگی می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا درباره آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی نیز اظهار کرد: بار‌ها گفته‌ایم که حتی یک کشته و تصادف هم زیاد است. ما به جز امسال که بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماه نخست امسال دو درصد افزایش داشتیم، افزایشی نداشتیم. ضمن اینکه این آمار را نباید به صورت مطلق مقایسه کرد. شاخص تعداد کشته‌ها به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه است و نمی‌توان ۲۸ هزار کشته سال ۸۴ با هفت میلیون کشته را با ۱۶ هزار کشته با ۲۰ میلیون و اندی خودرو مقایسه کرد. کمیسیون ایمنی راه‌ها باید برای کشور شاخص انتخاب کند.

وی تاکید کرد: البته راه باید ایمن شود و امداد و نجات نیز باید بهتر شود. کیفیت خودرو‌ها هم باید بیشتر شود.

مومنی با بیان اینکه سفر‌ها در دو مقطع افزایش قابل توجهی دارد، گفت: نیمه اول فروردین و نیمه دوم شهریورماه بسیار پرتردد است. حدود ۸۰ درصد تصادفات مربوط به چهار تخلف است و اگر مردم ما رعایت کنند بسیار کاهش می‌یابد. راننده باید نقص خودرو و جاده را با احتیاط خود جبران کند و البته این نقص‌ها هم باید جبران شود و به حداقل برسد.

وی به فرارسیدن ماه محرم و مهرماه نیز اشاره کرد و گفت: برای محرم هم برای روانسازی و ... هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا مردم در شرایط امن و آرام بتوانند عزادای کنند. برای اول مهر هم تمهیدات خاصی پیش‌بینی شده است.

تاثیر تغییر ساعات کاری در کاهش ترافیک

مومنی درباره تغییر ساعات کاری و تاثیر آن بر کاهش ترافیک نیز خاطرنشان کرد: تغییر ساعات کاری ادارات حتما در ساعات ترافیک تاثیر دارد و البته باید بررسی درستی شود و کارخانجات، ادارات، بانک‌ها، مراکز نظامی و ... هماهنگ با هم اقدام کنند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه تغییر ساعات ادارات حداقل حدود ۱۵ درصد در کاهش ترافیک تاثیر دارد، گفت: مردم در هفته‌های اول مهر رعایت کنند، سفر ضروری نکنند و با ماموران پلیس همکاری کنند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار