کد خبر: 926136
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
دکتر زید، مسئول امور دانشجویان عراقی در ایران در گفت‌وگو با «جوان آنلاین»:
روند حوادث شهر‌های جنوبی عراق نشان می‌دهد که موضوع صرفاً به یک اعتراض ساده به کمبود آب و برق و ضعف خدمت‌رسانی دولت برنمی‌گردد و دست‌های پشت‌پرده‌ای درصدد هستند تا با بهره‌برداری از نارضایتی مردم عراق اهداف شوم خود را دنبال کنند.
حامد طبیعت پور
روند حوادث شهر‌های جنوبی عراق نشان می‌دهد که موضوع صرفاً به یک اعتراض ساده به کمبود آب و برق و ضعف خدمت‌رسانی دولت برنمی‌گردد و دست‌های پشت‌پرده‌ای درصدد هستند تا با بهره‌برداری از نارضایتی مردم عراق اهداف شوم خود را دنبال کنند.
در روز‌هایی که عراق درگیر تعیین دولت است و پارلمان عراق هنوز نتوانسته فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد، حوادث بصره بحران سیاسی این کشور را در آستانه تشکیل دولت جدید پیچیده‌‎تر کرده است. استان بصره عراق در روز‌های اخیر در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های بین المللی بوده است، برخی از اهالی بصره از اواسط هفته گذشته اعتراضاتی علیه آنچه فساد و کمبود خدمات می‌دانند، برپا کردند که این اعتراضات با آتش زدن دفاتر احزاب سیاسی در بصره به اوج خود رسید. معترضان که به فقدان خدمات عمومی همچون آب و برق اعتراض کردند، در اقدامی عجیب به ساختمان کنسولگری ایران در بصره نیز هجوم بردند و خساراتی را به آن وارد نمودند. در همان لحظه‌هایی که شعله‌های آتش از کنسولگری ایران بالا می‌رفت، برخی رسانه‌های مغرض مدعی شدند که مردم معترض عراقی از نفوذ ایران در کشورشان ناراضی هستند. امری که دور از واقعیت است و روند حوادث شهر‌های جنوبی عراق نشان می‌دهد که موضوع صرفاً یک اعتراض ساده به کمبود آب و برق و ضعف خدمت‌رسانی دولت برنمی‌گردد و دست‌های پشت پرده‌ای در صدد هستند تا با بهره‌برداری از نارضایتی مردم عراق اهداف شوم خود را دنبال کنند.
در همین رابطه با آقای دکتر زید مسئول امور دانشجویان عراقی در ایران به گفت‌وگو پرداختیم و نظر او را پیرامون حوادث چند روز گذشته بصره جویا شدیم. زید، دانشجوی عراقی که در رشته دکترای دانشگاه خوارزمی تهران مشغول به‌تحصیل است در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: درست است که آغاز ناآرامی‌های بصره به کمبود حامل‌های انرژی و ضعف خدمت رسانی دولت عراق برمی‌گردد، اما نیرو‌های داعش با کمک عربستان و سرویس‌های جاسوسی کشور‌های غربی از این اعتراضات نهایت بهره را برده‌اند و با کمک مالی و تسلیحاتی به آشوبگران، در تلاشند اهداف رذیلانه خود را پیش ببرند.
ناآرامی بصره؛ فتنه‌ای بزرگ برای بازگرداندن داعش
دکتر زید تمام اتفاقات چند روز اخیر بصره را فتنه بزرگ حامیان داعش به خصوص عربستان می‌داند و می‌گوید: به دنبال شکست داعش در استان‌های شمالی عراق، این‌بار داعش و حامیان این گروهک تروریستی به واسطه نابسامانی پیش آمده در شرایط سیاسی عراق می‌خواهند از فرصت استفاده کرده و در مرحله اول استان بصره را به تصرف خود درآورند و در مراحل بعد به سمت شهر‌های شیعه‌نشین مانند کربلا حرکت کنند. او معتقد است گرچه داعش استان‌های شمالی عراق را از دست داد و مجاهدت نیرو‌های عراقی داعش را به عقب راند، اما این‌بار با ایجاد فتنه در میان مردم استان‌های جنوبی می‌خواهند دوباره حضورشان را در عراق تثبیت کنند. در این بین متأسفانه عملکرد ضعیف دولت در خدمات عمومی شهری نیز بهانه‌ای بود برای ایجاد آشوب و سبب شد موج ناآرامی‌ها گسترش پیدا کند.
مردم عراق متأسف از حمله به کنسولگری ایران
مسئول امور دانشجویان عراقی حمله به کنسولگری ایران در بصره را کار داعش و حزب بعث می‌داند و می‌گوید: مردم عراق و ایران با هم رابطه بسیار حسنه‌ای دارند و این اتفاق ناگوار، باعث تأسف و دلخوری مردم عراق نیز شده است. او می‌گوید: مطمئن باشید مردم عراق در این حرکت زشت و مذبوحانه هیچ نقشی نداشتند. مردم بصره بسیار آدم‌های آرام و مهربانی هستند که با ایرانیان نیز رابطه خوبی دارند و قطعاً عده‌ای آشوبگر مورد حمایت عربستان و کشور‌های حامی داعش و حزب بعث، اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران کرده‌اند.
به هرحال باید دید حوادث بصره، اوضاع عراق را به کدام سو می‌برد. اتفاقات این چند روز موقعیت حیدر عبادی را در وضعیت دشواری قرار داده و فرآیند تشکیل دولت جدید را پیچیده‌تر کرده است. تا چند روز پیش، احزاب مهم عراق، گام‌های خوبی برای تشکیل فراکسیون اکثریت برداشته بودند، اما با شعله‌ور شدن بصره، فرآیند سیاسی عراق مجدداً در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار