کد خبر: 926065
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در سواحل مکران
سواحل مکران به عنوان بهشت آبزی‌پروری ایران معرفی می‌شود. چرا که ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه مستعد پرورش میگوی سالم و به دور از هرگونه آلودگی است...
میترا شهبازی
سواحل مکران به عنوان بهشت آبزی‌پروری ایران معرفی می‌شود. چرا که ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه مستعد پرورش میگوی سالم و به دور از هرگونه آلودگی است. از همین رو ظرفیت تولید ۶۰ هزارتنی برای این مناطق پیش‌بینی شده است که به گفته نماینده ولی‌فقیه سیستان و بلوچستان می‌تواند برای میلیون‌ها نفر از جوانان بیکار، فرصت اشتغالزایی را فراهم کند. از طرفی این ظرفیت قابلیت خوبی هم در راستای توسعه سواحل و افزایش صادرات و ارزآوری به کشور است. از همین رو مورد توجه قرار گرفتن این ظرفیت از سوی متولیان هم به نفع استان و هم کشور است.

اینجا بهشت آبزی‌پروری ایران نام گرفته است. محبتی‌الهی که نصیب استان سیستان و بلوچستان شده است و می‌تواند سالانه برای میلیون‌ها نفر از جوانان جویای کار اشتغالزایی کند. البته فواید این بهشت تنها به استان منتهی نمی‌شود و در سطح کشوری هم با توجه به وجود ظرفیت‌های خوب در حوزه تولید و صادرات، می‌تواند ارزآوری مناسبی را هم تقدیم کند. فرصتی ناب که برای مدت‌های مدیدی دور از چشم قرار گرفته بود و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای ضرورت توسعه و شکوفایی ظرفیت‌های این منطقه، دریچه‌ای جدید را به روی مسئولان باز کرد. حالا بعد از بررسی‌های متعدد مشخص شده است که سواحل مکران ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار تن از انواع میگوی مرغوب و به دور از هرگونه آلودگی را دارند.
 
همین ظرفیت فرصتی مناسب برای افزایش صادرات و توسعه سواحل معرفی می‌شود. سواحلی که ظرفیت‌های آن تنها به آبزی‌پروری ختم نمی‌شود می‌توان صنایع و کارخانه‌های بسیاری را هم در آن احداث کرد. یکی از این طرح‌ها می‌تواند احداث پتروشیمی باشد. چرا که منابع آبی در این منطقه به وفور یافت می‌شود و نیاز چنین صنایعی به آب را بدون دردسری رفع می‌کند. از طرفی رونق و شکوفایی این مناطق نیز می‌تواند به احداث هتل‌ها و مراکز تفریحی بسیاری ختم شود که گردشگران را از هر سو به سمت مکران بکشاند. فرصتی که نیازمند همکاری تمام سازمان‌های استانی و همچنین برنامه‌زیری مسئولان در سطح کلان کشوری است.

میلیون‌ها ظرفیت اشتغالزایی برای مکران

ظرفیت اشتغالزایی برای میلیون‌ها نفر از جوانان بیکار سیستان و بلوچستان در سواحل مکران فراهم است. این را نماینده ولی‌فقیه استان می‌گوید و معتقد است که مکران پتانسیل اشتغالزایی نه فقط ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار بلکه چندین میلیون نفر را دارد. آیت‌الله عباسعلی سلیمانی می‌افزاید: «نگاه به ظرفیت‌های شیلاتی سیستان و بلوچستان در سواحل مکران می‌تواند محرومیت را از این استان بزداید.» وی ادامه می‌دهد: «همین حالا ظرفیت‌های شیلاتی سیستان و بلوچستان اعم از مقدار میگو و ماهی تولید شده در استان، سرآمد استان‌ها و سواحل دیگر کشور است. اما ابداً ظرفیت‌ها با مقدار بهر‌ه‌برداری همخوانی ندارد.»
 
گفته می‌شود سواحل مکران ظرفیت تولید سالانه چندین هزار تن میگو را دارد. این نیز با سرمایه‌گذاری و مدیریت صحیح قابل دست‌یابی است. در این خصوص محسن نگهداری یکی از کارشناسان شیلاتی کشور با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «سواحل مکران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به‌خط استوا، بنا به برآورد‌ها و مطالعات شیلاتی قابلیت تولید سالانه ۶۰ هزارتن میگو را دارد.» با این حال از بین ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو در سواحل مکران، اکنون تنها سایت پرورشی گواتر در شرق چابهار و در نزدیکی مرز پاکستان به‌زیر کشت می‌رود و مابقی مناطق مستعد بدون استفاده رها شده‌اند.

۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو

گفته می‌شود که از همین مساحت به زیر کشت رفته سایت پرورشی گواتر، امسال هزار و ۶۰۰ تن میگو برداشت شده که تاکنون حدود ۴۰۰ تن آن به عمان، امارات، هنگ‌کنگ و تایلند صادر شده است. البته همین سایت هم به دلیل موانعی همچون نبود زیرساخت، کمبود اعتبارات دولتی و سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران، به صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده است. لازم به ذکر است که درحال حاضر ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو و آبزی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران شناسایی شده که این مقدار زمین مستعد پرورش میگو در جهان کم‌سابقه است. بنابر این با توجه به ظرفیت‌های موجود در این سواحل لازم است در راستای افزایش بهره‌وری، اشتغالزایی و توسعه استان از سوی مسئولان برنامه‌ریزی جامعی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار