کد خبر: 925951
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
آیت‌الله خاتمی:
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم عالمان دین را با شاخص‌ها می‌سنجند و بزرگان ساده‌زیست را دیده‌اند و وقتی ببیند یک طلبه کاخ‌نشین شد،آن طلبه از چشم می‌افتد.

آیت‌الله سید احمد خاتمی  در مراسم دیدار با روحانیون آذربایجان‌شرقی در مسجد جامع تبریز اظهار کرد: مجلس امروز یک مجلس فاخر و ستودنی است چراکه سفیران نور، معنویت در آستانه ماه محرم گردهم آمدند تا هم‌افزایی داشته و هم‌گرایی برای استفاده هر چه بهتر از فرصت نورانی تبلیغ این دو ماه داشته باشند.

وی با بیان اینکه از مصادیق بارز دین، تبلیغ ماه محرم است، افزود: طبق فرموده امام رضوان‌الله مبنی بر اینکه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، این به راستی یک حقیقت است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مدیون ماه محرم و صفر است به طوریکه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نشانگر شور حسینی(ع) بود و بذر انقلاب را نشاند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل در محرم سال ۱۳۵۷ فرمودند که این سال طنین عاشورایی را در جان‌ها دمید، افزود: محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و این شاید یک جمله بود ولی خون سیدالشهدا(ع) را در رگ‌ها جاری کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه دهه محرم، دهه ترویج فرهنگ "هیهات من‌الذله" است، تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که به شدت به این فرهنگ احتیاج داریم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ هیهات من‌الذله یعنی تفسیر درست زندگی با راه سیدالشهدا(ع) که امروز خروجی این فرهنگ سازش‌ناپذیری با جریان سلطه و استکبار است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دهه محرم، دهه مقاومت است، توضیح داد: از آخرین سخنان سیدالشهدا(ع) همین مقاومت است که ایشان در آخرین لحظات یاران خود را به مقاومت دعوت کرده و فرموده بودند که مقاومت داشته باشید که من پل صراط شما هستم.

وی ابراز کرد: عنصری که یک ضرورت حتمی زمانه ماست همین مقاومت است چراکه دشمن می‌خواهد بر بی‌حوصلگی ما بدمد تا به فرموده رهبری ما را عصبی کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: طبق آیات شریفه قرآن، خداوند فرموده است که اگر صبر و تقوا داشته باشید قطعاً آسیب نخواهید دید.

وی با تاکید به اینکه طبق وعده خدا باید مقاومت داشت تا دشمن، عقب‌نشینی کند، افزود: محرم دهه تسلیم نشدن در برابر دشمن است و باید همانند امام حسین(ع) اهل سازش و تسلیم با دشمن دین نبود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دهه محرم، دهه اعتلای فرهنگ تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمن است و این دهه، همان دهه تبیین فرهنگ شهادت بوده و هست.

وی با بیان اینکه در دهه محرم امام حسین(ع) فرمودند که هر کسی با ما باشد و بماند به شهادت می‌رسد، تصریح کرد: نهضت سیدالشهدا(ع)مثلثی است که در رأس این مثلث سالار شهیدان قرار دارد.

آیت‌الله خاتمی اذعان داشت: یاران امام حسین(ع) از جمله افرادی بودند که به استقبال شهادت رفتند و با یاری ایشان جاودانه شدند.

وی با تاکید به اینکه راه و تفکر نهضت سیدالشهدا(ع) همچنان ساری و جاری است، تصریح کرد: در حال حاضر یاران و پیروان این مکتب وجود عینی دارند ولی در مقابل آن دشمنان نیز هستند و با انواع دسیسه‌ها در فعالیت‌اند. 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: یاران سیدالشهدا(ع) با حضور قدرتمندانه در میدان نبرد و رویارویی با سپاه باطل، ضمن رجزخوانی قدرت اسلام را به رخ دشمن کشیدند.

وی با اشاره به اینکه رجزخوانی گویای دو نکته است، ادامه داد: رجزخوانی گویای شجاعت بوده و نشان می‌دهد که مرد میدان هستند و دومین نکته رجزخوانی، نشان دادن هدف‌داری رزم و مبارزه است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ۴۰ سال است که دشمنان انقلاب اسلامی ایران با توطئه به میدان آمده‌اند ولی در طول این مدت، با فرهنگ شهادت توانستیم از خطرات مصون بمانیم.

وی، دهه محرم را دهه فرهنگ ایثار در راه دین نامید و گفت: دهه عاشورا دهه ترویج فرهنگ شجاعت و شهامت است و ترس در قاموس مومن راه ندارد و در بین عاشورائیان فرهنگ شهامت و شجاعت غوغا کرده و می‌کند.

آیت‌الله خاتمی متذکر شد: ما طلبه‌ها افتخار می‌کنیم که دهه ما، همین دهه محرم است و مناسبت ما مناسبت اربعین، فاطمیه و رمضان است و هرگاه مردم می‌خواهند با ائمه اطهار(ع) نزدیک‌تر شوند سراغ طلبه‌ها می‌آیند که این امر مایه مباهات ماست.

وی بیان کرد: در فرهنگ آیات و روایات، مرادف روحانیت نداریم و اطلاعی از اینکه از چه زمانی به این قشر خدمتگزار روحانی گفته‌اند هم موجود نیست ولی قرآن کریم نام این قشر خدمتگزار را عالم گذاشته است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: علما باید نقش انبیا(ع) را بازی کنند چراکه وارث انبیا بوده و نقش امین پیامبران را داشته‌اند.

وی، واژه فقیه در قرآن کریم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این واژه‌ای را قرآن کریم در وصف علما به کار برده است. 

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز هم به فضل خدا عالمان همین نقش را دارند که دهه محرم و صفر زمینه ایفای این نقش را هموارتر می‌کند، تصریح کرد: پاسداری از فرهنگ دینی مدیون عالمان دینی است و امروز با افتخار سرمان را بالا گرفته و می‌گوییم که دین توان اداره حکومت را دارد که مصداق  این حرف با پشتوانه ۵۰۰ جلد کتاب علامه حللی است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به نقش مهم علما خاطرنشان کرد: ای کاش کتابی در رابطه با خدمات اجتماعی روحانیت نوشته شود.

وی، نقش علما در تاسیس و ساخت مراکز درمانی در شهر مقدس قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیمارستان فاطمیه، مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و تاسیسات دیگری از این دست از جمله کارهای علماست چراکه هر جا علما احساس کنند در عرصه خدمات اجتماعی باید وارد میدان شوند، کمک کرده‌اند و اصلا این‌گونه نیست که فقط کار ما منبر و محراب باشد، همیشه با مردم و همراه آنها هستیم.

امام جمعه موقت تهران، نقش دیگر علما را تلاش گسترده برای استقلال کشور اسلامی و استقلال تشیع در عرصه سیاسی برشمرد و گفت: فتوای میرزای شیرازی در ۱۰۰ سال گذشته غوغا کرد و می‌توان این‌گونه حرکت‌ها را در تاثیر فعالیت علما دید.

وی، انقلاب اسلامی و مبارزات روحانیون به رهبری امام راحل را یادآور شد و گفت:قبل از انقلاب با وجود سلطنت پهلوی و ظلم و جورها، یک مرجع تقلید شجاعانه وارد میدان شد و مردم به ندای ایشان لبیک گفته و اطرافش را گرفتند تا به فضل خداوند حکومتی که دنیای استکبار از آن حمایت می‌کرد را سرنگون کردند و استقلال، عزت و عظمت برای کشور به ارمغان آوردند و امروز نباید خدایی ناکرده ناسپاسی شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این حقیقت است که روحانیت سرمایه عزت، عظمت و استقلال کشور هستند و این ادامه خواهد داشت به طوریکه روحانیت و علمای اصیل محبوب بوده و محبوب هستند و دشمن تلاش می‌کند تا این سرمایه را بکوبد.

وی افزود: خواب‌هایی که برای آسیب زدن به سرمایه روحانیت دیده شده، زیاد است، توطئه‌های زیادی علیه روحانیت ایجاد کرده و خط تخریب روحانیت را از طریق اشخاص گوناگون پیش گرفتند اما کاری از پیش نخواهند برد.

آیت‌الله خاتمی ابراز کرد: القای جنگ روانی مبنی بر اینکه روحانیت از چشم افتاده است و دیگر مردم توجهی به روحانیت ندارند، همه این موضوعات القائات دشمن است و به قدری می‌خواهند این دروغ را بگویند تا این دروغ به همه تلقین شود.

امام جمعه موقت تهران با تاکید به اینکه مردم بصیرت دارند و فریب دشمن را نمی‌خورند، توضیح داد: مردم عالمان دین را با شاخص‌ها می‌سنجند و بزرگان ساده‌زیست را دیده‌اند اما وقتی ببینند یک طلبه کاخ‌نشین شده،آن طلبه از چشم می‌افتد و باید هم بیافتد.

وی افزود: چرا باید یک طلبه سوار ماشین چند صد میلیونی شود و انتظار داشته باشد که از چشم نیافتد، در این شرایط باید آفرین به بصیرت مردم گفت.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان فرمودند که گاها شنیده می‌شود که یک روحانی با خودروی ۲۰۰ میلیونی تردد می‌کند که اگر با خودروی بیت‌المال باشد حرام بوده و اگر مال شخصی باشد که اسراف است .


روحیه تجمل‌گرایی و اشراف‌گری سم برای روحانیت است

وی خطاب به روحانیون گفت: وقتی می‌توان با خودروی ۳۰ میلیونی روزگار را سپری کرد چرا باید روحیه تجمل‌گرایی و اشراف‌گری که سم برای روحانیت است را به جامعه تزریق کرد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید به اینکه روحیه تجمل‌گرایی نه تنها در خود روحانی بلکه در خانواده، فرزندان و منسوبان آنها نیز نباید دیده شود، از این رو شاهد هستیم روحانیتی که روحیه طلبگی را رعایت کرده‌ هرگز از چشم نیافتاده است.

امام جمعه موقت تهران جنگ رسانه‌ای و پمپاژ شبهات علیه مجموعه روحانیت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: انتشار دروغ‌ها ارتباطی به روحانیون انقلابی ندارد چرا که تفکر انقلابی مانع تجمل‌گرایی است.

وی خاطرنشان کرد: به قدری علیه امیرالمومنین(ع) دست به تخریب زدند که وقتی ایشان در محراب به شهادت رسید، خیلی از افراد ساده‌لوح گفتند که مگر حضرت علی(ع) نماز هم می‌خواند؟

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از مصادیق بارز نشر اکاذیب شبکه‌های ماهواره‌ای  هستند که  مردم از این امور به خوبی اطلاع داشته و می‌دانند از مصادیق بارز فسق، فضای مجازی آلوده است.

وی با تاکید به اینکه مردم باید هر خبری را باور نکنند، گفت: دشمنان برای از چشم انداختن مجموعه روحانیت از مدت‌ها پیش دست به کار شده‌ و این روشنگری و تدبیر روحانیت را می‌طلبد.


اعتباری که برای کل حوزه‌های اختصاص داده شده به اندازه اعتبار 3 دانشگاه بزرگ کشور نیست

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: چنین القا می‌کنند که حوزه‌ها با سرازیر شدن اعتبار روبه‌رو هستند در حالیکه طبق آمارهای شفاف و موجود بودجه و اعتباری که برای کل حوزه‌های اختصاص داده شده به اندازه اعتبار سه دانشگاه بزرگ کشور نیست.

وی اضافه کرد: بنده عضو شورای عالی حوزه هستم و با تحقیق حرفی را می‌زنم، از این‌رو اذعان می‌کنم که میانگین شهریه طلبه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

امام جمعه موقت تهران توضیح داد: برخی آقایان خط فقر را فلان مقدار اعلام می‌کنند ولی با این گرانی و مشکلات اقتصادی طلبه با ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان زندگی می‌کند با این وجود ناجوانمردانه در فضای مجازی علیه روحانیت حرف زده می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روحانیت نجیب بوده و خود را میزبان می‌دانند و سعی بر میزبانی خوب دارند و این کلیات روحانیت است و حساب برخی استثناها همیشه جدا بوده و جداست.

وی با تاکید به اینکه توطئه‌چینان چنین القا می‌کنند که مشکلات زیر سر روحانیت است، گفت: این چه ادبیات و دروغی است! چند درصد روحانیت کشور در اقتصاد نقش داشته و یا چند درصد آنها در امور مربوط به زندگی مردم دخالت دارند؟

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: دیگران برنامه‌ریز اصلی هستند و به خدا قسم که روحانیت در این عرصه‌ها تاثیری ندارد و نباید این بی‌مهری را روحانیت داشت.

وی اظهار کرد: ما از این بحران مانند گذشته با موفقیت بیرون خواهیم آمد و رمز آن اطاعات از ولایت فقیه است چراکه رمز تمام ناکامی‌ها نشنیدن حرف‌ ولایت‌فقیه بوده است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید به اینکه چند سال است که رهبر معظم انقلاب از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنند چراکه این روزها را پیش‌بینی می‌کردند، گفت: ایشان می‌دیدند با مختصر تحریم دشمن، اگر ارز بالا پایین شود، این اقتصاد مقاومتی است که اجازه نمی‌دهد تا لرزه‌های بیرونی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.


 کار بایسته‌ای که مدنظر حضرت آقا بود نشد

وی افزود: بی‌انصافی است که بگوییم هیچ کاری نشده است ولی آن کار بایسته‌ای که مدنظر حضرت آقا بود هم نشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در عرصه برجام رهبر فرزانه انقلاب شروطی را تعیین کردند، گفت: برخی از شروط ایشان عملی نشد و مذاکره‌‌کنندگان امین ما نتوانستند آنها را عملی کنند.

آیت‌الله خاتمی متذکر شد: دشمنان انقلاب اسلامی ایران، مرموزانه در صدد ایجاد تفکر جداسازی دین از سیاست یا همان تز رضاخانی  هستند، افزود: در زمان قدیم تلاش می‌کردند که نشان دهند آخوند سیاسی لکه ننگ است و طلبه اگر روزنامه می‌خواند او را آخوند سیاسی می‌نامیدند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام راحل ابتدا این تز رضاخانی را شکست و سپس توانست انقلاب کند، گفت: امام راحل بارها فرموده‌اند که اگر کسی دین را از سیاست جدا کند، ولایت پیامبر اکرم(ص)  و امیرالمومنین(ع) را تکذیب کرده است.  

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: باید تلاش در راه بصیرت‌افزایی خود و مردم داشته باشیم که جلوه این بصیرت‌افزایی مقام معظم رهبری هستند.

وی خاطرنشان کرد: نسل جدیدی که روی کار آمده‌اند همانند نسل گذشته، یک نسل بالنده بوده و ترفند دشمن را می‌دانند.

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: بزرگی فرموده است که منبرها را سیاسی نکنید و بزرگ دیگری هم گفته است که مگر می‌شود برای امام حسین(ع) منبر رفت و از سیاست نگفت.

وی افزود: هر دوی این بزرگان درست می‌گویند چراکه بزرگی که می‌گوید منبرها را سیاسی نکنید یعنی وارد دسته‌بندی و جناح‌های سیاسی نشوید و منبر همیشه مقدس است و تریبون جناح و گروه نیست و محل تاخت و تاز جریانات سیاسی نباید باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: بزرگی که می‌گوید باید در منبرها سیاسی حرف زد یعنی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را تبیین کنیم و اگر در منبر و دهه اول محرم این رهنمودها تبیین نشود، پس کی باید تبیین شود؟

وی تصریح کرد: وارد سیاست در منبرها بشوید ولی سیاستی که در چارچوب رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب باشد.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: دمیدن روحیه امید در جامعه از اولویت زیادی برخوردار است به طوریکه در هیچ مجلسی سراغ نداریم که نقل محافل‌ فشارهای اقتصادی نباشد، مردم توقع دارند علما کاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: خروجی انکار کردن مشکلات توسط واعظ باعث می‌شود تا بگویند نفس این آقا از جای گرم بلند  می‌شود و این کار غلطی است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: البته گاهاً نیز برخی‌ به خاطر اینکه بگویند ما مردم را درک می‌کنیم، بیشتر با سخنان خود مردم را تحریک می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در طول ۴۰ سال مشکلات سخت‌تر از امروز را داشتیم که با موفقیت پشت سر گذاشتیم و امروز نیز پشت سر خواهیم گذاشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر