کد خبر: 925936
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
نتایج ناآرامی‌های بصره برخلاف خواست عاملان خارجی این بحران پیش می‌رود، پس از مقتدی صدر، جریان حکمت به رهبری عمار حکیم نیز با نخست‌وزیری مجدد حیدر العبادی مخالفت کرد. این در حالی است که گزارش‌ها و اسناد نشان می‌دهد عوامل خارجی با ایجاد بحران بصره تلاش می‌کردند زمینه لازم را برای تمدید نخست‌وزیری العبادی فراهم آورند.
نتایج ناآرامی‌های بصره برخلاف خواست عاملان خارجی این بحران پیش می‌رود، پس از مقتدی صدر، جریان حکمت به رهبری عمار حکیم نیز با نخست‌وزیری مجدد حیدر العبادی مخالفت کرد. این در حالی است که گزارش‌ها و اسناد نشان می‌دهد عوامل خارجی با ایجاد بحران بصره تلاش می‌کردند زمینه لازم را برای تمدید نخست‌وزیری العبادی فراهم آورند.
خیابان‌های بصره پس از چند روز ناآرامی شب گذشته آرام بود. آرامش در خیابان‌های بصره پس از استقرار نیرو‌های حشدالشعبی حاصل شد. با فرونشستن ناآرامی‌های بصره نقش عوامل خارجی در ایجاد این بحران بیش از پیش آشکار می‌شود. شبکه ماهواره‌ای «العهد» عراق شنبه به نقل از منابع اختصاصی فایل‌های صوتی منتشر کرد که حکایت از آن دارد که سرویس استخبارات عربستان سعودی در حوادث چند روز گذشته استان بصره عراق دست دارد. در این فایل‌ها، افراد عراقی اطلاعات لازم از قبیل: «ورود و خروج» افراد امنیتی، فرماندهان ارتش و پلیس را در اختیار افسر سعودی به نام «ابو خالد السعودی» که توجه ویژه به استان بصره دارد، قرار می‌دهند. افسر اطلاعاتی سعودی در مکالمه تلفنی از طرف عراقی می‌خواهد نوع مراکز حشدالشعبی و اینکه آموزشی هستند یا نه و اینکه این مقرها، اصلی بوده یا فرعی را مشخص کند. به گزارش شبکه العهد، بررسی فایل‌های لو رفته نشان می‌دهد که عربستان سعودی برای کسانی که با آن‌ها از داخل عراق همکاری می‌کنند، پول و هدایای زیادی می‌دهند. علاوه بر این، نماینده پارلمانی از استان بصره خطاب به نخست‌وزیر عراق دلیل نشست و برخاست فرماندهی عملیات این استان با سرکنسول امریکا را جویا شد. «فاروق الاسدی» نماینده پارلمان عراق از استان بصره از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق این سؤال را پرسید که آیا اطلاع دارد که سرتیپ «جمیل الشمری» فرماندهی عملیات بصره که سرانجام دیروز برکنار شد، با سرکنسول امریکا در بصره که عامل آتش گرفتن بصره است، نشست و برخاست می‌کرد؟ دلیل این نشست و برخاست چه بود؟
در همین حال، رهبران حشدالشعبی فاش کردند مقامات امریکایی تلاش می‌کردند با استفاده از بحران بصره نخست‌وزیری حیدر العبادی را تمدید کنند. ابومهدی المهندس، نایب رئیس هیئت حشد‌الشعبی عراق اعلام کرد که کنسولگری امریکا در ناآرامی‌های اخیر بصره دست داشته است. وی گفت: امریکایی‌ها تهدید کردند که اگر دوره نخست‌وزیری العبادی تمدید نشود بصره را به آتش خواهند کشید. ما تمامی شواهد را درباره نقش مخرب کنسولگری امریکا در بصره ارائه خواهیم کرد. المهندس در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره انتشار اخباری مبنی بر فشار امریکایی‌ها برای باقی ماندن حیدر العبادی در پست نخست‌وزیری نیز گفت: برت مک‌گورک، (فرستاده امریکا در ائتلاف ضد داعش) کارمند سفارت ایالات متحده در بغداد بود. وی یک فرد فاسد است که امروز به عنوان فرستاده امریکا در عراق فعالیت می‌کند. امریکا به‌طور عجیب و غریبی بر شخصی اصرار دارد که باید برای بار دوم سکان کشور را به دست بگیرد.
نتایج معکوس بصره
ناظران معتقدند، اعتراضات مردمی در استان بصره به یک برگ برنده سیاسی میان فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی شیعی برای ترسیم نقشه ائتلاف‌های جدید تبدیل شده که می‌تواند نخست‌وزیر کنونی را از سکانداری کابینه آتی کنار بزند. همانطور که المهندس گفت: جادو علیه خود جادوگر تبدیل شد و نتایج سیاسی که از دل بحران بصره در حال بیرون آمدن است کاملاً خلاف آن چیزی است که امریکایی‌ها می‌خواستند. ائتلاف‌های الفتح به رهبری هادی عامری و سائرون به رهبری مقتدی صدر بعد از نشست پارلمان از العبادی خواستند فوراً استعفا کند به این دلیل که جواب‌هایش درباره بحران بصره قانع‌کننده نبود. جلسه پارلمان عراق روز شنبه به شکلی ویژه به بررسی شرایط استان بصره اختصاص داشت. ائتلاف الفتح و سائرون تأکید کردند، در یک خط برای تشکیل دولت آینده تلاش می‌کنند. این در حالی است که صدر و العبادی چند روز قبل درباره تشکیل دولت به توافق رسیده بودند و متحد یکدیگر محسوب می‌شدند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق این اقدام صدر و عامری را تلاشی برای براندازی خود عنوان کرد و مدعی شد جلسه روز شنبه پارلمان برای هدفی غیر از هدف اولیه، استفاده شد. سایت ارم نیوز به نقل از منابع نزدیک به ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی آورد: آنچه در جلسه پارلمان رخ داد توطئه‌ای برای هدف قرار دادن این ائتلاف و دور کردنش از دولت آتی بود. ائتلاف النصر از همان روز اول می‌دانست که ائتلاف با سائرون خیلی دوام نمی‌آورد. تنها صدر نبود که از ائتلاف با العبادی صرف‌نظر کرد بلکه جریان حکمت به ریاست عمار حکیم نیز گفت: با نخست‌وزیری مجدد العبادی مخالف است. «علی البدیری» از رهبران این جریان در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» اظهار داشت: جریان حکمت از همان ابتدا هیچ نامی را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی نکرده بود و از هیچ یک از نامزد‌های این پست نیز حمایت نکرد بلکه اعلام کرده بود که همان مشخصاتی را که مرجعیت برای این پست اعلام کرده، مد نظر دارد. وی افزود: العبادی دارای آن مشخصات نیست و به همین دلیل از سوی ما مردود است به‌ویژه پس از آنکه ناکامی او و دولتش در مدیریت پرونده بصره ثابت شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار