کد خبر: 925919
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
سیدمهدی شجاعی عنوان کرد
سید‌مهدی شجاعی با طرح این گزاره که امروز سیاستگذاران فرهنگی، عامدانه مقصد را «ترکستان» اعلام کرده‌اند علت چنین اقدامی را مخالفت آن‌ها با آگاه شدن مردم می‌داند.
مصطفي محمدي
سید‌مهدی شجاعی با طرح این گزاره که امروز سیاستگذاران فرهنگی، عامدانه مقصد را «ترکستان» اعلام کرده‌اند علت چنین اقدامی را مخالفت آن‌ها با آگاه شدن مردم می‌داند.
یکی از نویسندگانی که نگاه اجتماعی و نگاه فرهنگی توأمان در آثار و اظهاراتش موج می‌زند، سید مهدی شجاعی است. شجاعی در سال‌های گذشته با نگارش آثار متعددی همواره نقد خود به مسائل و مصائب فرهنگی کشور را بیان کرده است. شاید همین مباحث سبب شده تا شجاعی از یک نویسنده صرفاً دینی به منتقدی اجتماعی و نیز نویسنده‌ای مردمی تبدیل شود. وی که در سال‌های گذشته وضعیت فرهنگی جامعه را رو به اضمحلال ارزیابی کرده بود، در گفت و گو با تسنیم به تبیین این مسئله پرداخت. شجاعی با تأکید بر اینکه من پارسال گفتم این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، جامعه ما را به سمت اضمحلال و قهقرای فرهنگی می‌برد، می‌گوید: من این موضوع را گفتم، اما اکنون می‌گویم این اتفاق کاملاً طراحی شده رخ می‌دهد، یعنی اینکه اگر ما به مسئولان گفتیم این مسیر اشتباه است و سر از ترکستان درمی‌آورید، اکنون متوجه شدیم که مسئولان خود مقصد را ترکستان اعلام کرده‌اند، این فاجعه عمیق‌تر است، زمانی ما می‌گفتیم سیاستگذاران فرهنگی تلاش کنید سطح مطالعه در جامعه ارتقا یابد، اکنون آنچه می‌بینیم این است که دوست ندارند مردم کتاب بخوانند و مخالف آگاه شدن مردم هستند. ما گفتیم به مردم دروغ نگویید، اعتماد مردم از خود را سلب نکنید، ولی گوش نمی‌کردند و اکنون عوارض آن را شاهد هستیم. این نویسنده می‌گوید: در بسیاری از کشور‌های دنیا وقتی بحرانی پیش می‌آید، یک مسئول توضیحی می‌دهد، تب آرام می‌شود و جامعه به جای خود بازمی‌گردد، اما اینجا بعد از وعده یک مقام مسئول برای بهتر شدن اوضاع می‌بینیم که ملت برای خرید دلار بیشتر هجوم می‌برند، این فاجعه است، یک زمانی برای اینکه امروز بگذرد به مردم دروغ گفتیم، اما امروز این اعتماد سلب شده است، اعتماد مهم‌ترین سرمایه حکومت است وقتی خرج شود، جا برای امر دیگری باقی نمی‌ماند. شجاعی با اشاره به اینکه فرهنگ به مفهوم گسترده فرهنگ مدنظر ماست، اظهار می‌دارد: در بخش‌های مختلف نقاط جدی ما در فرهنگ در سیاستگذاری‌ها آسیب دیده است، الان مسئله ما مسئله کتاب نیست، جهت‌گیری این است که مردم هر چه بیشتر بفهمند، بهتر مطالبه دارند. بهتر این است که راه‌های آگاهی مردم را ببندیم، این حرکت‌ها موفق نخواهد بود ولی در کوتاه مدت جواب می‌دهد، این آتش زیر خاکستر است، ما وقتی برای شعور یک ملت محدودیت ایجاد می‌کنیم و می‌گوییم باید کتابی را بخوانی که من می‌گویم، فیلمی را ببینی که من می‌گویم، اینکه اقلیتی برای جامعه فرهیخته تصمیم بگیرد دوام نمی‌آورد و زیان می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار