کد خبر: 925899
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
فلاحی گردشگری را اصلی ترین محور توسعه اردبيل عنوان کرد
کشور ایران به لحاظ تنوع جاذبه های طبیعی و گردشگری جایگاه ویژهای در بین کشورهای جهان دارد. به طوری که ظرفیت مناسبی برای رشد و توسعه ی صنعت طبیعت گردی در کشور بوجود آمده است. در اين ميان جاذبه های مختلف طبیعی و گردشگری استان اردبیل زبانزد خاص و عام است. با توجه به مطالعات انجام شده استان اردبیل از نظر وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری از موقعتیت ممتازی برخوردار است...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

کشور ایران به لحاظ تنوع جاذبه های طبیعی و گردشگری جایگاه ویژهای در بین کشورهای جهان دارد. به طوری که ظرفیت مناسبی برای رشد و توسعه ی صنعت طبیعت گردی در کشور بوجود آمده است. در اين ميان جاذبه های مختلف طبیعی و گردشگری استان اردبیل زبانزد خاص و عام است. با توجه به مطالعات انجام شده استان اردبیل از نظر وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری از موقعتیت ممتازی برخوردار است. بطوريکه معرفی مکان های طبیعی و جاذبه های اکوتوریستی آن مي تواند اين استان را به مقصد گردشگري  ايران تبديل کند. وجود آبشارها، تالابها، دریاچه ها، پیست اسکی، آبهای گرم معدنی و جنگل های طبیعی به عنوان عوامل طبیعی جذب توریست و توسعه ی گردشگری در استان به شمار مي آيند.

 

***

 

اوايل امسال بود که استاندار اردبيل در نشستی با رييس اداره کل میراث فرهنگی استان، گردشگری را محور توسعه اقتصادی استان دانست و با بيان اينکه طرح توسعه صنعت گردشگری از شمال تا جنوب این استان در دستور کار است، گفت: برای توسعه گردشگری نباید در یک محدوده خاص متمرکز بود و ضروری است طرح های متنوع از شمال تا جنوب استان تعریف شود.

اکبر بهنام جو اظهار کرد: طرح های سرمایه گذاری کلان که می تواند ثمرات و برکات اقتصادی داشته و در کاهش بیکاری موثر باشد، در اولویت بوده و مورد حمایت است. طرح های خردی که ممکن است زیان به دنبال داشته باشد نباید در اولویت قرار بگیرد و انتظار می رود طرح های بزرگ با همکاری بخش خصوصی عملیاتی شود.

وي همچنین بر لزوم توجه به سیما - منظر تاسیسات گردشگری تاکید کرد و گفت: در راه های ارتباطی استان باید تاسیسات گردشگری پایش شود.

در همان نشست رييس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم از پایش وضعیت کمی و کیفی تاسیسات گردشگری محورهای مواصلاتی این استان خبر داد.

نادر فلاحی گفت: قرار است در راه های ارتباطی گردشگری به ویژه اردبیل - حیران، اردبیل- سرعین و اردبیل- سرچم وضعیت تاسیسات گردشگری را بررسی کنیم. مطالعه، استعدادیابی و تعریف بسته های سرمایه گذاری در محورهای مواصلاتی با هدف ساماندهی تاسیسات، توسعه گردشگری استان و ممانعت از آسیب های بصری انجام می شود.

وی بر لزوم بهبود خدمات مجتمع های آبدرمانی تاکید کرد و افزود: ضوابط و استانداردهای فعالیت آبدرمانی ها نیز بازنگری می شود.

فلاحی با اشاره به اینکه گردشگری اصلی ترین محور توسعه استان است، خواستار جذب اعتبارات این حوزه از محل اعتبارات سال های 96 و 97 و تخصیص بموقع آن شد و تاکيد کرد: انتظار می رود اعتبار سال 96 به میزان 380 میلیارد ریال در اختیار این اداره کل قرار بگیرد تا بخشی در سال جاری و بخشی در سال آینده برای طرح های سرمایه گذاری و گردشگری صرف شود.

 

تفاهم نامه پزشکي آبدرماني با ترکيه

 

حالا بعد از گذشت چند ماه از حضور آقاي فلاحي در سمت رياست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبر مي رسد که با هدف توسعه پزشکی آبدرمانی تفاهم‌نامه اي ميان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه استانبول به امضا رسيده است.

 بر پايه اين گزارش در جریان سفر استاندار اردبیل و هیئت همراه به استانبول ترکیه ، دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل و دانشگاه استانبول تفاهم نامه اي جهت همکاری در زمینه انتقال تجارت، دانش و فنآوری پزشکی آبدرمانی به  امضا رسانده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در مورد اين تفاهم نامه گفت: توسعه کیفی آبگرم های معدنی از تاکیدات استاندار اردبیل بوده و این تفاهم نامه بعد از انجام مذاکرات مقدماتی و بازدید طرفین به ثمر رسید.

بهروز ندایی جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، افزایش مدت اقامت گردشگران در استان، گسترش گردشگری درمانی و کمک به تحقق بهتر برنامه زمستان بیدار را از اهداف این تفاهم نامه برشمرد.

وی بازدید از امکانات دانشگاه و مجتمع آبگرم درمانی استانبول و تجهیزات و فنآوری های به کار رفته در این مجتمع ها را از برنامه های سفر هیئت اردبیلی به استانبول بیان کرد.

معاون استاندار اردبیل با اشاره به ایجاد اولین دانشکده آبدرمانی کشور در سرعین افزود: با استفاده از تجربیات بین المللی و انتقال فنآوری های به روز جهانی و استفاده از توان و تخصص بالای جوانان مستعد و توانمند داخلی؛ همه تلاش خود را بکار گرفته ایم تا با ایجاد تحول در کیفیت خدمات آبهای گرم معدنی، شاهد بهره مندی بهتر و بیشتر شهروندان عزیز استان از این ثروت ارزشمند خدادادی باشیم.

 

اردبيل و يک دنيا گردشگري

 

اردبیل با یک میلیون و 248 هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.

پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین و شهر چشمه های بهشتی از جاذبه های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

 

پلي معلق بر روي تمام زيبايي هاي دنيا

 

وقتی حرف از سفر و گشت و گذار می شود، هر کس بنا به سلیقه و تفکراتش، خواسته های متفاوتی را مطرح می سازد؛ یک نفر به دنبال آرامش است، دیگری جاذبه های طبیعی همچون کوه های سر به فلک کشیده را جستجو می کند، کودکان شهربازی ها را ترجیح می دهند و تعدادی هم به دنبال رستوران ها و کافه های خاص هستند. در این میان، افرادی هستند که مقاصد هیجان انگیز را ترجیح می دهند و می خواهند گشت و گذارشان چاشنی متفاوتی داشته باشد. پل معلق مشگین شهر یکی از بلندترین پل های معلق خاورمیانه است. قسمتی از این پل به صورت شیشه ای است که هیجان عبور از روی آن را دو چندان می کند. در اطراف پل امکان انجام فعالیت های هیجان انگیز دیگری همچون زیپ لاین نیز وجود دارد. وجود امکانات رفاهی مناسب و قرارگیری این پل در یک پارک جنگلی از دیگر دلایل محبوب شدن این جاذبه گردشگری است.

آن چه که در گوشه ای از طبیعت زیبای مشگین شهر اردبیل در انتظار گردشگران است پلی معلق است که بر روی رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین شهر قرار گرفته است. عبور از روی این پل می تواند به فراموش نشدنی ترین هیجان زندگی تان تبدیل شود. این پل ۲ متر عرض و با توجه به تعداد روزهای سال، ۳۶۵ متر طول دارد و به عنوان طولانی ترین پل معلق خاورمیانه شناخته می شود. احداث آن در ارتفاع 80 متری باعث شده تا به گذرگاهی سرشار از هیجان بدل شود و طرفداران بسیاری از سنین مختلف پیدا کند.

پل معلق مشگین شهر نخستین پل معلق تفریحی ایران به شمار می رود و ایده ساخت آن توسط مهندس گنجعلی بیگ مطرح شده است. او با توجه به زیبایی چشم نواز دره سرسبز این منطقه و با الهام از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا اقدام به طراحی این پل کرد و چنین شاهکاری را به وجود آورد.

اما اين يک حقيقت است که هنوز اردبيل نتواسته جايگاه اصلي خود را در زمينه جذب گردشگر به دست بياورد. مسئله اي که موجب شده کارشناسان علت آن را در عواملي همچون عدم اطلاع رسانی کافی در معرفی توانمندی های طبیعی منطقه، نوع نگرش مردم به گردشگری، نحوه گذراندن اوقات فراغت، عدم توجه به اکوتوریسم به مفهوم واقعی آن و نبود امکانات رفاهی کافی در فصول مختلف جستجو کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار