کد خبر: 925854
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
یادداشت «محمد رضا کائینی» درباره کشتار هفدهم شهریور
مرحوم آیت الله علامه یحیی نوری بعد‌ها به صاحب این قلم گفت که برآورد ما از کشته‌گان و مفقودان هفدهم شهریور، مجموعا چهارصد نفر است. البته این تنها مربوط به میدان شهداست، درگیری در دیگر میادین نیز کشته‌گان خود را داشته است.

به گزارش جوان آنلاین، محمد رضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس زیر درباره فاجعه هفده شهریور نوشت:

ننننننن

تصویر فوق آمده، از معدود عکس‌های برجای مانده از کشتار هفدهم شهریورماه هزار و سیصد و پنجاه و هفت در میدان شهدای تهران است. این عکس را دوستم عباس ملکی از عکاسان وقت روزنامه کیهان و در شرایطی ویژه برداشته است. (چهره او را در تصویر دوم این‌ پست ببینید).
ننننننن
او می‌گفت: «در اوج درگیری و تیراندازی و در گوشه‌ای از میدان، خود را پنهان کردم و این عکس و چند عکس دیگر را گرفتم. فرمانده گاردی‌ها، مرا دید و با دشنام دستور دستگیری‌ام را داد. به لطایف الحیل توانستم از دست آن‌ها فرار کنم و خود را به کیهان برسانم. در روزنامه هر کس عکس‌ها را دید، گریه کرد. توصیه کردند که فعلا پنهان بمانم، چون قطعا ساواکی‌ها ردم را زده‌اند و به دنبالم خواهند آمد. این عکس در آرشیو کیهان ماند تا اینکه پس از پیروزی انقلاب، برای نخستین بار، در مجله زن روز چاپ‌شد.»
 
در عکس، تلی از جنازه‌ها را می‌بینید که دربرابر کارخانه برق، بی‌نام و نشان غنوده‌اند! ساعتی بعد در سایه غرُق خیابان توسط نظامیان، اجساد بسیاری، چون اینان، به پشت کامیون‌ها پرتاب و به گورستان بهشت زهرا منتقل و برخی بی‌نام و نشان و شبانه دفن شدند. این یادگار ملکی از جمعه سیاه، آیتی شد برای آیندگان که چهار دهه بعد، عجوزه‌ای زشت روی با وقاحت به دوربین شبکه‌ای انگلیس ساخته ننگرد ونگوید که: «ملت در راهپیمایی‌ها، دستان خود را در خون گوسفند می‌زدند و بلند می‌کردند!» و نیز فرزند کند ذهن و بی‌خردش، پس از چهل سال عیاشی از جیب ملت ایران، هوای شاه شدن نکند!
 
پ.ن. اول: مرحوم آیت الله علامه یحیی نوری که در واقعه هفدهم شهریور نقشی نمایان داشت و بررسی آن زمانی دیگر می‌طلبد، بعد‌ها به صاحب این قلم گفت که برآورد ما از کشته‌گان و مفقودان هفدهم شهریور، مجموعا چهارصد نفر است. البته این تنها مربوط به میدان شهداست، درگیری در دیگر میادین نیز کشته‌گان خود را داشته است. ایشان همچنین اصرار داشت که وابسته‌گان نظامی اسرائیل در این کشتار شرکت داشته و آن را مدیریت می‌کرده‌اند.
 
پ.ن. دوم: چهره شاخص شهدای این روز، شهید محبوبه دانش آشتیانی فرزند شهید دکتر غلامرضا دانش آشتیانی، از شهدای انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است که نام او نیز در سایه بی‌عملی دستگاه‌های فرهنگی، در حجاب غفلت قرار گرفته است.
 
پ.ن. سوم: با عباس ملکی درباره عکاسی‌هایش از رویداد‌های انقلاب گفت‌وشنودی مبسوط انجام دادم که بیش از یک دهه قبل، در ویژنامه شاهدیاران برای عکاسان انقلاب درج شد. علاقمندان برای اطلاع بیشتر، می‌توانند به آن مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار